2020-09-05, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
En anonym skribent på Flashback förklarar för en annan anonym skribent på Flashback att vederbörandes åsikt är irrelevant.

När det gäller internationellt lag och praxis är din åsikt rätt irrelevant.

Om du anser att man i Sverige borde få döda folk som förolämpat en är detta irrelevant i frågan om det är tillåtet. Det är nämligen inte tillåtet, oavsett hur mycket du tycker att det borde vara detta. Att jag konstaterar att detta inte tillåtet är inte min "åsikt", det är bara ett konstaterande av fakta.

Citat:
Jag skulle gärna tala statsepidemiologen till rätta. Han har svikit sitt förtroende. Anders Tegnell har ägnat sig åt att stå och ljuga för svenska folket.

Vad bra då, tråkigt för dig är du inte statsepidemiolog. Börjar du plugga idag så kanske du får en chans till nästa pandemi.
Citera
2020-09-05, 22:56
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pica-pikant

Om du anser att man i Sverige borde få döda folk som förolämpat en är detta irrelevant i frågan om det är tillåtet. Det är nämligen inte tillåtet, oavsett hur mycket du tycker att det borde vara detta. Att jag konstaterar att detta inte tillåtet är inte min "åsikt", det är bara ett konstaterande av fakta.

Vad bra då, tråkigt för dig är du inte statsepidemiolog. Börjar du plugga idag så kanske du får en chans till nästa pandemi.

Citat:
Du glömmer exponentiell utveckling. Varje smittcykel tar en vecka och inom ett år skulle smittan ha... ehh... fyrdubblats!
Vilket skulle vara dåligt men hanterbart.

Läste just om finnkampen och hur livrädda finland är. Patetiska grannländer vi har. Önskar givetvis inte död och elände på dom men hade det vart sport så hade jag varit sjukt skadeglad om de får massa smitta nu och Sverige klarar sig.

Nu är det dock på riktigt så då hoppas jag att de klarar sig och får vara skadeglada mot oss även om det svider.
Citera
2020-09-05, 22:57
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
1,03 är ju ingenting. Visst är det bättre att ligga under 1,00 men ändå.

1,03 är dessutom bara ett medelvärde, RE talet kan lika gärna ligga lite under 1. Hade RE talet varit 3 eller högre, så hade jag blivit lite bekymrad.

Men nu är "Tege" inte bekymrad, så varför skulle jag vara det?
Citera
2020-09-05, 22:59
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andrimner
Bor mitt i Sundsvall. Covid-19 är ofarligt för dom allra flesta. Hysterin står inte i relation till dess farlighet. Dock enkelt att förklara.
Många människor som du klarar inte av att tänka en självständig tanke. Ni styrs av media som lydiga robotar. Invandrare har sämre hälsa vilket dom rår för själva. Ett virus är aldrig bra om man missbrukat sin hälsa under lång tid.
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Jag tänker så här. Jag bor i ett smittätt område. Det är ju inte mitt fel att andra umgås tätt i stora grupper och inte har samma hygientänk som svenskar. Vadå deras fel? Inte det det handlar om.

Utlänningarna har egen skuld till att dom har drabbats hårt av epidemin. Sjukdomar sprider sig lättare ifall man bor trångt. Många utlänningar har gjort valet att på trångt, genom att skaffa många fler barn än dom har utrymme för. Det blir löjligt när utlänningarna börjar klandra svenska samhället för den trångboddhet som dom har skapat åt sig själva.

Citat:
Ursprungligen postat av sno
Precis. Det är väl därför Giesecke fick ett nytt toppjobb inom WHO för att han var så äckigt arrogant och framför allt att han inte visste vad han snackade om?

Ja. Det skulle inte förvåna mig ifall det ligger korruption bakom.

Med tanke på Sydkoreas framgångar i striden mot viruset, så var Johan Gieseckes kommentar otroligt arrogant:
Citat:
Ursprungligen postat av Johan Giesecke
“Kraftfulla åtgärder som syns på tv är bara viktigt för politiker”
Citera
2020-09-05, 23:01
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Vilket skulle vara dåligt men hanterbart.

Läste just om finnkampen och hur livrädda finland är. Patetiska grannländer vi har. Önskar givetvis inte död och elände på dom men hade det vart sport så hade jag varit sjukt skadeglad om de får massa smitta nu och Sverige klarar sig.

Nu är det dock på riktigt så då hoppas jag att de klarar sig och får vara skadeglada mot oss även om det svider.

