2020-09-07, 10:55
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flygandetiger
Nej, det handlar såklart inte om förtroende.
Det hade du kunnat säga om t.ex. Rumänien eller Polen osv, där majoriteten äger sina bostäder(utan lån alltså).

Det enda svensk bostadsmarknad vilar på är banken, som styrs av styrräntan, som i sin tur styrs av Ingves och politikerna.
Kort sagt, så bestämmer politikerna(riksbanken) när Sverige ska genomgå en större korrigering(likt den på 90-talet t.ex.). Det kommer ske, men absolut inte tillföljd av Corona-pandemin.

LYCKA TILL.

Vi har ett skitsystem gällande bostadslån i Sverige.

I de flesta andra länder (vi ofta ser ner på) ägs bostäderna till väldigt stor del av invånarna.
Om du ska låna pengar till en bostad så går det alldeles utmärkt och invånarna gör det också.. men amorteringen är 20år... detta skapar inte låtsas-ekonomier och håller priserna av bostäder på sunda nivåer..

Här i Sverige där varje lite "brat" känner sig stenrik bara för att hen har råd att betala 1,5% i ränta för en mångmiljoninfstighet.. men har inte en suck i världen att amortera av denna.

Den låga räntan skapar driver bostadspriserna upp och därmed även belåningen av hushållen.

Sov så gott med miljonskulder.

https://www.statista.com/statistics/957803/homeowners-with-and-without-an-outstanding-mortgage-in-eu-28-per-country/
Citera
2020-09-07, 10:59
Medlem
15minFames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
De få uteliggare som finns har i regel missbruksproblem kombinerat med stora personliga problem som psykiska störningar och våldsbeteenden, det är därför de inte får en bostad och heller inte alltid vill ha en. Detta är inget tecken på bostadsbrist.

Var bor dessa tjejer då, på gatan?
Och jag skrev att fattigpensionärer är den snabbaste växande grupp och dessa har inte missbrukproblem. Förr var det bara missbrukare som var uteliggare, idag är de fler.

Studenter hittar så småning om bostad antar jag. Även om det är på ett golv i en källare för 200 kr dygnet https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/studenterna-tvingas-sova-pa-madrasser-i-en-kallare
Men enligt Marie Antoniette så är de alltså inte bostadslösa - problem solved.

Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Jag vill inte verka störig men hur bra kontakt har du med din socialarbetare? Jag antar att du har en sån. Ditt alternativ är någon sorts stödboende där du lämnar pissprov dagligen.

A bummer jag vet men om du ska få någon hjälp från staten kräver de att du ska vara drogfri. Så är det i Sverige, de flesta andra länder har inte den regeln, de vill nämligen inte tortera sina medborgare men there you go.

Om du förväntar dig någon sorts sympati och goda är detta fel tråd för dig..

Här förväntas alla vara Superman, Hitler och Mussolini på en och samma gång.
Störigt att du bara utgår ifrån dig själv. Är du så osympatisk att du inte kan relatera till någon annan i en annan situation än din egen?
Jag röstar SD och ser hur alla pengar går till utländska kriminella som sen är ute och kaosar. Och det handlar även om bostäder eftersom jag som Stockholmare har bott i en stad som alltid haft brist i hela mitt liv såvida man inte kan/vill köpa. Fler och fler hyresrätter ombildas och jag läser om alla problem med folk som inte kan eller vill få bostad. Jag tycker det är fel prioritering helt enkelt.
Pissprov... Får hoppas du är den som blir pissad i munnen nästa gång.
Citera
2020-09-07, 11:03
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 15minFame
Och jag skrev att fattigpensionärer är den snabbaste växande grupp och dessa har inte missbrukproblem. Förr var det bara missbrukare som var uteliggare, idag är de fler.

Studenter hittar så småning om bostad antar jag. Även om det är på ett golv i en källare för 200 kr dygnet https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/studenterna-tvingas-sova-pa-madrasser-i-en-kallare

Pensionärer som bor på gatan trots att de inte är missbrukare, har du några källor på det som går att verifiera? Jeanette håller inte riktigt som källa här.

Hur många skötsamma, drogfria personer finns det som bor på gatan eftersom de inte har en bostad?
Citera
2020-09-07, 11:08
Medlem
Citat:

Störigt att du bara utgår ifrån dig själv. Är du så osympatisk att du inte kan relatera till någon annan i en annan situation än din egen?
Jag röstar SD och ser hur alla pengar går till utländska kriminella som sen är ute och kaosar. Och det handlar även om bostäder eftersom jag som Stockholmare har bott i en stad som alltid haft brist i hela mitt liv såvida man inte kan/vill köpa. Fler och fler hyresrätter ombildas och jag läser om alla problem med folk som inte kan eller vill få bostad. Jag tycker det är fel prioritering helt enkelt.
Pissprov... Får hoppas du är den som blir pissad i munnen nästa gång.
Att rösta SD kommer inte att hjälpa dig min vän.

Du är förbannad och det förstår jag men mera hat är inte svaret.

