2020-06-22, 15:00
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Men var nöjd med den prioriteringen du gjort då och sluta gnäll i varenda tråd på flashback. Du är ju överallt och beklagar dig över att du inte har råd att ordna en bostad i Stockholm åt din grabb samtidigt som du påstår att du har så många miljoner att det inte borde vara något problem alls.

Den lägenheten jag ordnade ligger vi ordentligt plus på nu så inte ens när det såg som mörkast ut efter Corona var det någon risk att det skulle bli förlust på den. Men 500 kkr i förlust skulle inte varit någon stor sak för mig och det borde det inte vara för dig heller såvida du inte ljuger om din förmögenhet. Jag kan tjäna och förlora sexsiffriga belopp på börsen under en dag så detta skulle inte skaka mig.
Ja men då vet vi. Stockholms bostadsmarknad fungerar bra, priserna är normala, man behöver bara ha en förälder som tjänar/förlorar 100.000 kr per dag på börsen så kan man få bo där. Resten kan bo i Linköping.

Jag håller inte med om att det är bra.
Citera
2020-06-22, 15:19
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Ja men då vet vi. Stockholms bostadsmarknad fungerar bra, priserna är normala, man behöver bara ha en förälder som tjänar/förlorar 100.000 kr per dag på börsen så kan man få bo där. Resten kan bo i Linköping.

Jag håller inte med om att det är bra.

Hyresmarknaden fungerar inte bra pga din kommunistiska politik med prisreglerade hyror. Staten reglerar också utlåningen genom att ställa amorteringskrav t.ex. och det är heller inte bra. Det är heller inte bra att staten kontrollerar valutan, detta borde styras helt av marknaden.

Men bortsett från statens regleringar fungerar det bra ja och priserna är normala, dvs. de är marknadsprissatta.
Citera
2020-06-22, 16:06
Medlem
Citat:
kvm-priserna på just små ettor är extremt högt i Stockholm. För mig antyder det att rika föräldrar helt enkelt köper en 1:a till sina barn istället för det kösamhälle som en del här i tråden förespråkar. Bästa motgiftet mot den misshushållningen är att bygga massor av billiga ettor. Men det verkar ingen vilja göra. För marknaden med bostäder i Stockholm fungerar inte. Tvärtom byggs bara lägenheter som kostar 7-20 mkr kring Stockholms innerstad. De är i princip osäljbara nu.

Bostadsmarknaden för studenter har aldrig varit ett problem i Stockholm. De flesta bor i en korridor/andrahand/inneboende.
Citera
2020-06-22, 16:35
Medlem
Citat:
kvm-priserna på just små ettor är extremt högt i Stockholm. För mig antyder det att rika föräldrar helt enkelt köper en 1:a till sina barn istället för det kösamhälle som en del här i tråden förespråkar. Bästa motgiftet mot den misshushållningen är att bygga massor av billiga ettor. Men det verkar ingen vilja göra. För marknaden med bostäder i Stockholm fungerar inte. Tvärtom byggs bara lägenheter som kostar 7-20 mkr kring Stockholms innerstad. De är i princip osäljbara nu.
Det såg likadant ut både i Stockholm och Linköping för 20-25 år sedan. Det var en oerhörd brist på små lägenheter och de flesta bodde i andra hand eller delade lägenhet i 1-2 år innan de fick en studentlägenhet eller hittade något bättre. Jag skulle vilja påstå att situationen idag snarare är bättre med mer alternativ. Det finns en anledning till att det inte byggs några ettor och det är att det inte finns någon marginal på dem eller rättare sagt att det inte går att bygga några billiga sådana och att priset hamnar för högt. Fastighetsmarknaden är ett oligopol med ett antal stora aktörer och hårt reglerade löner och föreskrifter och då blir slutresultatet höga boendekostnader.
Citera
2020-06-22, 16:48
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sacramento
Det såg likadant ut både i Stockholm och Linköping för 20-25 år sedan. Det var en oerhörd brist på små lägenheter och de flesta bodde i andra hand eller delade lägenhet i 1-2 år innan de fick en studentlägenhet eller hittade något bättre. Jag skulle vilja påstå att situationen idag snarare är bättre med mer alternativ. Det finns en anledning till att det inte byggs några ettor och det är att det inte finns någon marginal på dem eller rättare sagt att det inte går att bygga några billiga sådana och att priset hamnar för högt. Fastighetsmarknaden är ett oligopol med ett antal stora aktörer och hårt reglerade löner och föreskrifter och då blir slutresultatet höga boendekostnader.

