2020-09-05, 18:32
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
R tal Sverige
Medeltal
https://pbs.twimg.com/media/EhIycWGUMAA7NEW?format=png&name=small

22 augusti 0.88
23 augusti 0.88
24 augusti 0.84
25 augusti 0.84
26 augusti 0.89
27 augusti 1.02
28 augusti 1.03
1,03 är ju ingenting. Visst är det bättre att ligga under 1,00 men ändå.
Citera
2020-09-05, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Gissar att du bor antingen i en byhåla eller iallafall ett medelklassområde. Det verkar som smittan är sparsam där. Och nej, covid smittar inte som influensa, denna smitta dyker upp här och där. Därför kan det vara svårt för vissa att fatta att den finns. Jag lovar, att smittan definitivt finns där jag bor. Vi har runt 80 % invandrare som definitivt inte håller avstånd och som träffar hela släkten. Det är även en stor del av denna grupp som hamnat på vårt IVA med. De är inte heller rädda. De lever också som vanligt.
Bor mitt i Sundsvall. Covid-19 är ofarligt för dom allra flesta. Hysterin står inte i relation till dess farlighet. Dock enkelt att förklara.
Många människor som du klarar inte av att tänka en självständig tanke. Ni styrs av media som lydiga robotar. Invandrare har sämre hälsa vilket dom rår för själva. Ett virus är aldrig bra om man missbrukat sin hälsa under lång tid.
Citera
2020-09-05, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Den principen kanske behöver ifrågasättas när det gäller epidemier.

Under en epidemi, så kanske hemresorna behöver fördröjas, så att resenärerna kan tas emot på ett sätt som förebygger smittspridning.

Då får man anpassa sig till att det inte finns tillräckligt många karantänplatser, och säga "stopp". Resenärerna helt enkelt vänta tills karantänplatser finns lediga.

Beträffande skidturisterna i februari, så borde dom ha fått rådet att stanna hemma. Det dröjde alldeles för länge innan myndigheterna gick ut med en avrådan från resor till norra Italien.

Det är ingen "princip" utan en grundlagsskyddad rätt för svenska medborgare. Det ändrar man inte i en handvändning.

Du kan inte heller fördröja/förhala inträde för en medborgare. Hur mycket du sen skulle vilja.
Citera
2020-09-05, 18:36
Medlem
Antalet avlidna i Sverige fram till 23 augusti, SCB, i relation till genomsnittet 2015-2019:

2015 - 59182: +1322 (2,3%)
2016 - 57156: −704 (−1,2%)
2017 - 58476: +616 (1,1%)
2018 - 59132: +1272 (2,2%)
2019 - 55354: −2506 (−4,3%)
2020 - 61670: +3810 (6,6%)

Både 2019 och 2020 var väldigt låga säsonger avseende influensa, så det dog ovanligt få både 2019 och 2020 av influensa.
Citera
2020-09-05, 18:36
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det kan aldrig bli något segerjubel med 6 000 personer döda, som borde (de som man visste tillhörde riskgrupper, och det var majoriteten av dessa) ha skyddats först, innan man började experimentera med naturliga infektioner.

Men visst - vi som är friska och starka och inte SÅ gamla ännu, tjänar ju nu på att smittan har bränt igenom landet ett varv redan. Slagit ut de flesta av de sårbara på darwinistiskt vis, och skapat en begynnande flockimmunitet som håller spridningen nere nu. Visst ÄR det så, det förnekar jag inte.

Flockimmunitet förekommer bara i vissa trappuppgångar i vissa "utsatta" förorter. Jag tror inte att det är flockimmuniteten som håller ned smittspridningen i Sverige just nu. Det beror på andra orsaker.
Citera
2020-09-05, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andrimner
Bor mitt i Sundsvall. Covid-19 är ofarligt för dom allra flesta. Hysterin står inte i relation till dess farlighet. Dock enkelt att förklara.
Många människor som du klarar inte av att tänka en självständig tanke. Ni styrs av media som lydiga robotar. Invandrare har sämre hälsa vilket dom rår för själva. Ett virus är aldrig bra om man missbrukat sin hälsa under lång tid.

Även en influensa eller en lunginflammation skulle ha slagit hårdare på ställen där folk inte tar hand om sin hälsa. Vanliga svenskar löper i princip ingen risk.
Citera
2020-09-05, 18:40
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Flockimmunitet förekommer bara i vissa trappuppgångar i vissa "utsatta" förorter. Jag tror inte att det är flockimmuniteten som håller ned smittspridningen i Sverige just nu. Det beror på andra orsaker.

Vilka? Jag tycker att uppgången borde ha börjat nu, när skolorna öppnade förrförra veckan, och sommarsolen är borta? Men det kanske visar sig nu i veckan som kommer, i så fall...
Senast redigerad av Merwinna 2020-09-05 kl. 18:46.
Citera
2020-09-05, 18:41
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Det är ingen "princip" utan en grundlagsskyddad rätt för svenska medborgare. Det ändrar man inte i en handvändning.

Du kan inte heller fördröja/förhala inträde för en medborgare. Hur mycket du sen skulle vilja.

Det är just på grund av sådana här begränsningar, som vi måste införa undantagslagar i Sverige. Som i andra länder. Lagar som bara får aktiveras vid svåra och farliga situationer som hotar rikets och folkets säkerhet. Och som då overrajdar alla andra lagar.
Citera
2020-09-05, 18:43
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Vilka? Jag tycker att uppgången borde ha börjat nu, när skolorna öppnade förrförra veckan, och sommarsolen är borta? Medan det kanske visar sig nu i veckan som kommer, i så fall...

Jag tror det kommer börja visa sig när som helst. Att det inte visar sig omedelbart förstår jag. Först ska viruset hinnas spridas runt i skolmiljön och det är ju inkubationstid i alla led. Sedan ska folk hinna bli så sjuka att de antingen går och testar sig, eller hamnar på sjukan. Det tar också 10 dagar från insjuknande. Kanske i slutet av denna månad så ser vi en rejäl ökning.
Citera
2020-09-05, 18:45
Medlem
Citat:
Det är just på grund av sådana här begränsningar, som vi måste införa undantagslagar i Sverige. Som i andra länder. Lagar som bara får aktiveras vid svåra och farliga situationer som hotar rikets och folkets säkerhet. Och som då overrajdar alla andra lagar.

Det här är inte ett sånt läge.
Citera
2020-09-05, 18:53
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
...

Under en epidemi, så kanske hemresorna behöver fördröjas, så att resenärerna kan tas emot på ett sätt som förebygger smittspridning.

Då får man anpassa sig till att det inte finns tillräckligt många karantänplatser, och säga "stopp". Resenärerna helt enkelt vänta tills karantänplatser finns lediga.

...
De punkterna tror jag är svårare att uppfylla. Varje land ansvarar för sina medborgare och inget annat land klarar av att ta sig an den mängd de isf skulle bli frågan om - och det i sig kan ju få konsekvenser.

Här tror jag att till att börja med EU skulle ta sig en funderare. Säg att folk karanteras på avreseflygplatsen, då skulle nån form av gemensam handlingsplan gå igång som säkrar resurser och säkerhet.
Ett alternativ är också att ha en gemensam karantänplats dit de kan föras. Italien för ankommande flyktingar till karantänskepp.
Citera
2020-09-05, 18:54
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Det här är inte ett sånt läge.
Korta svaret: Jo!
Och det borde du ha förstått vid det här laget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in