2020-09-05, 19:44
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Kanske från födseln.

Det kanske är ett vanligare sätt att uttrycka det. Personligen skulle jag vara benägen att tolka det som att personen i fråga har varit svensk oavbrutet sedan födseln, till skillnad från svenskar som är födda utomlands. Men jag är ju inte alltings mått.
Citera
2020-09-05, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JanTaliban
Absolut! Vi vet ju att det finns många fransmän – inte minst från Béarn-trakten – som drabbas av ilskna kypar-blickar när de kommer till Sverige och beställer oartikulerat uttalad smögensås.

Själv har jag för länge sen jobbat extra på thairestaurang. Där det ju är sketans noga med uttal. Om blickar kunde döda …

Självklart gäller mycket högre språkkrav för att få äta på restaurang än för att få jobba på restaurang.

Ironi? Hursomhelst lustigt skrivet. Jag uttalar mycket få fraser på thai vid besök på sådana restauranger. En är "Hong nam" som jag ibland bett att få benyttja.
Citera
2020-09-05, 20:50
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrpator
Det kanske är ett vanligare sätt att uttrycka det. Personligen skulle jag vara benägen att tolka det som att personen i fråga har varit svensk oavbrutet sedan födseln, till skillnad från svenskar som är födda utomlands. Men jag är ju inte alltings mått.

Fast det är ju inte särskilt vanligt att man blir något annat än det man föds till (landet och föräldrarnas härkomst). Det som kan skilja från det är givetvis om man adopteras bort tidigt. Då har man å andra sidan ingen koll på landet man föddes i om man inte sedan flyttar tillbaka.

Vanligast är dock att man är det man är från födseln.
Citera
2020-09-05, 20:55
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Fast det är ju inte särskilt vanligt att man blir något annat än det man föds till (landet och föräldrarnas härkomst). Det som kan skilja från det är givetvis om man adopteras bort tidigt. Då har man å andra sidan ingen koll på landet man föddes i om man inte sedan flyttar tillbaka.

Vanligast är dock att man är det man är från födseln.

Det är förvisso vanligast, men det är ju ändå inte helt ovanligt att människor blir naturaliserade. Det var åtminstone en term som användes förr i tiden, innan det blev fint att vara mångkulturell.
Citera
2020-09-05, 21:19
Medlem
Dranghoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
En googling på "bärnäs" gör gällande att denna svenska form är vanligt förekommande.
Mon Dieu !
Citera
2020-09-06, 00:32
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dranghoff
Mon Dieu !

Ja, det är korrekt att man har mellanslag mellan ordet och stora skiljetecken [såsom utropstecken och frågetecken] i franska. I svenska ska det emellertid inte vara det. Ser dock fler och fler som gör så. Det vill jag gnälla på.
Citera
2020-09-06, 11:11
Medlem
Asmodeusvults avatar
Citat:
Ja, det är korrekt att man har mellanslag mellan ordet och stora skiljetecken [såsom utropstecken och frågetecken] i franska. I svenska ska det emellertid inte vara det. Ser dock fler och fler som gör så. Det vill jag gnälla på.
Jag har ett besläktat gnäll.

Folk som inte lägger in mellanslag mellan talet och procenttecknet i text.

Dvs 100% vs 100 %.
Citera
2020-09-06, 14:12
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asmodeusvult
Jag har ett besläktat gnäll.

Folk som inte lägger in mellanslag mellan talet och procenttecknet i text.

Dvs 100% vs 100 %.

Det är något som har ändrat sig. Förr* var rekommendationen att inte ha mellanslag eller snarare var det inte så tydlig rekommendation att ha det. I engelskan ska det inte vara mellanslag. Däremot är det ju helt logiskt att det ska vara så eftersom % är ett tecken i stället för ett ord (procent). Ingen regel utan undantag dock tecknet ° som skrivs i ställt för grader ska följa direkt på utan mellanslag.

Senast redigerad av HerrGickhan 2020-09-06 kl. 14:21.
Citera
2020-09-06, 14:39
Medlem
NoTruces avatar
Citat:
Det är något som har ändrat sig. Förr* var rekommendationen att inte ha mellanslag eller snarare var det inte så tydlig rekommendation att ha det. I engelskan ska det inte vara mellanslag. Däremot är det ju helt logiskt att det ska vara så eftersom % är ett tecken i stället för ett ord (procent). Ingen regel utan undantag dock; tecknet ° som skrivs i stället för grader ska följa direkt på utan mellanslag.

Fixed that for you. Med tanke på hur du hoppar på användare för minsta lilla fel.
Citera
2020-09-06, 15:02
Medlem
Såg precis "anekdotalt". Som naglar mot en keramikvas. Den här gången kan det inte ens skyllas på att ordet ändå finns i ordboken (som många annars gör när det är uppenbart att de brukar anglicismer för att de har tappat svenskan och inte för att de har ett brett ordförråd, och de gör ett engelskt ord svengelskt som sedan av ren tur visar sig finnas i svenska språket).
Citera
2020-09-06, 16:23
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoTruce
Fixed that for you. Med tanke på hur du hoppar på användare för minsta lilla fel.

Nej det är bara i ditt mindervärdeskomplex som sådana hjärnspöken sitter. Du behöver jobba med din självkänsla människa.

Bara för att gå dig till mötes när du söker med ljus och lykta efter småttigheter så är komma betydligt bättre än semikolon där. Jag har dock inget problem med att det blir diverese småfel (likt det du använde mikroskop och dammsugare för att hitta) i inlägg på social medier med mobiltelefonen. Jag bemödar mig faktiskt inte alls att söka efter sådant som vi förr betecknade som slarvfel och faktiskt aldrig gav några poängavdrag.

Kul att du läser mina inlägg i alla fall. Rekommenderar dig att sluta med den löjliga engelskan i svenska texter. Ordnade det åt dig heter det på svenska. Då fick du med dig något även här.
Senast redigerad av HerrGickhan 2020-09-06 kl. 16:37.
Citera
2020-09-06, 16:48
Medlem
Det är outhärdligt att lyssna på svenskar som har adopterat en förortsjargong. "Asså, jag svär jag ska f-UCKING (de tar alltid i och höjer rösten när de säger FUCKING, vilket gör det ännu värre att behöva lyssna på om man råkar befinna sig i närheten) etc...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in