Fast jag misstänker att de är ganska bra på att följa sina myndigheters rekommendationer, och det är A och O för dem för att hålla nere smittspridningen. Speciellt då de knappt har någon immunitet hos befolkningen.
Citera
2020-09-05, 23:18
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Antalet avlidna i Sverige fram till 23 augusti, SCB, i relation till genomsnittet 2015-2019:

2015 - 59182: +1322 (2,3%)
2016 - 57156: −704 (−1,2%)
2017 - 58476: +616 (1,1%)
2018 - 59132: +1272 (2,2%)
2019 - 55354: −2506 (−4,3%)
2020 - 61670: +3810 (6,6%)

Både 2019 och 2020 var väldigt låga säsonger avseende influensa, så det dog ovanligt få både 2019 och 2020 av influensa.

Om det, i genomsnitt dör ca 35 personer färre per dag, fram till nyår jämfört med snittet 2015-2019, så får vi en liten underdödlighet för 2020.

Iof lite väl mycket att hoppas på, men ingen direkt fysisk omöjlighet. Bara det om man kunde få alla över 65 år att vaccinera sig mot den vanliga säsongsinfluensan skulle göra en del. Sedan har vi de av äldre äldre som skulle ha dött av någon orsak i höst, men som covid-19 tog i förtid.
Citera
2020-09-05, 23:25
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Helt riktigt att FHM inte sov i januari. De skapade flockimmunitetsstrategin. Och det ser man i hur de agerat och släpat efter fötterna. Alltså skulle folk få åka till Italien, flyg stoppades inte initialt, ingen koll på folk som flög in, nej till munskydd, njuggt mot handsprit etc.

När det gäller andra länder så säger FHM att de var sena på bollen men hur ser FHMs agerande ut. Jämför man med övriga Norden var de sena hela tiden.

Saxar SvDs jämförelser med våra nordiska grannar.

Avrådan från resor till Italien
Danmark 2 mars
Norge 3 mars
Finland 4 mars
Sverige 6 mars

Resor och karantän
Danmark alla från riskområden uppmanas stanna hemma 2 v. 3 mars
Norge Alla som rest utanför Norden efter 27 feb ska i karantän 2 v 12 mars
Finland Karantän 2 v för alla som varit utomlands 16 mars
Sverige: Ingen karantän, de med symptom ska vara hemma.

Sammankomster

Danmark max 1000 7 mars, max 10 18 mars
Norge max 500 10 mars Stopp för alla kultur- och idrottsevenemang 12 mars
Sverige Max 500 pers 11 mars max 50 29 mars
Finland Max 500 12 mars, max 10 16 mars

Utbildning
Danmark stänger universitet, skolor och förskolor. 11 mars
Norge Universitet går över till onlineundervisning. Skolor och förskolor stänger 12 mars
Sverige stänger universitet och gymnasier som uppmanas gå on-line. Grundskolan öppen 17 mars
Finland stänger universitet och skolor 17 mars

Avrådan från alla utlandsresor

Finland 12 mars
Danmark 13 mars
Sverige, Norge 14 mars

https://www.svd.se/forbered-er-pa-det-varsta--spelet-bakom-coronastrategin

Och Sverige var inte sen pga att man inte hade någon smitta, vi har haft mer smitta än våra nordiska grannar. Vi borde tillämpat lockdown medan grannarna hade kanske klarat sig utan.

Man ser spridningen av pesten i VGs grafer över Norden.

https://www.vg.no/spesial/2020/corona/norden/

Och inte har vår ekonomi klarat sig bättre heller så att det motiverar närmare 6000 döda om vi jämför med våra nordiska grannar. Inte heller har vi blivit mer flockimmuna här jämfört med övriga världen. Om Giesecke, Tegnell och Löfven varit företagsledare hade de fått sparken redan i maj.

Intressant genomgång: Det enda vi var sena med var att begränsa folksamlingar till 50 personer.

Lockdown, tvångskarantän och skolstängning av för- och grundskolor ingick aldrig i den svenska strategin, (det sista är, för övrigt, helt meningslöst ur smittspridningshänseende).
Citera
2020-09-05, 23:27
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Smittspårningen visade att bara 5% av total antal smittade kom från Iran. Så att säga att FHM stoppade flyg därifrån var en jätte bra åtgärd. Men det kom bara 2 flyg därifrån per vecka, från Italien var det 3 flyg per dag bara till Arlanda om man lägger till flyg till Landvetter oxå blir det himla många flyg per vecka som landade i Sverige höger om vänster från ett högrisk land som Italien.
Vad har FHM för förklaring till det katastrofala beslutet att inte stoppa flyg från Italien eller sätta resenärerna i karantän?!
Om de hade ett argument att stoppa flyg från Iran då skulle samma argument gällt för Italien eller hur ?

Kan tyckas så, men det kanske var vare sig praktiskt eller juridiskt möjligt.
Citera
2020-09-05, 23:37
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Tror gör man i kyrkan, pajas.

