2020-09-07, 14:31
Avslutad
Intressant för övrigt att det går alldeles utmärkt att plötsligt jämföra statistiken med våra grannländer. Så fort det handlar om den mest osäkra kurvan av dom alla, den som påverkas mest av antalet provtagningar...

För den som behöver läggas in på sjukhuset eller avlider upptäcker man liksom oftare än smittade i allmänhet, inte samma mörkertal! Inte minst med tanke på att en majoritet av alla smittade inte ens behöver söka vård/testa sig...

Men nu när det plötsligt ändå går att jämföra statistiken med våra grannländer så tar jag för givet att det även gäller alla kurvor..?

Fast nu har ju folk ”turen” att vi för första gången på nästan ett halvår ligger på nivåer som liknar våra grannländer... Åtminstone i kurvan över dödsfallen.

Men man kan även se det såhär i nuläget:

Eftersom alla länder för första gången sedan pandemin började har ett sjudagarssnitt som ligger på 0 dödsfall/dag så kommer det också bli väldigt tydligt OM något land skulle börja öka mer och skena iväg, igen...

OM det blir Sverige en andra gång som skenar iväg, ska vi hålla på såhär en gång till då eller lära oss något av det?

OM istället inget av länderna skenar iväg och det inte blir så många fler dödsfall, det som jag tveklöst hoppas mest på vad andra än inbillar sig:

Ja, då står vi ju likväl där med ett slutresultat på närmare 6 000 dödsfall medans övriga 3 länder har nånstans mellan 260 - 650 dödsfall. I min värld är det aldrig landet med överlägset flest dödsfall som har ”lyckats”.

OM det istället är grannländerna som skenar iväg.... Ja då skulle jag absolut se det som att de gör något fel i höst, precis som jag ser det som att vi gjorde något jävligt fel i våras... Jag ser inte vilka facit som skulle kunna ändra på att något gick snett i våras. med tusentals fler dödsfall på några månader. Även om allt går kanon framöver så kvarstår frågan för mig hur det kunde gå så illa innan dess. Dessa tusentals avlidna kommer liksom inte bara att försvinna... Eller jo, som människor försvann dom tyvärr, men de lär inte försvinna ur statistiken.

Men även OM våra grannländer ökar framöver så ska det extremt mycket till för att de ska kunna sluta med fler dödsfall totalt sett än Sverige. För att det ska kunna vara möjligt så måste grannländerna komma upp i tusentals fler dödsfall... Annars har de likväl fortfarande färre dödsfall än oss.

Hur sannolikt är det att de får tusentals dödsfall? Varför skulle de hamna i ett sämre läge framöver, till skillnad mot oss?

Nu när vi har mycket mer kunskap om viruset än vad vi hade då? Är det inte mer rimligt att den första osäkra tiden är en större ”utmaning” även för dom? (Där det blev mellan 264-650 dödsfall första vändan).

Hur menar ni att det ska kunna sluta med fler dödsfall i grannländerna än i Sverige? Har vi flockimmunitet medans de inte har det? Har de ett helt annat virus? Kommer bara Sverige få ett fungerande vaccin?

Exakt vad talar egentligen det minsta för att våra grannländer ser ut att sluta på fler dödsfall än våra idag drygt 5800 dödsfall eller uppåt 5-10 ggr fler dödsfall/invånare...?

Vet ni föressten hur många fler dödsfall Sverige har haft i sommar jämfört med Norge under vår ”lugna” period? Nä klart ni inte vet, för det är ju ingen ”tävling” där man jämför statistiken...

Förutom samma sekund som antalet smittade ökar mer i grannländerna, förstås.

Norge 1 juni: 236 dödsfall.
3,9 dödsfall/100 000 inv.

Sverige 1 juni: 4 710 dödsfall (!)
30 dödsfall/100 000 inv.

Norge 5 september: 264 dödsfall
Totalt 28 dödsfall i Norge mellan 1 juni - 5 september.

Sverige 5 september: 5835 dödsfall
Totalt 1125 dödsfall i Sverige 1 juni - 5 september.

Gigantiska skillnader som inte motsvarar något jag har sett under min livstid. Men inga problem med det. Vi måste vänta till facit först. Om några år...

