2020-09-15, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fenvatnet
Ser ikke noe grunn til at han skulle spørre om elektrikeren hvis han ikke visste om at de hadde noen avtale. Å spørre hva man skal gjøre i morgen er ikke det samme som å begynne å mase om tidspunkter for det og det. Dessuten ser hun jo hans blikk, og kan lese at noe er feil.
Alt i denne saken peker på TH som GM, og dermed at han antakeligvis ikke visste om at elektrikeren skulle ringe.

Av det som er ute i media, tyder ikke alt på at TH er den som står bak. Det er også mye som tyder på at TH ikke står bak.
Det at han faktisk var på jobb i det tidsrom politiet mener udåden var begått er en av disse tingene.

Det at de ikke hadde nok på han til varetektsfengsling etter halvannet år med etterforskning og måneder med hemmelig overvåkning, er en annen.

Jeg sier ikke at det er utelukket at han står bak, eller at han har utført udåden, men at presiserer at ikke ALT tyder på at han har gjort det.

Jeg begynte å gå igjennom denne listen punkt for punkt. Det var virkelig ikke mye der som var mistenkelig. Summen av disse tingene kan være mistenkelig, men jeg er ikke overbevist. Skoavtrykk og fingeravtrykk, eller mangel på dette er det mest mistenkelige.
Citera
2020-09-15, 19:53
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av z-z-z
Fra en annen sak:
Det er registrert aktivitet i helseapplikasjonen på telefonen til Bertheussen klokken 02.02 natt til torsdag 6. desember.
– Da startes en bevegelse som er anslått til å være 221 skritt. Det varer cirka ti minutter; 9 min og 52 sekunder, sier Bøyum.
Han forklarer at det dette tidsrommet, mellom klokken 02.02 og 02.11, i helseappen er registrert to høydeforflytninger.
Sånn som applikasjonen fungerer i dag så registrerer den bare stigning, ikke hvis du går nedover.

https://direkte.vg.no/bertheussen-rettssak/news/har-registrert-aktivitet-paa-telefonen-paa-natta.d_Ogv-Nm-

Hvis den appen på AEs mobil er den samme som den appen som er nevnt i den andre saken, hvordan har politiet funnet et brått "fall"?
Det här fallet i trappan kan mycket väl vara en red herring. Min stegräknare uppför sig mycket märkligt ibland. Stannar helt för att sen rusa iväg osv.
Citera
2020-09-15, 19:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rips
Av det som er ute i media, tyder ikke alt på at TH er den som står bak. Det er også mye som tyder på at TH ikke står bak.
Det at han faktisk var på jobb i det tidsrom politiet mener udåden var begått er en av disse tingene.

Det at de ikke hadde nok på han til varetektsfengsling etter halvannet år med etterforskning og måneder med hemmelig overvåkning, er en annen.

Jeg sier ikke at det er utelukket at han står bak, eller at han har utført udåden, men at presiserer at ikke ALT tyder på at han har gjort det.

Jeg begynte å gå igjennom denne listen punkt for punkt. Det var virkelig ikke mye der som var mistenkelig. Summen av disse tingene kan være mistenkelig, men jeg er ikke overbevist. Skoavtrykk og fingeravtrykk, eller mangel på dette er det mest mistenkelige.

Telefonen hans var på jobb, det er riktig, men om TH var der hele dagen, det vet vi ikke.
Ang varetektsfengsling, så har det vært nevnt flere ganger her tidligere, seinest i foregårs at tingretten ville ha han varetektsfengslet, og at i lagmannsretten bikket det mellom ja eller nei. Hvis den ene av de tre hadde sagt ja, så hadde TH sittet i varetektsfengsel i dag. Det er ikke noe klart tegn på at TH er uskyldig. Og så har vi dette med at det mest sannsynelig er flere ting som politiet ikke kan gå ut med p.ga fare for å skade etterforskningen.
Selv finner jeg ikke noen tegn til at han skulle være uskyldig.
Citera
2020-09-15, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Det här fallet i trappan kan mycket väl vara en red herring. Min stegräknare uppför sig mycket märkligt ibland. Stannar helt för att sen rusa iväg osv.
Takk for informasjon! :-) En slik app's registreringer kan da kanskje ikke brukes som bevis?
Blodsporene fra AE (som var forsøkt vasket bort) på trappeveggen, kan feks ha vært etter et uhell hvis AE falt i trappen f.eks for mange år siden.
Kanskje politiet har sett seg blind på to eventuelt tilfeldige sammentreff (appens "fall" i trappen på forsvinningsdagen og bloddråper (som var forsøkt vasket bort og som ikke kan dateres) på vegg i den samme trappen, og at politiet har overbevist seg selv om at det " være en sammenheng mellom disse to sporene/hendelsene"?
Citera
2020-09-15, 20:15
Medlem
Citat:
Telefonen hans var på jobb, det er riktig, men om TH var der hele dagen, det vet vi ikke.
Ang varetektsfengsling, så har det vært nevnt flere ganger her tidligere, seinest i foregårs at tingretten ville ha han varetektsfengslet, og at i lagmannsretten bikket det mellom ja eller nei. Hvis den ene av de tre hadde sagt ja, så hadde TH sittet i varetektsfengsel i dag. Det er ikke noe klart tegn på at TH er uskyldig. Og så har vi dette med at det mest sannsynelig er flere ting som politiet ikke kan gå ut med p.ga fare for å skade etterforskningen.
Selv finner jeg ikke noen tegn til at han skulle være uskyldig.