Jag kanske låter som en gammal hippie och dina erfarenheter skiljer sig säkert från mina men jag har också slagits med 'nyinkommande'. Det gör inte att jag går och hem och avgudar Trump och Åkesson.

Tvärtom, jag föraktar de ännu mer. De har verkligen inga svar på någonting.
Citera
2020-09-07, 11:15
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:

Jag kanske låter som en gammal hippie och dina erfarenheter skiljer sig säkert från mina men jag har också slagits med 'nyinkommande'. Det gör inte att jag går och hem och avgudar Trump och Åkesson.

Det är klart de har svar på mycket och alltid sett problemen långt innan andra med det innebär inte att 15-killen har rätt.
Citera
2020-09-07, 11:16
Medlem
15minFames avatar
Citat:
Pensionärer som bor på gatan trots att de inte är missbrukare, har du några källor på det som går att verifiera? Jeanette håller inte riktigt som källa här.

Hur många skötsamma, drogfria personer finns det som bor på gatan eftersom de inte har en bostad?
https://www.expressen.se/nyheter/de-aldre-som-lever-pa-stockholms-gator/

Jag har läst flera artilklar om det här men det framgår inte varför de inte sökt bidrag. Även om det är något dåligt och inget man gör enligt den äldre generationen så är väl ändå bidrag mindre skämmigt än att vara uteliggare.

Citat:

Du låter som en vänsterbliven som inte kan hålla dig till ämnet. Först kalla mig knarkare och sen svamla om Trump och Åkesson.
Denna tråd handlar om bostadssituationen. När den startades så var frågan om bostadspriser kommer gå ner efter corona. Så här några månader senare så vet vi att så är inte fallet.
Citera
2020-09-07, 11:17
Medlem
15minFames avatar
Citat:
Det är klart de har svar på mycket och alltid sett problemen långt innan andra med det innebär inte att 15-killen har rätt.
15-kvinnan har visst rätt
Citera
2020-09-07, 11:21
Medlem
Citat:

Jag har läst flera artilklar om det här men det framgår inte varför de inte sökt bidrag. Även om det är något dåligt och inget man gör enligt den äldre generationen så är väl ändå bidrag mindre skämmigt än att vara uteliggare.

Du låter som en vänsterbliven som inte kan hålla dig till ämnet. Först kalla mig knarkare och sen svamla om Trump och Åkesson.
Denna tråd handlar om bostadssituationen. När den startades så var frågan om bostadspriser kommer gå ner efter corona. Så här några månader senare så vet vi att så är inte fallet.
Men om nu bostadssituationen är sådan att priserna ser gynnsamma ut, varför går du inte inte till din bank och lägger upp en plan?

Du vill att staten ska ge dig en bostad? Sorry det kommer inte att hända, du bor i fel land för det.
Citera
2020-09-07, 11:23
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:

Min fråga var: Hur många skötsamma, drogfria personer finns det som bor på gatan eftersom de inte har en bostad?

Men du hade alltså ingen källa utan du utgår enbart från anekdoter från personer som din kompis Jeanette?

Från din länk:
Pengar fanns det gott om sedan yrkesåren. Lasse bodde på hotell Sheraton i sex månader. Pengarna gick till nya tabletter. Tabletter, tabletter och åter nya tabletter.
Senast redigerad av Ohshit.Cuntwell 2020-09-07 kl. 11:25.
Citera
2020-09-07, 12:05
Medlem
vnc-s avatar
Citat:

Finns ca 18,000 studentbostäder i Stockholm, blir det inte lite missvisande att påstå att det skulle vara något slags generellt problem att studenter tvingas bo på madrass i källare?
Citera
2020-09-07, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vnc-
Finns ca 18,000 studentbostäder i Stockholm, blir det inte lite missvisande att påstå att det skulle vara något slags generellt problem att studenter tvingas bo på madrass i källare?
PÅ min tid, du vet 1800-talet Då bodde väl ungefär en tredjedel i studentbostäder, resten bodde hos polare eller hade redan skaffat egen bostad eller pendlade från Uppsala eller Västerås.

Att skolan skulle stå för boendet var det få som förväntade sig
Citera
2020-09-07, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
Vi har ett skitsystem gällande bostadslån i Sverige.

I de flesta andra länder (vi ofta ser ner på) ägs bostäderna till väldigt stor del av invånarna.
Om du ska låna pengar till en bostad så går det alldeles utmärkt och invånarna gör det också.. men amorteringen är 20år... detta skapar inte låtsas-ekonomier och håller priserna av bostäder på sunda nivåer..

Här i Sverige där varje lite "brat" känner sig stenrik bara för att hen har råd att betala 1,5% i ränta för en mångmiljoninfstighet.. men har inte en suck i världen att amortera av denna.

Den låga räntan skapar driver bostadspriserna upp och därmed även belåningen av hushållen.

Sov så gott med miljonskulder.

https://www.statista.com/statistics/957803/homeowners-with-and-without-an-outstanding-mortgage-in-eu-28-per-country/

Samtidigt så är bostäderna i länder som Polen och Rumänien i mycket sämre skick än våra bostäder. Vi kan också bygga baracker och skräpbostäder till lågt pris så att folk slipper låna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in