2020-09-07, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Ökning i +fall nu!

Sverige
+2 döda
+1 iva
+573 fall

Finland
+0 döda
+0 iva
+36 fall

Danmark
+1 döda
+0 iva
+566 fall

Norge rapporterar senare

Kan du berätta för mig var +0 iva i Danmark kommer ifrån? Alltså i jämförelse med Sverige!
Om du inte använder samma kriterier för båda länderna så tycker jag att du skall sluta ha med den siffran..

Jag uppfattar det som att du för Sverige anger nya fall, och i fallet med Danmark använder förändring i antalet inlagda. Äpplen och päron du vet..
Citera
2020-09-07, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Troligtvis är alla nya fall tillhörande förra veckan nu rapporterade och vi kan se en viss ökning jmf med vecka 35 (+126 fall).

En ökning som inte syns på sjukhusvårdade än i alla fall, 13 inlagda på IVA just nu.

Skall jag vara ärlig, tror jag att iva släpar lite efter helgen. Min gissning är 16 st när Stockholm rapporterat.
Tror inte att de bara har 2 på iva i Stockholm, men jag hoppas att det är så..
Citera
2020-09-07, 14:13
Medlem
Otrolig vilken snabb ökning i Danmark vi ser ändå.
Citera
2020-09-07, 14:14
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDRarSiffrorUrA
Är det nu de magiska ”två veckorna” förflutit?
Är det nu det brakar åt helvete?

Jag befarar att vi kommer få en ökning nu ja. Hur ska det se ut för att det brakar åt helvete anser du?
75% beläggning på IVA och fler än 50 döda per dag, eller är gränsen högre för när det går åt "helvete" anser du?
Citera
2020-09-07, 14:15
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Skall jag vara ärlig, tror jag att iva släpar lite efter helgen. Min gissning är 16 st när Stockholm rapporterat.
Tror inte att de bara har 2 på iva i Stockholm, men jag hoppas att det är så..

Ja, det är en viss fördröjning även i IVA-statistiken. Där rapporterar sjukhusen varje inlagd varje enskild dag.

Efter att ha följt den ett tag så brukar det se ut som sådan att på helgen minskar det ingenting, det kan t.o.m. öka någon. Anledningen är troligen att man inte skriver ut i någon större omfattning på helg.

På måndag så rapporterar man först utskrivningarna, därav minskar det något. Sen kan det hoppa upp lite senare på dagen när man rapporterar de inlagda. Så du har rätt.

13 inlagda har vi dock aldrig haft förr så även om det följer samma mönster och då hoppar upp lite i eftermiddag så tyder det på fortsatt minskning av IVA-behov.
Citera
2020-09-07, 14:16
Medlem
Citat:
Kan du berätta för mig var +0 iva i Danmark kommer ifrån? Alltså i jämförelse med Sverige!
Om du inte använder samma kriterier för båda länderna så tycker jag att du skall sluta ha med den siffran..

Jag uppfattar det som att du för Sverige anger nya fall, och i fallet med Danmark använder förändring i antalet inlagda. Äpplen och päron du vet..

I går havde vi 4 på iva, i dag er der 3. Det er måske den afdøde. Vi er oppe på 29 på hospitalet (+2)

Det korrekte tal for DK i dag er 230 nye smittede. Der kommer nu restriktioner i Storkøbenhavn og Odense.
Citera
2020-09-07, 14:17
Medlem
Återigen Stockholm Västragötaland som har mest +fall
även Skåne och Jönköping.
Citera
2020-09-07, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tveskaeg
I går havde vi 4 på iva, i dag er der 3. Det er måske den afdøde. Vi er oppe på 29 på hospitalet (+2)

Det korrekte tal for DK i dag er 230 nye smittede. Der kommer nu restriktioner i Storkøbenhavn og Odense.
Bra av danskarna med fler restriktioner, och inte syssla med flockimmunitet som i Sverige när det ökar.
Citera
2020-09-07, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag befarar att vi kommer få en ökning nu ja. Hur ska det se ut för att det brakar åt helvete anser du?
75% beläggning på IVA och fler än 50 döda per dag, eller är gränsen högre för när det går åt "helvete" anser du?

Har vi 75% beläggning på IVA och fler än 50 döda per dag?
Citera
2020-09-07, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN

Förlåt min skepsis men det känns väldigt avlägset att vi kommer ens nära 50 döda/dagligen något mer. En hel hög fall tror jag på men att IVA och avlida skulle skena har jag väldigt svårt att se... Men du kommer ju aldrig ge dig på detta, så mycket har jag förstått
Citera
2020-09-07, 14:20
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Kan inte ses som något annat än ett trendbrott tyvärr, nu börjar vi smyga upp lite.
Förmodligen en liten bump en vecka eller två och sen ner igen.

Det intressanta är om andelen positiva har ökat eller om det är ett resultat av kraftigt ökad testning. För det kommer vi att få se när statistiken för förra veckans testning släpps imorgon (eller onsdag). I min region har efterfrågan fyrdubblats jmf med i juli/början av augusti sa man på nyheterna.
Citera
2020-09-07, 14:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Klarar du räkna ut hur många procent det är per capita?
Varför ska jag räkna ut det?

Snart en miljon döda är väl ett bra bevis på att världen inte har varit särskilt bra på att stoppa den här smittan? Eller är du av annan uppfattning?
Senast redigerad av Ipsi 2020-09-07 kl. 14:23.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in