Vel utgangspunktet er at han er uskyldig til det er nok ting som tyder på at han er skyldig.
Ja, jeg er klar over at retten var på nippet til å finne grunnlag for varetekt.
Politiet har sagt at de mener udåden skjedde mellom 09:16 og 10:07. De har også sagt at de har god kontroll på TH første tiden etter han kom på jobb, men at det er huller i alibiet hans utpå dagen. At han da kunne være på jobb, men trengte ikke å ha vært det. Det nøyaktige tidspunkt for når de mistet kontroll på han er ikke fastsatt.

Det er ikke mye de har funnet, etter då lang tid med etterforskning, om man skal gå på det som er lekket.

Jeg håper at saken ikke blir henlagt, men at den prøves for domstolene. Jeg vil gjerne vite mer. Har han gjort dette, og i tilfellet hvordan?

Enkelte saker er spennende, og dette er virkelig en slik sak. Den saken som verserer i media nå B****sen finner jeg ikke spennende, men det er sikkert bare meg, den har enormt fokus i media.

Venter spent på hva som skjer videre. Hvordan mener politiet at TH fikk det til, oh hvorfor han gjorde det.
Citera
2020-09-15, 20:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rips
Vel utgangspunktet er at han er uskyldig til det er nok ting som tyder på at han er skyldig.
Ja, jeg er klar over at retten var på nippet til å finne grunnlag for varetekt.
Politiet har sagt at de mener udåden skjedde mellom 09:16 og 10:07. De har også sagt at de har god kontroll på TH første tiden etter han kom på jobb, men at det er huller i alibiet hans utpå dagen. At han da kunne være på jobb, men trengte ikke å ha vært det. Det nøyaktige tidspunkt for når de mistet kontroll på han er ikke fastsatt.

Det er ikke mye de har funnet, etter då lang tid med etterforskning, om man skal gå på det som er lekket.

Jeg håper at saken ikke blir henlagt, men at den prøves for domstolene. Jeg vil gjerne vite mer. Har han gjort dette, og i tilfellet hvordan?

Enkelte saker er spennende, og dette er virkelig en slik sak. Den saken som verserer i media nå B****sen finner jeg ikke spennende, men det er sikkert bare meg, den har enormt fokus i media.

Venter spent på hva som skjer videre. Hvordan mener politiet at TH fikk det til, oh hvorfor han gjorde det.

Ja, Bert##eussen-saken er stor sak i media, men ikke like spennende som en drapssak. Alt det dreier seg om er noe tagging på en vegg, og forsøk på å sette fyr på bilen. Grunnen til at saken er stor er jo fordi hun er kone til en politiker-topp. Alt slikt politikergreier blir alltid blusset opp.
Hun er utspekulert, det er sikkert.

Får håpe Fjellhamar-saken prøves for domstolene ja. Alle vitner må få forklare seg i retten. Det er mye som kommer fram på en annen måte i en vanlig rettsak, enn i retten der man skulle diskutere ja eller nei til varetekt. Hele saken må ses i sammenheng. Alle små spor og indisier. Det får man ikke til uten å kjøre det gjennom retten. Legger forøvrg merke til at Riksadvokat/Statsadvokat ikke har henlagt saken ennå, og det etter 2 år, så det må bety at de har noe å gå på. Noe mere enn bare mistanker, og at det bærer mot rettsak.
Citera
2020-09-15, 20:34
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av z-z-z
Takk for informasjon! :-) En slik app's registreringer kan da kanskje ikke brukes som bevis?
Blodsporene fra AE (som var forsøkt vasket bort) på trappeveggen, kan feks ha vært etter et uhell hvis AE falt i trappen f.eks for mange år siden.
Kanskje politiet har sett seg blind på to eventuelt tilfeldige sammentreff (appens "fall" i trappen på forsvinningsdagen og bloddråper (som var forsøkt vasket bort og som ikke kan dateres) på vegg i den samme trappen, og at politiet har overbevist seg selv om at det " være en sammenheng mellom disse to sporene/hendelsene"?
Jag har svårt att se att blodet kan skvätta på väggen när kroppen faller nerför trappan. Hur skulle det gå till? Blodskvätt kan väl bara uppstå vid mycket kraftigt trauma mot huvudet, exempelvis vid slag med hammare eller liknande. Om man ponerar att hon slog i huvudet i trappan så att blodet skvätte, så bör man väl hitta blodet i själva trappan istället, och då snackar vi om mycket stora krafter som ska till för att det ska kunna uppstå bloddroppar. Tänk på att det handlar om bloddroppar, alltså om blod som skvätter.

