2020-09-07, 07:14
Medlem
(30.04.2020) Må sannsynliggjøre skyldighet.
Drapsforsker Vibeke Ottesen sier til Dagbladet at dersom tiltalte i en drapssak erkjenner seg ikke skyldig, så må det gjøres en vurdering av troverdigheten til tiltalte.
- Dette gjøres opp mot vitner og bevis, for å avgjøre sannsynligheten for at tiltalte er skyldig eller ikke, forklarer hun.
Påtalemyndigheten må deretter argumentere for et motiv for retten.
- For eksempel, hvis man skal si at drapet skjedde som en del av gjentakende voldsutøvelse, så må dette dokumenteres. Om påtalemyndigheten mener motivet er økonomi, så må også dette sannsynliggjøres. Det må de uansett om det er funnet et lik eller ikke.
Ottesen forklarer at selv om det kan dokumenteres vold i et forhold, eller økonomiske motiv, så er dette bare bevis som inngår i å sannsynliggjøre skyldspørsmålet.
- Det er for eksempel langt fler som opplever vold i nære relasjoner, enn som blir drept, understreker hun.

dagbladet.no/nyheter/slik-kan-drapssaker-loses-uten-lik/72412676

Dette er også en interessant artikkel:
aftenposten.no/norge/i/3J0ede/politi-moeter-domstol-i-loerenskog-saken-fire-dommere-forklarer

(21.05.2019) Forsvinningssaken: Tok to dager før politiets kriminalteknikere kunne ta seg inn i boligen til Hagen-ekteparet.
Til tross for trusler mot hennes liv og frykt for at området ble overvåket, tok politiet seg inn i boligen til Tom og Anne-Elisabeth Hagen samme dag som hun ble meldt savnet.

aftenposten.no/norge/i/Jo74Qb/samme-dag-som-anne-elisabeth-hagen-ble-meldt-savnet-tok-politiet-seg-inn-i-boligen

Hvorfor tok det to dager før politiets kriminalteknikere kunne ta seg inn i boligen i S4?
Senast redigerad av z-z-z 2020-09-07 kl. 07:33.
Citera
2020-09-07, 07:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doggerbank
Min kommentar var ikke myntet på de som stiller spørsmålstegn ved om TH er skyldig. Jeg har til tider reagert på at noen i lange perioder har teppebombet tråden med kveruleringer, og jeg har sittet igjen med inntrykket at det er som en fulltidsjobb.

Jeg nøyer meg med å svare at jeg er helt enig med deg.
Citera
2020-09-07, 08:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frokendektektiv
Siktelsen i den saken du linker til her ble frafalt etter bare noen timer, han ble ikke engang fremstilt for fengsling.
TH er vært siktet nå i månedsvis og ingenting tyder på svekket mistanke, heller tvert imot. Det bygger seg mot tiltale og rettssak og da får vi alle flere svar, slik at vi slipper å spekulere.
Det skjer ytterst få justismord i Norge heldigvis.

Vet vi egentlig så mye om justismord i Norge? Når det gjelder drapssaker, er det nok få tilfeller. Men med saker med mye lavere strafferamme, skjer det nok. Noen er uskyldig dømt, andre er feilaktig dømt. Men det nordiske rettsvesenet fungerer greit. Norge har fått "kjeft" fra EMK når det gjelder varetektsfengsling. Men det er en annen skål.
Citera
2020-09-07, 08:56
Medlem
Ny dag og nye muligheter for gode diskusjoner og innlegg 😊
Norsk politi bruker FBI sine fremste etterforskere og profilere i store saker som bistand.
FBI har over mange år utviklet en spesiell kompetanse for profilering.
De har bistått også her.
Profilering:

https://en.m.wikipedia.org/wiki/FBI_method_of_profiling

Tidligere FBI etterforsker uttaler seg om saken:

https://www.vg.no/i/qLe9rE

Og han sier noe mange burde merke seg:
‘Han er likevel tydelig på at politiet sjelden forteller åpent om hvilke tanker og teorier de har, før saken er løst.’

