Citat:
Än en gång. Covid-19 är inte det domedagsvirus du och andra coronadårar trodde och som ni tydligen tror än. Viruset är för dom flesta mindre farligt än vanligt influensavirus.
Att jag säger det beror på att väldigt få tycks bli sjuka. Jämför det med vanlig influensa då nästan alla man känner blir sjuk och kan ligga däckad i upp till en vecka ibland mer.
För riskgrupper är covid-19 lite farligare än vanlig influensa men inte mycket.
Att jag säger det beror på att väldigt få tycks bli sjuka. Jämför det med vanlig influensa då nästan alla man känner blir sjuk och kan ligga däckad i upp till en vecka ibland mer.
För riskgrupper är covid-19 lite farligare än vanlig influensa men inte mycket.
Det verkar som du har visat tecken på total förnekelse, men detta är iallafall lite mer nyanserat.
Det är svårt för vissa att förstå hur lurigt covid är. Dels bara en kognitiv förståelse, sedan fattas det pusselbitar och folk blir oroliga när de inte vet vad som gäller.
De bitar som fattas är att vi inte vet vad covid ger på lång sikt. Det verkar som neurologisk involvering är synnerligen vanlig. Det är därför man tappar lukt och smak. Detta kan betyda att andra saker händer i hjärnan som vi inte vet än. Men det kan likagärna vara så att hjärnans påverkan är kortsiktig oftast.
Vad gäller lungor får ganska många fula lungor efter lite svårare än medelsvår infektion och efter svår infektion. En del får uppenbara problem. Men en del visar inga problem trots att röntgen visar att lungorna är jättepaj. Det är ett litet mysterium. Betyder det att de kommer märka mer i framtiden av sin lungskada?
Vi har nog aldrig sett en sjukdom som spänner mellan inga symptom alls och att man dör. Det är helt enkelt svårt att fatta, för vi har inget att jämföra med.
Självklart är viruset relativt harmlöst för de flesta. Så rent statistiskt kan man känna sig lugn. Men är man intresserad av viruset så är det ju udda hur hårt det kan slå. Fast det inte är normen så finns dessa människor som blivit väldigt sjuka. Det är helt enkelt svårt att få in i skallen att det finns en konstig sjukdom som oftast är ganska snäll, men som kan döda dig och vi vet bara vissa riskfaktorer.
Det är också svårt att ta ställning till en så mystisk sjukdom. Jag förstår att vissa tar in mer att det inte är så hög risk, och vissa tar in att om de har otur så blir de svårt sjuka. Jättesvår riskanalys.