Men överbevisa mig gärna om att jag har fel!

Om polisen ska bygga ett indiciemål efter spår i huset, så antar jag att rättsväsendet i Norge kräver liknande bevisning som i Sverige, och det är att det ska stå utom rimligt tvivel att någon annan än TH kan ha dödat henne. Det betyder exempelvis att polisen måste leta upp och avskriva, eller åtala för medhjälp, personen/personerna i bilen som backade upp mot huset mm.

Edit: Bloddropparna kan också ha uppstått av skärsår ex.
Senast redigerad av ReedMe 2020-09-15 kl. 20:48.
Citera
2020-09-15, 21:50
Bannlyst
Hun kan ha blitt dyttet nedover trappen, og stumpet kråke, og så har hun slått hodet i et av trinnene, og så har det har blitt etterlatt blod på veggen som ikke har kunnet blitt vasket helt bort. Nå vet vi vel ikke om det er helt nederst i trappen eller hvor det er det blodet er funnet. Men det tar jo noe tid fra hode treffer et trappetrinn og til at blodet kommer ut. Når kroppen snurrer fort nok, så kan blodet skvette/sprute. Nå står det strengt tatt ikke skvettet, det er en antakelseskonklusjon. At det omtales som dråper kan også være for å definere mengden av blod. Hodet kan dermed ha touchet veggen.
Videre. Trappen nedover skal ifølge en som kjenner huset innvendig, bestå av fliser, og det er fliser på gulvet i 1 etg. Veggen er av et mye mykere materiale, gjerne malerstrie/papp, og det blir vanskelig og umulig å få blodet 100% bort. Fliser derimot, der kan man bruke noe etsende væske f.eks. Plumbo (Natriumhydroksid) for å vaske det bort.
Citera
2020-09-15, 22:12
Medlem
Citat:
Hun kan ha blitt dyttet nedover trappen, og stumpet kråke, og så har hun slått hodet i et av trinnene, og så har det har blitt etterlatt blod på veggen som ikke har kunnet blitt vasket helt bort. Nå vet vi vel ikke om det er helt nederst i trappen eller hvor det er det blodet er funnet. Men det tar jo noe tid fra hode treffer et trappetrinn og til at blodet kommer ut. Når kroppen snurrer fort nok, så kan blodet skvette/sprute. Nå står det strengt tatt ikke skvettet, det er en antakelseskonklusjon. At det omtales som dråper kan også være for å definere mengden av blod. Hodet kan dermed ha touchet veggen.
Videre. Trappen nedover skal ifølge en som kjenner huset innvendig, bestå av fliser, og det er fliser på gulvet i 1 etg. Veggen er av et mye mykere materiale, gjerne malerstrie/papp, og det blir vanskelig og umulig å få blodet 100% bort. Fliser derimot, der kan man bruke noe etsende væske f.eks. Plumbo (Natriumhydroksid) for å vaske det bort.
Interessant informasjon! Noen i diskusjonen nevnte at trappetrinnene riktignok er flislagte men at de er teppebelagt oppå flisene.

Edit: Det er vel ikke utenkelig hvis ekteparet bestemte seg for å legge teppe oppå flisene i trappen (feks for noen ti-år siden) etter nettopp et eller flere uhell med fall i trapp?
Senast redigerad av z-z-z 2020-09-15 kl. 22:23.
Citera
2020-09-15, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LH07
Så alt politiet gjør er idiotisk, inkludert å innhente eksperthjelp for å oppklare en alvorlig hendelse. Du ønsker å henlegge og ikke få gjerningsmannen dømt. Må være noe personlig. Gjerningsmannen kjenner trolig aeh.

Politiet har ikke oppklart saken, og de har heller ikke fulgt opp helt opplagte muligheter, som å forhøre håndverkere, som jobbet i huset og som var på befaring i huset.

Politiet sluttet tidlig å interessere seg for andre muligheter enn at TH er skyldig.

At politiet spør andre eksperter fritar dem ikke fra kritikk.

At gjerningsmannen kjenner AEH er bare basert på amatørlogikk.
Citera
2020-09-15, 22:29
Medlem
Citat:
I det siste har du omtalt politiet som idioter, og at de har gjordt feil i denne saken. Men ikke et ord fra deg som kan underbygge disse påstandene. Bare masse ord. Ordsalat.

Jeg har kalt politiet for idioter siden jeg logget på her. Mest for å provosere, men selvfølgelig har jeg også hold for det jeg sier. Så fort en sak blir litt vanskeligere enn helt opplagt, greier aldri norsk politi å oppklare noe som helst. Kan du huske at norsk politi gjorde noe som imponerte deg?
Citera
2020-09-15, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Om man är snabb och har rätt utrustning så går det att packa in kroppen så att en likhund inte känner nåt.

Det stemmer ikke det du skriver her. Hva er det du mener man skal pakkes inn i for at likhund ikke lukter?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in