Dette blir ikke brukt som direkte bevis, men hjelper etterforskerne i riktig retning. De kommer inn uten noen forutsetninger eller forutinntatthet.
Og for oss som ikke gidder å lese oppdiktet krim fordi virkeligheten er mer intressant anbefaler jeg serien på Netflix om opprinnelsen til profilering Mindhunter

https://www.netflix.com/no/title/80114855

Ha en strålende dag😊
Citera
2020-09-07, 08:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av z-z-z
Hvis det var slik som du skrev at politiet sjekket posten før ombringning: hvorfor gjorde ikke politiet noe for å unngå at postkassen fylte seg opp?
Politiet måtte jo skjønne at folk (naboer, postbud, avisbud OG eventuelt GM hvis GM overvåket området) ville reagere på at posten ikke ble tatt inn. GM ville jo da i alle fall forstå at TH ikke bodde i huset sitt og ville kanskje forstå at politiet var koblet inn! Dette kunne føre til at GM valgte å drepe AE!

Angående post: Jeg sliter litt med logikken din her. Mener du at ektemannen ikke skulle bli påvirket av at hans kone har blitt kidnappet på brutalt vis ? Er første prioritet etter at kona har blitt kidnappet å hente posten og passe på at postkassa ikke fylles opp? De fleste hadde nok gått inn i en sjokktilstand uten mulighet til å tenke klart.

Angående lys i huset: Samme som over. Forventer GM at ektemannen fortsetter legge seg kl 21 hver kveld etter hans kone er kidnappet og passer på at lyset er avslått som om ingenting har skjedd? Ville ikke du vært oppe 24/7 for å prøve finne din kone (som betyr at lyset er på i huset).

Edit: Dette var et svar til hele lys og post diskusjonen og ikke nødvendigvis bare denne posten jeg quota.
Senast redigerad av PinkPanter2020 2020-09-07 kl. 09:24.
Citera
2020-09-07, 09:34
Medlem
Slettsnokens avatar
Jeg merker meg at TT med få unntak lar være å pirke borti med ildtang engang, hypotesen om at TH og alle barna står bak drapet på AE.

Ta Legokatt f.eks.: Maste i flere dager om en forklaring på 0910 sms’n og har ikke nevnt denne med ett ord etter at jeg lanserte kode-teorien for flere uker siden.

All spammingen rundt post, lys og søppel etter at noen berører en hypotese som involverer TH og/eller noen av barna, tar jeg som tegn på at tampen brenner.

Dette er desperate forsøk på å vanne ut saften når det oppstår problemer med bortforklaring, og vi andre bør holde oss for gode til å fyre oppunder våset.
Citera
2020-09-07, 10:52
Medlem
Slettsnokens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slettsnoken
Jeg merker meg at TT med få unntak lar være å pirke borti med ildtang engang, hypotesen om at TH og alle barna står bak drapet på AE.

Ta Legokatt f.eks.: Maste i flere dager om en forklaring på 0910 sms’n og har ikke nevnt denne med ett ord etter at jeg lanserte kode-teorien for flere uker siden.

All spammingen rundt post, lys og søppel etter at noen berører en hypotese som involverer TH og/eller noen av barna, tar jeg som tegn på at tampen brenner.

Dette er desperate forsøk på å vanne ut saften når det oppstår problemer med bortforklaring, og vi andre bør holde oss for gode til å fyre oppunder våset.
Edit: For ikke å snakke om dette evinnelige maset om «Gone Girl»-filmen, som også er eksempel på desperat spamming og nok et forsøk på villedning fra TT, som om ikke AE er påført nok lidelse av disse fra før?

I «pausene» hvor de kvesser knivene, foregår det garantert mye på pm mellom disse for å samle bombardementet mot røkla.

