2020-09-05, 13:50
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Du vet ju inte hur det hade sett ut om man inte infört dessa åtgärder. Mig veterligen har vare sig Spanien eller Frankrike någon lockdown nu.

Jag vet, i alla fall, att sedan munskydd införes i kollektivtrafiken i Spanien och Danmark så har smittspridningen ökat där!

Så det kan, mycket väl vara så, precis som Folkhälsomyndigheten varnar för, att, faktiskt, så kan munskydd hos allmänheten förvärra smittspridningen.

Kollektivtrafikbolag kanske inte känner sig pressade att sätta in fler turer i rusningstrafik kollektivtrafiken.

Passagerare kanske känner att "de trots allt är skyddade/inte kan smitta andra tack vare munskyddet", så de håller inte avstånd på samma sätt som utan munskydd.
Citera
2020-09-05, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDRarSiffrorUrA
Vet inte vad du är ute efter, men i Sverige är nästopsningen bara en del av provet.
Halsmandlar, svalget samt saliv testas ju också.

Hur går det med dina fabricerade siffror idag? Har du bestämt dig för vilka du ska dra ur röven denna eftermiddag?

Igår bommade du ju med några hundra procent mot verkligheten. Skäms du inte?

Nej. I Stockholm gör man självtest, man ska ta i halsen enbart. Det är alltså ingen sjukvårdsutbildad personal utan man får stå framför spegeln och gräva sig i halsen med en pinne. Står ej heller på mappen hur länge man ska gräva i halsen med pinnen eller hur länge man ska vispa runt pinnen i lösningen.

Samma sak gäller det att testa barn. Man får göra det själv i bilen på sitt barn. Helt jävla omöjligt då det i regel alltid medför fasthållning av barn samtidigt som man måste få in pinnen rätt, helt utan belysning.

Ingen sjukvårdsutbildad personal där heller.

Och ingen swab i näsan eller halsmandlar.

Jag tycker de lika gärna kan skita i att låta folk testa sig själva och sina barn. Slöseri med pengar..

Eller börja testa folk med utbildad personal
Senast redigerad av Belfen 2020-09-05 kl. 13:55. Anledning: Lägger till mer info
Citera
2020-09-05, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Absolut, i i Frankrike är det ju över, för att inte tala om Danmark där smittspridningen helt upphört!

Fra på onsdag åbner vi op for 500 tilskuere til alle indendørs sportsgrene, så der kommer sikkert yderligere en stigning i smittetallet.

Det er jer, der er i gang med en 5 måneders halvhjertet lockdown og en medfølgende halvhjertet testning.
Citera
2020-09-05, 13:55
Medlem
Nytt mail ute
Är du lönsam lille vän?

Jan Albert har anlitats flitigt av media som oberoende kommentator. Det vi inte visste i våras var att han, Tom Britton, Anders Tegnell och Johan Giesecke hade löpande korrespondens där man bollade med frågor om liv och ekonomi.
Vi ska lyssna på "experterna" sas det. Men är det verkligen hans uppgift som professor på KI att väga svåra beslut om vad som är mest lönsamt? Varken Albert eller Britton sitter med i den expertgrupp som FHM satte samman. Ändå verkar denna fyrklöver diskutera strategiska frågor.
https://twitter.com/killedbyproxy/status/1302180993982435328
Citera
2020-09-05, 14:02
Medlem
Citat:
Jag vet, i alla fall, att sedan munskydd införes i kollektivtrafiken i Spanien och Danmark så har smittspridningen ökat där!

Så det kan, mycket väl vara så, precis som Folkhälsomyndigheten varnar för, att, faktiskt, så kan munskydd hos allmänheten förvärra smittspridningen.

Kollektivtrafikbolag kanske inte känner sig pressade att sätta in fler turer i rusningstrafik kollektivtrafiken.

Passagerare kanske känner att "de trots allt är skyddade/inte kan smitta andra tack vare munskyddet", så de håller inte avstånd på samma sätt som utan munskydd.

Fast majoriteten av folket i Sverige bryr ju sig inte om att hålla avstånd ändå så hur ska man kunna ändra en inställning som inte existerar?
Citera
2020-09-05, 14:04
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Hur kan viruset vara dött när det inte varit levande?

Virus räknas inte som levande då det är helt beroende av främmande cellers arbete för att kunna föröka sig. Det är därför det kallas viruspartikel.

Ett virus som inte är aktivt är inaktivt

Ett virus som fallit sönder, vilket SARS-COV2 har mycket lätt att göra, kallas viruspartiklar.

Min hypotes är att de SARS-COV2 virus/partiklar som detekteras hos barn är antingen virus som barnets immunförsvar redan börjat bekämpa, virus som, iof, fäst på barnet slemhinnor, men ej lyckats tränga in, eller viruspartiklar som finns där sedan barnet T-celler angripit de flesta infekterade celler, innan dessa infekterade celler producerat transportfärdiga virus i en sådan mängd att cellen inte hunnit "begå självmord" och släpat, (spruckit).
Citera
2020-09-05, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sibbann
Fast majoriteten av folket i Sverige bryr ju sig inte om att hålla avstånd ändå så hur ska man kunna ändra en inställning som inte existerar?
Nej, ingen bryr sig längre om sociala distansering enligt mina observationer.
Inte heller distansering som krävs numera på restaurang efterföljs, foodcourts med hälften av borden överkryssade är fulla och ingen bryr sig om kryssen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Frågan är bara hur länge. Vad gör länderna som nu får en andra våg för fel tror du? Länder som Spanien och Frankrike har ju haft minst lika mycket smitta som Sverige tidigare haft. Varför drabbas de länderna av en andra våg samtidigt som vi inte slulle göra det?

Jag tror personligen (vet att du inte håller med) att de har svårare för att hålla fast vid sina rekommendationer. Vi har haft samma sedan mars medan de hade långa lockdowns. Det märks ju även här att smittan ökar lite i vissa åldersgrupper som tröttnat på att undvika diottan och datten. Tror man tröttnar än mer efter en lockdown.

Men jag vet inte, jag har inte varit där.
Citera
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sibbann

Du har nog fel där, för immuniteten hos befolkningen är för låg för att den skall spela någon avgörande roll.

Så relativt sett, jämfört med många andra länder, (dock inte Finland och Norge), så är vi bra på att hålla avstånd.
Citera
2020-09-05, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Ja gjorde du det eller?

Japp. Alla civilicerade länder har öppna skolor. Men vi kanske ska ta efter centralafrika?
Citera
2020-09-05, 14:09
Medlem
Madagascars avatar
Citat:

Tvivelaktig kausalitet.

Man kan lika gärna resonera att munnskydd minskar smittan eftersom man i Tyskland har krav på munnskudd i kollektivtrafiken och de har samt har haft låg smittspridning.
Citera
2020-09-05, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Nej, ingen bryr sig längre om sociala distansering enligt mina observationer.
Inte heller distansering som krävs numera på restaurang efterföljs, foodcourts med hälften av borden överkryssade är fulla och ingen bryr sig om kryssen.

Har också noterat att folk har helt slutat bry sig, går man ut och rör sig i samhället är det i princip som om covid-19 inte existerar typ.
Dessutom verkar matbutikerna kunna sälja salladsbuffé som folk kan plocka ifrån med, där samma plockskedar används utan rengöring mellan exempelvis. Vet inte hur man tänkte där då det i restauranger väl ska vara servering till sittande vid bord
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in