2020-09-06, 18:53
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shlock
Det är outhärdligt att lyssna på svenskar som har adopterat en förortsjargong. "Asså, jag svär jag ska f-UCKING (de tar alltid i och höjer rösten när de säger FUCKING, vilket gör det ännu värre att behöva lyssna på om man råkar befinna sig i närheten) etc...

Är det inte ännu värre eftersom jag hör många 40-50-åringar som regelmässigt använder fucking numera som ett kraftuttryck?
Citera
2020-09-06, 19:48
Medlem
Asmodeusvults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Är det inte ännu värre eftersom jag hör många 40-50-åringar som regelmässigt använder fucking numera som ett kraftuttryck?
Det har jag också noterat.
Mycket underligt.
Citera
2020-09-06, 19:57
Medlem
Citat:
Och ett helt förvirrat kraftuttryck! Jag blir aldrig klok på användningen och kommer jag den på spåret, har den redan ändrats. Man kan väl säga att just kraftuttryck är i ständig förändring och att jag blir äldre, men det där slår alla rekord i råddighet.

Edit: i sammanhanget har jag en söt anekdot. En utbytesstudent från Sverige i ett land m anglosaxiskt språk blev tidigt utförd från biblioteket där hon letade efter en bok för ett musikhistoriearbete. Hon hade nämligen bett bibliotekarien att visa henne var de hade " the f*cklitterature". Så kan det gå!
Senast redigerad av Elsa2020 2020-09-06 kl. 20:01.
Citera
2020-09-07, 10:32
Medlem
"inspo" - För folk som inte kan stava inspiration.
Citera
2020-09-07, 10:36
Medlem
AttansNedranss avatar
Citat:
Numera? Det där uttrycket har vi som var med även förra seklet använt sedan du gick med blöjor.
Citera
2020-09-07, 11:44
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AttansNedrans
Numera? Det där uttrycket har vi som var med även förra seklet använt sedan du gick med blöjor.

Det är över 60 år sedan jag gick i blöjor [då du antagligen inte ens var påtänkt] så jag är väl medveten om hur språket har använts över tiden. Att använda fucking så frekvent som det sker nu är något som tilltagit med 00-generationen och dataspelandet.

Det makabra är att även äldre personer börjat ta det till sig.
Citera
2020-09-07, 11:49
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Det är över 60 år sedan jag gick i blöjor [då du antagligen inte ens var påtänkt] så jag är väl medveten om hur språket har använts över tiden. Att använda fucking så frekvent som det sker nu är något som tilltagit med 00-generationen och dataspelandet.

Det makabra är att även äldre personer börjat ta det till sig.

Själv stör jag mig på folk, som inte kan använda ordet "makaber" riktigt. Det som är makabert har med döden att göra, i annat fall passar inte ordet.

Ett exempel på något makabert, som jag läste i en tidning häromdagen, är att det finns en firma som gör smycken med små aborterade foster i...

Ett annat exempel på makabert, är personer som förvarar sin makes/makas urna med askan framme i hemmet (ej tillåtet i Sverige), och skålar och talar till den.
Citera
2020-09-07, 12:28
Medlem
Dorniers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Själv stör jag mig på folk, som inte kan använda ordet "makaber" riktigt. Det som är makabert har med döden att göra, i annat fall passar inte ordet.

Ett exempel på något makabert, som jag läste i en tidning häromdagen, är att det finns en firma som gör smycken med små aborterade foster i...

Ett annat exempel på makabert, är personer som förvarar sin makes/makas urna med askan framme i hemmet (ej tillåtet i Sverige), och skålar och talar till den.

Helt riktigt, ordet finns på engelska också för övrigt, alltså "macabre".

TV-serien och filmerna om The Addams Family bygger på macabre humour om döden på olika sätt.

Till och med en av karaktärerna heter nåt med döden, Morticia Addams.

"Mort" och "morto" är död på franska respektive italienska.
Citera
2020-09-07, 13:45
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:

Det får du gärna göra, men vad får dig att tro att jag inte alluderar på språklig död?
Citera
2020-09-07, 13:48
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Det får du gärna göra, men vad får dig att tro att jag inte alluderar på språklig död?

Osnyggt försök till räddning!
Citera
2020-09-07, 13:53
Medlem
Merwinnas avatar
Kom på ett annat ord som folk har felanvänt länge nu: "mörkrädd". "Mörkrädsla" betyder ju traditionellt rädsla för just mörker och det som kan finnas i mörkret - i synnerhet spöken - och drabbar mest barn. Men det har länge nu använts i andra sammanhang, t.ex. "jag blir mörkrädd när jag ser hur dåliga resurser vården har".

Vad säger ni andra? Har det skett en acceptabel betydelseutvidgning redan, eller ska vi försöka hålla på att "mörkrädd" betyder "spökrädd"?
Citera
2020-09-07, 14:01
Medlem
Dorniers avatar
Citat:
Kom på ett annat ord som folk har felanvänt länge nu: "mörkrädd". "Mörkrädsla" betyder ju traditionellt rädsla för just mörker och det som kan finnas i mörkret - i synnerhet spöken - och drabbar mest barn. Men det har länge nu använts i andra sammanhang, t.ex. "jag blir mörkrädd när jag ser hur dåliga resurser vården har".

Vad säger ni andra? Har det skett en acceptabel betydelseutvidgning redan, eller ska vi försöka hålla på att "mörkrädd" betyder "spökrädd"?

Nja, man kan nog säga mörkrädd i betydelsen att man är väldigt rädd, nåt är så hemskt att man blir mörkrädd, så skrämmande eller hemskt är det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in