Det blir nok taust fra den fronten etter de forestående pågripelsene.
Citera
2020-09-07, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iristo01
Du er syk. Går til lege.Du var kastet her i fra før.
Syk fordi man ikke er enig med deg?
Bruker du google translate?
Citera
2020-09-07, 11:17
Medlem
Citat:

Jeg kan ikke svare for andre enn meg selv. Jeg anser hypotesen om at TH og alle barna står bak, for å være den minst sannsynlige. Hadde hypotesen din vært så sannsynlig, hadde langt flere brukere sluttet seg til den. Men sånn er det ikke. Noen av brukerne har lansert egne hypoteser, og argumenterer ut fra det. Det er også legitimt å delta i tråden, uten å ha en egen hypotese.
Citera
2020-09-07, 11:27
Medlem
Legokatts avatar
Citat:

Maser du igjen angående denne SMS'en?
Som sagt så tror jeg absolutt ikke at alle barna og TH står bak dette.

Men kan godt stille deg noe spørsmål hvis du har lyst til å briljere!

1. Du har forklart at SMS'en er "kodespråk" som TH rotet med og forklarte feil om i avhør..
Men hva betydde "kode-språket" som TH forklarte i avhør?

Det vil si hva betydde "ringe og avklare detaljer angående hytteturen" oversatt til kodespråk i plottet?

2. Tror du politiet har funnet "hemmelige spor" fra bruk av sprangridningshest i plottet? Mystisk hestemøkk som kan dateres tilbake til den dagen og knytter D2 til gjerningen?

3. Kan politiet ha funnet malekoster og vater hjemme hos sønnen og knyttet han til et av disse håndtverkerfirmaene? Var han forkledd som polsk håndverker med stige den dagen?

4. Var prestedatter den som egentlig var spesialist på stemmeforvrengere? Hun brukte dette aktivt i gudstjenesten for å etterligne stemmen til både satan og gud?
Denne teknikken kunne også gitt "god klang" i kirkekoret!
Citera
2020-09-07, 11:32
Medlem
Citat:
Edit: For ikke å snakke om dette evinnelige maset om «Gone Girl»-filmen, som også er eksempel på desperat spamming og nok et forsøk på villedning fra TT, som om ikke AE er påført nok lidelse av disse fra før?

I «pausene» hvor de kvesser knivene, foregår det garantert mye på pm mellom disse for å samle bombardementet mot røkla.

Det blir nok taust fra den fronten etter de forestående pågripelsene.

Når det gjelder pm, så snakker du kanskje ut fra egen erfaring? Jeg påstår ingenting, men når z-z-z blir satt under skyts, så må jeg innrømme at jeg har lurt på om det har vært koordinert.
Du nevner de "forestående pågripelsene", som om det bare er et spørsmål om tid. Når tror du dette vil skje?
I løpet av denne uka?
I løpet av september?
I løpet av oktober?
Hvis det ikke har funnet sted en pågripelse innen utgangen av oktober, så må jo det bety at man ikke har så mye å slå i bordet med.
Citera
2020-09-07, 11:57
Medlem
Legokatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iditarod
Når det gjelder pm, så snakker du kanskje ut fra egen erfaring? Jeg påstår ingenting, men når z-z-z blir satt under skyts, så må jeg innrømme at jeg har lurt på om det har vært koordinert.
Du nevner de "forestående pågripelsene", som om det bare er et spørsmål om tid. Når tror du dette vil skje?
I løpet av denne uka?
I løpet av september?
I løpet av oktober?
Hvis det ikke har funnet sted en pågripelse innen utgangen av oktober, så må jo det bety at man ikke har så mye å slå i bordet med.
Har Slettesnoken sendt deg mystisk PM?

Tror denne personen har levd seg litt vel inn i dette..

Jeg for min del er ikke del av noe team - slik denne personen hevder. Har kun sett på saken helt uavhengig.
Senast redigerad av Legokatt 2020-09-07 kl. 12:14.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in