En stor del av smittan I Italien har kommit in med återvändande turister. Ungdomar tror att de är oövervinnliga och festar loss liknande som i Sverige.
Överlag slöt man upp bra på lockdownen och tog situationen på allvar.

Det som skiljer Italien från Spanien och Frankrike var att Italien reagerade snabbt, de andra två drog benen efter sig trots att de såg vad som skedde i Italien. Det kan i förlängningen ha fått konsekvenser. Sverige stod ju också och sov med känt resultat.

I Italien är man dessutom van vid katastrofer som jordbävning och översvämning och i viss mån vulkanutbrott så förstår att man kan behöva skärpa till sig.

"Reagerade snabbt". Redan den 30 de januari hade man konstaterat smitta hos kinesiska turister. De första veckorna i februari låg väl smittan och bubblade under ytan, alltså precis som i Sverige. Vi hade vårt första fall ifrån Kina dagen efter fallen i Italien. Så man kan knappast berömma Italien för snabbt agerande om du skäller på Sverige för motsatsen.

Men jag tycker å andra sidan inte ett dugg synd om Spanien. De hade samma förvarningstid som oss och såg också, likt vi gjorde, vad som hände i Italien.
Citera
2020-09-05, 23:40
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Jasså, du menar pestläkarnas fågelmasker. Finns inga som helst belägg för att dessa hjälpte.

Den uppfinning som jag tänkte på, var karantän. Karantän är en verksam metod mot alla möjliga smittsamma sjukdomar. Och det är en metod som fungerar utmärkt än idag.

På Medeltiden provades även metoder som visade sig vara helt värdelösa mot Digerdöden. Gisslartågen är ett bra exempel på verkningslösa metoder.

Citat:

Jag vet att min åsikt inte är internationell lag, så du behöver inte komma med fåniga kommentarer om att min åsikt är irrelevant. Ja, min åsikt är irrelevant, men dina åsikter är inte ett dugg mer värdefulla än mina. Du behöver inte ägna kraft åt att upplysa omvärlden om att just mina åsikter är irrelevanta.

Citat:

Vi är skyldiga att följa lagarna, men däremot är det fullt tillåtet att ha åsikter om lagarna.
Citera
2020-09-05, 23:43
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Fast jag misstänker att de är ganska bra på att följa sina myndigheters rekommendationer, och det är A och O för dem för att hålla nere smittspridningen. Speciellt då de knappt har någon immunitet hos befolkningen.
Problemet är bara att det nog inte e så kul att leva sitt liv livrädd för att smittas och behöva undvika massa situationer. Då har jag hellre som vi har i Sverige. Visst, en del äldre har dött och visst, ingen jag känner har dött (eller ens blivit sjuk). Men, ändå. Jag kan leva mitt liv mer eller mindre som vanligt, det gillar jag.
Citera
2020-09-05, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Jag tänker så här. Jag bor i ett smittätt område. Det är ju inte mitt fel att andra umgås tätt i stora grupper och inte har samma hygientänk som svenskar. Vadå deras fel? Inte det det handlar om. Däremot bor mina föräldrar där smittan är relativt låg. Då tycker jag det är dumt att medvetet åka från ett område med smitta till ett område med lite smitta och där träffa människor som har cancer och lungsjukdomar och är 80+.

Du och dina föräldrar gör ert val. Om ni tror att det är ofarligt visst, då är ni lika korkade som vår analfabetbefolkning som spridit vår smitta mest. Men jag skiter i det. Ni är vuxna och gör som ni vill.

Visst ska man vara kritisk till media, men att tro att de hittat på hela coronahistorien är lite väl konspiratoriskt. Dessutom är min största källa till covid en kompis som jobbat på en av våra covidavdelningar. Bättre källa går knappt att få.

Och nej, jag tror inte att covid är jättefarlig för flertalet, det är det ingen som tror.
Kalla oss korkade om du vill. Vi är inte rädda för att leva. Vad kommer troligast att döda mina föräldrar? Båda har hjärtproblem och pappa har haft en stroke. Dom kan vara döda nästa vecka.
Vi föredrar att leva här och nu. Jag blir förvånad då jag läser på nätet om hur folk undviker att ses.
Av mina föräldrars vänners, mina syskon osv...Nästan ingen alls som bryr sig. Vi lever som vi alltid gjort och ses som vi alltid gjort. Dör vi så dör vi.
Har aldrig påstått att media hittat på. Däremot så tjänar dom pengar på detta och gör allt för att folk ska klicka på deras artiklar. Ska man vara konspiratorisk så utesluter jag inte att detta virus var planerat och har andra syften.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in