Alternativt vänta max någon vecka om minsta lilla grej händer i statistiken i ett grannland, då behövs inga fler facit än så för att veta hur vi lyckades bäst av alla.

https://www.vg.no/spesial/2020/corona/norden/
Citera
2020-09-07, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barfotaindianen
Fast det är inte dödstalen som är viktiga längre har minsann kompetenta och pålästa personer här inne förklarat!!

Nu är det följande som är på tapeten:
Skador som man får av Covid -19 på längre sikt, att väsentlig fakta i pandemin mörkas/manipuleras från staten samt antalet smittade som helt plötsligt är betydligt viktigare än IVA och avlidna...

Men tråden är underhållande, det måste jag medge
Det är test/capita/dygn. Så vi får börja testa alla 3ggr istället för en gång.
Citera
2020-09-07, 14:34
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Har vi 75% beläggning på IVA och fler än 50 döda per dag?

Det tror jag inte. Min fråga rörde var gränsen går för när vi "går åt helvete". Tänker bland annat på att en del beskriver Sveriges strategi som lyckad. Hade varit intressant att känna till kriterierna. 6000 döda är uppenbarligen inget som gör strategin olyckad. Hade vi haft 60 tusen döda, hade den ansetts lyckad då med?
Citera
2020-09-07, 14:37
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Förlåt min skepsis men det känns väldigt avlägset att vi kommer ens nära 50 döda/dagligen något mer. En hel hög fall tror jag på men att IVA och avlida skulle skena har jag väldigt svårt att se... Men du kommer ju aldrig ge dig på detta, så mycket har jag förstått

Vi gör andra bedömningar. Varför fler än 50 döda/dag skulle vara en omöjlighet har jag svårt att förstå. Vi låg ju över 100 döda/dag i våras. Vi vet att det är färre än 10% som bär antikroppar och vi vet att andra länder som tidigare drabbades hårt i våras nu har sin andra våg och det värsta läget just sedan i våras. Vad exakt skulle hindra Sverige för att få en repris?
Citera
2020-09-07, 14:37
Medlem
barkies avatar
Citat:
Förlåt min skepsis men det känns väldigt avlägset att vi kommer ens nära 50 döda/dagligen något mer. En hel hög fall tror jag på men att IVA och avlida skulle skena har jag väldigt svårt att se... Men du kommer ju aldrig ge dig på detta, så mycket har jag förstått

Nej precis. 50 döda något mer blir det kanske inte. Men du och dina gelikar har ju propagerat för att de är överdrivet och att de aldrig skulle dö så många som det gjort så i grunden är det ju ni som haft fel. 6000 döda talar för det liksom.

Men någon gång måste man ju gardera så man får rätt i en helt annan sak och scenario.
Citera
2020-09-07, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det tror jag inte. Min fråga rörde var gränsen går för när vi "går åt helvete". Tänker bland annat på att en del beskriver Sveriges strategi som lyckad. Hade varit intressant att känna till kriterierna. 6000 döda är uppenbarligen inget som gör strategin olyckad. Hade vi haft 60 tusen döda, hade den ansetts lyckad då med?

Att stirra sig blint på dödssiffran, som även är bevisat att alla dessa 6000 inte dog av "covid" utan majoriteten dog med "covid", är helt fel för att avgöra vem som "lyckats". Dessutom finns inget gemensamt sätt att klassificera "covid" dödsfall, därför är jämförelse mellan länder tämligen ointressant. Men svara på detta. Har Australien, Nya Zealand, och Danmark "lyckats"?

https://www.di.se/live/danmark-infor-hardare-restriktioner-grans-sanks-till-50-personer/

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/stora-protester-mot-harda-coronaregler-i-australien-minst-15-gripna

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/nya-zeeland-infor-restriktioner-efter-nya-coronafall

Så varje gång en jävel är förkyld så ska alltså dessa "lyckade" länder stänga ner. Sen kommer vi som "misslyckats", SOM ALLTID, stå för notan för deras ansvarslösa hantering av detta fjantvirus.
Citera
2020-09-07, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barkie
Nej precis. 50 döda något mer blir det kanske inte. Men du och dina gelikar har ju propagerat för att de är överdrivet och att de aldrig skulle dö så många som det gjort så i grunden är det ju ni som haft fel. 6000 döda talar för det liksom.

