2020-09-05, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Sanningen är ju den att vi inget vet om den saken. Finns teorier kring det, men det är också allt.
Antikroppstesterna är ganska okänsliga och detekterar inte alltid antikroppar om de finn i en mindre mängd. Det är så för att man vill undvika falskt positiva svar.

Det vet vi. Bland annat.
Citera
2020-09-05, 19:47
Medlem
raskenss avatar
Kanske dax att sätta norrbaggarna i karantän?. https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/danmark-och-norge-gar-om-sverige-i-nya-fall-per-dag/?utm_source=upday&utm_medium=referral
Citera
2020-09-05, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Vilket var en vansinnig strategi.
Folkhälsomyndigheten borde kanske ha satsat på att undersöka smittspridning bland dessa, istället för att lägga resurserna på att smittspåra kring Italien-resenärerna.

Anledning till att man inte gör som du föreslår är att det är ineffektivt och korkat.

Citat:
Jag anser inte att det är en orimlig åtgärd mot en hotande epidemi. När ett område har drabbats av en epidemi, så bör man undvika att förflytta människor ut från området.

Ja du anser ja, tyvärr så finns det ju 200 år av internationell rättspraxis på området som säger annorlunda. Det är faktiskt rätt irrelevant vad du tycker, utan vad som är relevant är verkligheten som man måste agera utifrån.

Citat:
Eftersom skidhotellen i Alperna förmodligen inte hade nya gäster på väg, så öppnade sig en möjlighet. Företrädare för svenska myndigheter hade kunnat inhandla förlängd vistelse för svenska turister, tills hemresa hade kunnat ordnas under trygga former. Det hade kostat mycket mindre pengar, än det kostar att bekämpa en epidemi inne i Sverige.

Du fattar inte själv hur vansinnigt det är att förhandla upp boende för 200k svenska utlandsresenärer spridda vitt runt om europa och USA med några dagars uppskov? Dessa typer av kommentarer visar ju hur verklighetsfrånvända många av hysterikerna är.

Citat:
Tyvärr hade Italien redan hunnit få in smittan. Finessen är att stoppa flygplanen innan man har fått in smittan.

Så vi skall isolera landet vid minsta utbrott någonstans i världen då? Det kommer ju diverse larm om sådana flera gånger om året. Du fattar inte hur destruktivt för samhälle, ekonomi och turism det hade blivit?

Citat:
Smittspårarna borde ha ägnat sin uppmärksamhet åt att hitta smitta i andra grupper, än resenärer från kända infektions-härdar.

Så arbetar bokstavligen ingen smittspårare nu eller tidigare, men jag antar att alla epidemiologer och vårdpersonal som arbetat med detta i decennier har haft fel. Vad bra att du kunde tala dem till rätta.
Citera
2020-09-05, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
1,03 är ju ingenting. Visst är det bättre att ligga under 1,00 men ändå.

Du glömmer exponentiell utveckling. Varje smittcykel tar en vecka och inom ett år skulle smittan ha... ehh... fyrdubblats!
Citera
2020-09-05, 20:08
Medlem
Hrass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Smittspårning med app behövs inte eftersom smittspridningen är på väg ner.
Ansiktsmask behövs inte heller eftersom det kostar mycket pengar.
Två meters avstånd behövs inte heller, det räcker med 1 meter om man sätter sig ner.
Jag skulle inte bli förvånad om nästa sagan blir att vaccinet behövs inte heller utan det är bättre med den naturliga vägen!

Nu finns Apples och Googles smittspårning i din telefon – men FHM tvekar

https://digital.di.se/artikel/nu-finns-apples-och-googles-smittsparning-i-din-telefon-men-fhm-tvekar
Jag skrev ett inlägg om det tidigare i tråden, men väldigt bra att FHM står på sig mot sånt här otyg.
Nu spårar Apple och Google visserligen järnet oavsett, men i detta fall antar jag att det är data som förutom att vara tillgängligt för teknikjättarna även kommer falla i händerna på regeringen.

Men känner jag dumsvenskar rätt så är det samma mongon som hejade på FRA-lagen som kommer heja på detta... "Har man rent mjöl i påsen"
Citera
2020-09-05, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
I Skåne där jag bor är det fortfarande strålande sol. Jag tror att det tar minst 6-7 veckor för smittan att märkas pga skolstarten.

Håller absolut inte med.
Menar du isåfall att positiva prover på sjuka inte märks förrän efter. 6-7 veckor?
I våras, när vi inte testade så var det såklart så. Nu skall alla med symptom testa sig.
Då lär det ju märkas att de blir fler. Inte bara plötsligt efter 6-7 veckor bli hur många som helst..
Citera
2020-09-05, 20:12
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Det är ingen "princip" utan en grundlagsskyddad rätt för svenska medborgare. Det ändrar man inte i en handvändning.

