2020-09-04, 17:19
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vansterpartiet
Hur orkar man sitta och panika varje gång det rör sig neråt. Har ni inget annat att göra på dagarna?
Hur mycket pengar har du på börsen?
Citera
2020-09-04, 17:26
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Om du tittar på en historisk kurva över Dow Jones och OMXS30 så är de för det mesta identiska. Så sorry, om apple faller så faller också SSAB och Volvo. Finns låg logik i detta, utom att aktiebörserna styrs av en global fårskock.
Givetvis finns det logik i att alla aktier påverkas av den allmänna optimismen eller pessimismen.

Om du jämför Apple och SSAB så ser du dock att de skiljer sig åt.
Citera
2020-09-04, 17:35
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vansterpartiet
Hur orkar man sitta och panika varje gång det rör sig neråt. Har ni inget annat att göra på dagarna?
Jag bekymrar mig inte överhuvudtaget. Hoppas tvärtom på ny nedgång så jag kan skaka om min portfölj lite, så att alla flashbackare som missade sist kan köpa in sig, och så att Lund-NoGo-zone får vinst på sina björnar.

Dessutom uttråkad pga corona.
Citera
2020-09-04, 17:40
Medlem
Vilken September-slakt! Tur att jag gick ur igår/idag. September ska alltid vara en jävla rötmånad...

Avvaktar tills nästa vecka och köper tråkmört-fonder. Finns roligare saker i livet än att stirra på börsen
Citera
2020-09-04, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pallot
Vilken September-slakt! Tur att jag gick ur igår/idag. September ska alltid vara en jävla rötmånad...

Avvaktar tills nästa vecka och köper tråkmört-fonder. Finns roligare saker i livet än att stirra på börsen

Tror det går upp på måndag. Omx terminerna är redan 0.3% och usa ser ut att ha bottnat
Citera
2020-09-04, 18:33
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klappasäften
Är det någon som kan förklara för mig vad det är som händer?

Vad är F&G för något? Och hur räknar man fram det?

Det som händer är att det har varit extremt uppenbart att USA-börsen, framför allt tech-aktierna har varit i en bubbla. Jag skulle säga att uppgången fram till mitten på juni kanske var berättigad med avseende på god återhämtning och massiv likviditetsinjektion. Men efter det hände något, och speciellt under augusti har det varit en parabolisk uppgång likt en bubbla. Samtidigt som man läser i tidningen att "Anna-Greta, 85 och dagsfröken Johan går in på börsen och blir klippare".

Klassiskt helt enkelt.

Jag tror att den senaste tidens uppgång också har spätts på av Trumps extrema uppbackning av börsen, marknaden har satt likhetstecken mellan börsen och Trumps chanser i valet. Därmed har marknaden också insett att de har Trumps backning "what so ever" och inte "kan falla".

Men ju närmare valet vi kommer, desto mer blir detta synsätt ett chickenrace.

F&G är CNN's klassiska "Fear Greed Index", en mycket bra indikator på stämningen på Wall Street. Den går mellan 0-100 där under 25 är extreme fear och över 75 är extreme greed. När den närmar sig en extrem, så vet man att en vändning ofta är nära. Just nu ligger den på 58 och greed, vilket indikerar att det finns gott om fallhöjd kvar.
Citera
2020-09-04, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klappasäften
Men teknikaktier eller börsen som sådan behöver inte följa USAs ekonomi som sådan. Dessa teknikföretag faller inte bara för att USA's ekonomi går lite dåligt de opererar över hela världen. Blir så jävla tröttsamt när idioter säljer av för minsta lilla.

Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Det som händer är att det har varit extremt uppenbart att USA-börsen, framför allt tech-aktierna har varit i en bubbla. Jag skulle säga att uppgången fram till mitten på juni kanske var berättigad med avseende på god återhämtning och massiv likviditetsinjektion. Men efter det hände något, och speciellt under augusti har det varit en parabolisk uppgång likt en bubbla. Samtidigt som man läser i tidningen att "Anna-Greta, 85 och dagsfröken Johan går in på börsen och blir klippare".

Klassiskt helt enkelt.

