Citat:
Ursprungligen postat av
Klappasäften
Är det någon som kan förklara för mig vad det är som händer?
Vad är F&G för något? Och hur räknar man fram det?
Det som händer är att det har varit extremt uppenbart att USA-börsen, framför allt tech-aktierna har varit i en bubbla. Jag skulle säga att uppgången fram till mitten på juni kanske var berättigad med avseende på god återhämtning och massiv likviditetsinjektion. Men efter det hände något, och speciellt under augusti har det varit en parabolisk uppgång likt en bubbla. Samtidigt som man läser i tidningen att "Anna-Greta, 85 och dagsfröken Johan går in på börsen och blir klippare".
Klassiskt helt enkelt.
Jag tror att den senaste tidens uppgång också har spätts på av Trumps extrema uppbackning av börsen, marknaden har satt likhetstecken mellan börsen och Trumps chanser i valet. Därmed har marknaden också insett att de har Trumps backning "what so ever" och inte "kan falla".
Men ju närmare valet vi kommer, desto mer blir detta synsätt ett chickenrace.
F&G är CNN's klassiska "Fear Greed Index", en mycket bra indikator på stämningen på Wall Street. Den går mellan 0-100 där under 25 är extreme fear och över 75 är extreme greed. När den närmar sig en extrem, så vet man att en vändning ofta är nära. Just nu ligger den på 58 och greed, vilket indikerar att det finns gott om fallhöjd kvar.