Vi behöver fundera på huruvida den rättigheten är rimlig även under en rådande epidemi. Det går att ändra även grundlagar, men det är en process som tar tid.

Citat:
Ursprungligen postat av sno
Du kan inte heller fördröja/förhala inträde för en medborgare. Hur mycket du sen skulle vilja.

Hindrar grundlagen att regeringen stänger luftrummet, och utfärdar dispens åt enbart vissa utvalda flygningar?

Citat:
...

Under en epidemi, så kanske hemresorna behöver fördröjas, så att resenärerna kan tas emot på ett sätt som förebygger smittspridning.

Då får man anpassa sig till att det inte finns tillräckligt många karantänplatser, och säga "stopp". Resenärerna helt enkelt vänta tills karantänplatser finns lediga.

...
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
De punkterna tror jag är svårare att uppfylla. Varje land ansvarar för sina medborgare och inget annat land klarar av att ta sig an den mängd de isf skulle bli frågan om - och det i sig kan ju få konsekvenser.

En enkel lösning skulle vara att resenärerna får en förlängd vistelse på samma hotell som dom redan bor på. Vad händer när ett land, exempelvis Iran, drabbas av en epidemi? Kan det bli så att besökare genast upphör att anlända till Iran? Det innebär att hotellen inte kan hyra ut sina rum. Företrädare för svenska regeringen kan ta kontakt med Iran, och vänligt be Iran att bevilja svenskarna förlängd vistelse. Svenska regeringen skulle kunna erbjuda att betala för mat och husrum för svenskarnas förlängda vistelse, liksom för eventuell sjukvård som svenskarna behöver.

Den åtgärd som jag nämnde, skulle förmodligen kunna genomföras utan tvång, utan med vänligt ömsesidigt samarbete. Som motprestation skulle iranska besökare i Sverige få samma erbjudande om förlängd vistelse, så att dom inte behöver åka hem under pågående epidemi.

Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Här tror jag att till att börja med EU skulle ta sig en funderare. Säg att folk karanteras på avreseflygplatsen, då skulle nån form av gemensam handlingsplan gå igång som säkrar resurser och säkerhet.
Ett alternativ är också att ha en gemensam karantänplats dit de kan föras. Italien för ankommande flyktingar till karantänskepp.

Dessa "flyktingar" ska bara stoppas helt. När Europa har drabbats av en kris, så kan Europa inte förväntas att ta hand om andra kontinenters invånare, som kommer och ber Europa om hjälp. Någonting är märkligt med "flyktingar" som reser till en kris, istället för från en kris.
Citera
2020-09-05, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Kanske dax att sätta norrbaggarna i karantän?. https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/danmark-och-norge-gar-om-sverige-i-nya-fall-per-dag/?utm_source=upday&utm_medium=referral

Nu är det väl 1100 muslimer i Norge som har satts i karantän.

"Trossamfunnet Al-Ghadir Islamsk Senter i Østfold gjennomførte en feiring over flere dager fra 21. august da coronasmitten begynte å spre seg."

Muslimerna struntade i de norska coronaföreskrifterna och resultatet blev ca. 200 smittade och smittspridningen fortsätter.

https://www.nrk.no/osloogviken/helsetoppene-er-bekymret-for-situasjonen-i-fredrikstad-og-sarpsborg-1.15148658
Citera
2020-09-05, 20:41
Medlem
Citat:

Anders Tegnell var äckligt arrogant, när han trodde att hans klena metoder skulle fungera, mot samma virus som asiaterna bekämpade med mycket kraftigare vapen. Johan Giesecke var ännu mer arrogant, när han nervärderade koreanernas åtgärder.

Det var dömt att misslyckas. Det fanns inte en chans att Anders Tegnells plan hade kunnat fungera.

Precis. Det är väl därför Giesecke fick ett nytt toppjobb inom WHO för att han var så äckigt arrogant och framför allt att han inte visste vad han snackade om?
Citera
2020-09-05, 20:54
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Vilket var en vansinnig strategi.
Folkhälsomyndigheten borde kanske ha satsat på att undersöka smittspridning bland dessa, istället för att lägga resurserna på att smittspåra kring Italien-resenärerna.
Citat:
Ursprungligen postat av Pica-pikant
Anledning till att man inte gör som du föreslår är att det är ineffektivt och korkat.

Korkat? Det var ju du själv som förklarade att smittan kom från andra platser än dom man hade räknat med:
Citat:
Man smittspårade ju runt alla som fick symtom från länder som man visste att smittan fanns i.

När man analyserat saker i efterhand kom ju smittan inte från Kina eller Iran, dvs. länderna som alarmisterna gapade högst om. Istället var det ju från Österrike, Italien, Storbritannien och Schweiz som en stor del av de smittade kom ifrån.

Nu kommer du och säger att det hade varit korkat att försöka ha uppsikt på smitta från andra platser än dom kända. På vilket sätt skulle det vara ineffektivt och korkat, jämfört med att leta smitta där man redan vet att den förekommer?