Men någon gång måste man ju gardera så man får rätt i en helt annan sak och scenario.
Det går ju att vända på ditt argument och påstå att du och dina gelikar hade minst lika mycket fel? Det pratades hejvilt om 10000-tals döda svenskar?
Citera
2020-09-07, 14:45
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Att stirra sig blint på dödssiffran, som även är bevisat att alla dessa 6000 inte dog av "covid" utan majoriteten dog med "covid", är helt fel för att avgöra vem som "lyckats". Dessutom finns inget gemensamt sätt att klassificera "covid" dödsfall, därför är jämförelse mellan länder tämligen ointressant. Men svara på detta. Har Australien, Nya Zealand, och Danmark "lyckats"?

https://www.di.se/live/danmark-infor-hardare-restriktioner-grans-sanks-till-50-personer/

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/stora-protester-mot-harda-coronaregler-i-australien-minst-15-gripna

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/nya-zeeland-infor-restriktioner-efter-nya-coronafall

Så varje gång en jävel är förkyld så ska alltså dessa "lyckade" länder stänga ner. Sen kommer vi som "misslyckats", SOM ALLTID, stå för notan för deras ansvarslösa hantering av detta fjantvirus.

Vi delar uppenbarligen inte samma värderingar. 6000 döda av Covid19 för att folk ska få gå på krogen, åka t-bana utan munskydd samt låta bli att bedriva distansundervisning. Det tycker jag är ett för högt pris och kommer alltid att tycka så. Men grejen är ju också att det stannar inte där. Vi är troligen bara halvvägs genom pandemin. Under tiden har Sverige byggt upp en enorm vårdskuld vilket också ska tillföras prislappen genom att hålla öppet.
Citera
2020-09-07, 14:47
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Varför ska jag räkna ut det?

Snart en miljon döda är väl ett bra bevis på att världen inte har varit särskilt bra på att stoppa den här smittan? Eller är du av annan uppfattning?

Du antyder att Sverige står för en liten del av den totala mängden men har en av de största dödligheterna per capita.
Citera
2020-09-07, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Bra av danskarna med fler restriktioner, och inte syssla med flockimmunitet som i Sverige när det ökar.

Det er ikke de helt vilde stramninger, men som signal til at alle skal være lidt mere forsigtige, er det fint.

Forsamlinger på max 50 personer.
Barer, cafeer, restauranter skal lukke kl. 24

Samt en opfordring til at skrue ned for sociale arrangementer, både privat og i diverse skoler.
Citera
2020-09-07, 14:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Du antyder att Sverige står för en liten del av den totala mängden men har en av de största dödligheterna per capita.
Ja, även om Sverige överhuvudtaget inte hade existerat så hade världen snart haft en miljon döda. Det tyder väl på att världen har misslyckats med att stoppa den här pandemin?
Citera
2020-09-07, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barkie

Jag uppfattar det som att i stort sett alla haft fel.
Vissa trodde på ett Estonia om dagen vid midsommar. Andra att det Max skulle dö 1000 pers.

Det känns som om oavsett hur påläst någon varit, så har ingen kunnat förutspå hur det skulle gå.
Det räcker ju att kolla på de ”riktiga” experterna. Tegnell trodde på några tusen, de 22 trodde på apokalypsen. Ingen var ens nära.
Jag själv trodde nog mest på något liknande en katastrof. 6000 döda är jävligt många, men inte i närheten av de +20000 som jag själv trodde..
Att smittan plötsligt skulle lugna sig under sommaren var väl många som trodde, men att det plötsligt skulle öka i länder som Spanien och Frankrike när det fortfarande är typ 40 grader var ju inte lika väntat.

Varför Sverige inte hittills har ökat likt Danmark och i viss mån norge nu efter sommaren är ju också jävligt konstigt.
Nu kommer det säkert komma en ökning här också, men saker känns inte logiskt med detta jävla virus..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in