Sedan har vi höga krav på standard och boyta i Sverige också och alla våra krav går inte ihop med kravet på lågt pris. Svenskar tror helt enkelt på en tomte som inte finns, någon ska komma med Julklappar.
Citera
2020-06-22, 17:14
Medlem
Citat:
Hyresmarknaden fungerar inte bra pga din kommunistiska politik med prisreglerade hyror. Staten reglerar också utlåningen genom att ställa amorteringskrav t.ex. och det är heller inte bra. Det är heller inte bra att staten kontrollerar valutan, detta borde styras helt av marknaden.

Men bortsett från statens regleringar fungerar det bra ja och priserna är normala, dvs. de är marknadsprissatta.

Priserna är inte marknadssatta om de enbart styrs utifrån bankers utlåning.

NYE eller Londons priser är marknadssatta, inte Stockholms.
Citera
2020-06-22, 17:18
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:

Jaha, plötsligt håller du med om att marknaden inte fungerar i Stockholm, pga prisregelerade hyror, amorteringskrav, valuta. Där ser man. Då kan vi fimpa den här OT-diskussionen.
Citera
2020-06-22, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sacramento

Eh fel? I Linköping var det bostadsgaranti för inflyttande studenter för 20 år sen (korridor).

Jag ställde mig i kommunala bostadskön (inte studentbostäder)i april det året jag kom in på LiU och blev uppring av ”säljare” i juli som lät mig välja vilken bostad jag var intresserad av. Valde en tvåa där elen ingick hyfsat när LiU för 4000kr/månad.

Det fanns med andra ord överflöd av lediga lägenheter på den tiden.
Citera
2020-06-22, 17:32
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Jaha, plötsligt håller du med om att marknaden inte fungerar i Stockholm, pga prisregelerade hyror, amorteringskrav, valuta. Där ser man. Då kan vi fimpa den här OT-diskussionen.

Jag har alltid sagt att hyresmarknaden inte fungerar pga dina kommunistiska prisregleringar. Marknaden för köpta bostäder fungerar däremot rätt bra men de brister som finns beror även de på dina regleringar.
Citera
2020-06-22, 17:34
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pulzer
Eh fel? I Linköping var det bostadsgaranti för inflyttande studenter för 20 år sen (korridor).

Jag ställde mig i kommunala bostadskön (inte studentbostäder)i april det året jag kom in på LiU och blev uppring av ”säljare” i juli som lät mig välja vilken bostad jag var intresserad av. Valde en tvåa där elen ingick hyfsat när LiU för 4000kr/månad.

Det fanns med andra ord överflöd av lediga lägenheter på den tiden.

Inte i Stockholm, Linköping har jag däremot inte koll på.
Citera
2020-06-22, 18:20
Medlem
HGs avatar
Citat:
Jag ignorerar inte markkostnaden, som är skyhög i Stockholms innerstad pga absurda priskrav från den sittande kommunstyrelsen. Priserna verkar sätta t.ex Oscar Properties i konkurs. Men bortsett från de senaste 2-3 årens markpriser kostade marken för en 1:a 100-200.000 kr vilket är marginellt jämfört med byggkostnaden.

Men den som likt jag flugit in över Stockholm har sett att 90% är obebyggd skog och vatten. Finns hur mycket mark som helst i Stockholm, jag menar länet inte innerstan när jag skriver Stockholm. Med lite aktivare politiker som skapar satellitstäder runt Stockholm istället för att maxbebygga allt som är nära tunnelbanan hade markpriserna varit helt annorlunda i Stockholm.

Tyvärr har inte politiker styrt bostadsbyggandet på 50 år utan det tog bankerna över då de såg att de kunde tjäna stora pengar på lånen.

Speciellt under de senaste 20 åren har ju bankerna valt att vilja att de byggs dyra bostadsrätter i centrala lägen. Detta för att kunna låna ut mycket pengar, därav bostadsbubblan.

Dock tror jag att denna bostadsbubbla aldrig kommer att brista eftersom staten och bankerna nu kan sägas vara samma sak.

Se bara vem som blev Swedbanks nya VD....
Citera
2020-06-22, 18:24
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Tyvärr har inte politiker styrt bostadsbyggandet på 50 år utan det tog bankerna över då de såg att de kunde tjäna stora pengar på lånen.

Speciellt under de senaste 20 åren har ju bankerna valt att vilja att de byggs dyra bostadsrätter i centrala lägen. Detta för att kunna låna ut mycket pengar, därav bostadsbubblan.

Dock tror jag att denna bostadsbubbla aldrig kommer att brista eftersom staten och bankerna nu kan sägas vara samma sak.

Se bara vem som blev Swedbanks nya VD....

Det är bra att politikerna har slutat bygga för de skulle bara bränna upp en massa av skattebetalarnas pengar. Vill man ha en bostad bör man helt enkelt få betala för det själv precis som när man skaffar en bil t.ex.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in