Citat:
Jag anser inte att det är en orimlig åtgärd mot en hotande epidemi. När ett område har drabbats av en epidemi, så bör man undvika att förflytta människor ut från området.
Citat:
Ja du anser ja, tyvärr så finns det ju 200 år av internationell rättspraxis på området som säger annorlunda. Det är faktiskt rätt irrelevant vad du tycker, utan vad som är relevant är verkligheten som man måste agera utifrån.

En anonym skribent på Flashback förklarar för en annan anonym skribent på Flashback att vederbörandes åsikt är irrelevant.

Citat:
Du fattar inte själv hur vansinnigt det är att förhandla upp boende för 200k svenska utlandsresenärer spridda vitt runt om europa och USA med några dagars uppskov?

Jag tycker det inte är vansinnigt, jämfört med att ha en okontrollerat inflöde av smittbärare. Varför är det vansinnigt att höra efter med företrädare för dessa länders regeringar?

Citat:
Dessa typer av kommentarer visar ju hur verklighetsfrånvända många av hysterikerna är.

Du själv förefaller inte helt sansad.

Citat:
Tyvärr hade Italien redan hunnit få in smittan. Finessen är att stoppa flygplanen innan man har fått in smittan.
Citat:
Så vi skall isolera landet vid minsta utbrott någonstans i världen då? Det kommer ju diverse larm om sådana flera gånger om året. Du fattar inte hur destruktivt för samhälle, ekonomi och turism det hade blivit?

Ja, man bör isolera det land där smittan förekommer, och det bör göras så snabbt som möjligt.

Beträffande samhälle och ekonomi, så kan det vara en fördel att sitta på inhemsk produktion av viktiga varor. Nästa epidemi kan bli ännu mycket otrevligare än Covid-19. Samhället kollapsar inte av att några turister får avvakta med sina resor.

Citat:
Smittspårarna borde ha ägnat sin uppmärksamhet åt att hitta smitta i andra grupper, än resenärer från kända infektions-härdar.
Citat:
Så arbetar bokstavligen ingen smittspårare nu eller tidigare, men jag antar att alla epidemiologer och vårdpersonal som arbetat med detta i decennier har haft fel.

Vårdpersonalen säger jag inte så mycket om. Däremot statsepidemiologen. Vi har 5835 bevis på att Anders Tegnell har misskött sitt uppdrag. Misslyckandet är så enormt, att Anders Tegnell inte längre kan göra anspråk på att vara mer kompetent än vilken vanlig medborgare som helst. En genomsnittlig medlem på Flashback skulle ha hanterat epidemin bättre än Anders Tegnell.

Det var Folkhälsomyndigheten, inte vanlig vårdpersonal, som utformade planen som gick ut på att smittbärarna skulle kliva rakt in i svenska samhället. Planen var usel, och nu har vi bevis på att planen var just så usel som den framstod.

Citat:
Vad bra att du kunde tala dem till rätta.

Jag skulle gärna tala statsepidemiologen till rätta. Han har svikit sitt förtroende. Anders Tegnell har ägnat sig åt att stå och ljuga för svenska folket.
Citera
2020-09-05, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens

Norrmännen får hålla på med sina tillfäliga mer eller mindre meningslösa akuta lockdowns och karantäner i flera år om de inte släpper det och gör som Sverige gjorde vilket gäller för de flesta länder.
Citera
2020-09-05, 21:46
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andrimner
Bor mitt i Sundsvall. Covid-19 är ofarligt för dom allra flesta. Hysterin står inte i relation till dess farlighet. Dock enkelt att förklara.
Många människor som du klarar inte av att tänka en självständig tanke. Ni styrs av media som lydiga robotar. Invandrare har sämre hälsa vilket dom rår för själva. Ett virus är aldrig bra om man missbrukat sin hälsa under lång tid.

Jag tänker så här. Jag bor i ett smittätt område. Det är ju inte mitt fel att andra umgås tätt i stora grupper och inte har samma hygientänk som svenskar. Vadå deras fel? Inte det det handlar om. Däremot bor mina föräldrar där smittan är relativt låg. Då tycker jag det är dumt att medvetet åka från ett område med smitta till ett område med lite smitta och där träffa människor som har cancer och lungsjukdomar och är 80+.

Du och dina föräldrar gör ert val. Om ni tror att det är ofarligt visst, då är ni lika korkade som vår analfabetbefolkning som spridit vår smitta mest. Men jag skiter i det. Ni är vuxna och gör som ni vill.

Visst ska man vara kritisk till media, men att tro att de hittat på hela coronahistorien är lite väl konspiratoriskt. Dessutom är min största källa till covid en kompis som jobbat på en av våra covidavdelningar. Bättre källa går knappt att få.

Och nej, jag tror inte att covid är jättefarlig för flertalet, det är det ingen som tror.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in