Jag tror att den senaste tidens uppgång också har spätts på av Trumps extrema uppbackning av börsen, marknaden har satt likhetstecken mellan börsen och Trumps chanser i valet. Därmed har marknaden också insett att de har Trumps backning "what so ever" och inte "kan falla".

Men ju närmare valet vi kommer, desto mer blir detta synsätt ett chickenrace.

F&G är CNN's klassiska "Fear Greed Index", en mycket bra indikator på stämningen på Wall Street. Den går mellan 0-100 där under 25 är extreme fear och över 75 är extreme greed. När den närmar sig en extrem, så vet man att en vändning ofta är nära. Just nu ligger den på 58 och greed, vilket indikerar att det finns gott om fallhöjd kvar.
Går man in på avanza och kikar på ”flest nya ägare senaste månaderna usa aktier” får man upp en fin lista på aktier som gått väldans dåligt senaste dygnen. I mina ögon en lista på aktier att undvika som pesten ett bra tag.
Citera
2020-09-04, 18:41
Medlem
Fy fan vilka SIMPLA varelser ni är.

Ni har inte det som krävs för att lyckas på börsen.

Ett tips: sluta kolla på börsen varje jävla dag. Fluktuationer är STANDARD era simpletons.
Citera
2020-09-04, 18:59
Medlem
WhiteWalkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bob-Dylan
Glad att jag sålt av allting sista 2 veckorna och igår vid midnatt lades sista säljorder.
Bort! Tror det kommer säljas som satan i US för att inte behöva ligga över helgen med osäkerhet.
Köper in mig billigare längre fram.

Dessutom har väl både USA- och Kanadabörsen stängt på måndag? Så långhelg. Måste vara en rolig dag som bear/bull-krigare för övrigt. Tesla som pendlat mellan 372-428$ t.ex.
Citera
2020-09-04, 19:05
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Just nu är det lunchrast i USA efter att förmiddagen varit en slakt, med viss återhämtning in mot lunchtimman. Som vanligt är det lite lugnare just nu när mäklarna sitter och sippar på en martini i någon skybar.

Blir intressant hur eftermiddagen ter sig mot stängning inför långhelgen.
Citera
2020-09-04, 20:38
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Just nu är det lunchrast i USA efter att förmiddagen varit en slakt, med viss återhämtning in mot lunchtimman. Som vanligt är det lite lugnare just nu när mäklarna sitter och sippar på en martini i någon skybar.

Blir intressant hur eftermiddagen ter sig mot stängning inför långhelgen.

Lite festligt med två gröna bars för SPY per timme på +1.2 och +0.6%. Inte helt oväntat att det är lite upp och ned, alla som sökt köp i dipparna finns högst förmodligen kvar på marknaden trots allt. Också därför man inte bör tolka nuvarande dipp för mycket. Ser man på korta EMA10 och 21 på dagliga är vi t ex ganska långt från ett negativt kryss där, dvs även de kortare trenderna är en bit från negativa och det krävs en hel del mer för att det ska börja slå om.

Oavsett är detta tiden att söka köp, det är något märkligt att få pratar om köpen som gjorts. Jag är fullt investerad annars hade köp och sälj pågått dygnet runt för egen del. :)
Citera
2020-09-04, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Lite festligt med två gröna bars för SPY per timme på +1.2 och +0.6%. Inte helt oväntat att det är lite upp och ned, alla som sökt köp i dipparna finns högst förmodligen kvar på marknaden trots allt. Också därför man inte bör tolka nuvarande dipp för mycket. Ser man på korta EMA10 och 21 på dagliga är vi t ex ganska långt från ett negativt kryss där, dvs även de kortare trenderna är en bit från negativa och det krävs en hel del mer för att det ska börja slå om.

Oavsett är detta tiden att söka köp, det är något märkligt att få pratar om köpen som gjorts. Jag är fullt investerad annars hade köp och sälj pågått dygnet runt för egen del.

Ser väldigt positivt ut just nu på USAs börser.

Köpte Nasdaq bulls 15x tidigare idag, men jag visste inte om att handeln stängde 20.00 så jag är fast med dom över helgen.
Brukar vanligtvis bara handla med instrument baserade på OMX.

Än så länge ser det lovande ut.

Nu är både tesla och apple plus
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in