2020-09-04, 22:41
  #90769
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Nja du får lita på min "känsla". Takten har minskat och dom har ett förråd att ta från när Jonas Sjöstedt blir Vietnames. Men S kommer att fortsätta falla, det är min övertygelse. Det finns också risk för stridigheter inom partiet.

Det viktigaste just nu är att SD växer. Chansen att gå förbi M är nu ganska stor hur mycket än lurige Uffe lanseras. Oktober månads mätningar blir intressanta.

Jag verkar vara rätt ensam här i tråden om att tro att det är M som har bäst chanser att bli största parti framöver. SD växer också, absolut, men jag tror ni underskattar vilken vinnarposition M har. Varför ska ängsliga januarimänniskor som börjar tvivla på den fantastiska mångkulturen gå hela vägen till Det Oanständiga Partiet när de kan välja det bekväma legitima M som också utlovar mindre invandring och hårdare tag mot brottsligheten?
2020-09-04, 22:50
  #90770
Medlem
Det viktiga för SD:S del är att de hittar stödnivåer. Har vi inte någon ökning efter 22 procent på tre-fyra månader är det inte dåligt. Viktiga är att de inte under kommande tre-fyra månader sjunker ned till 18 procent och sen klättar upp till 22 procent. (Det kanske låter konstigt? Men jag är inte optimistisk att svensken röstar invandringskritiskt.)

Jamför man SD:s siffror 2017 hade de 19-21 procent i undersökningar (Demoskop, Ipsos) men året därefter hamnade de på 17.5 procent i valet. De hade även några månader innan valet i flera undersökningar 19-21 procent. Men strax innan valet sjönk de i undersökningarna till 17-18 procent. Det jag anser bra med nuvarande läge är att det är två år kvar till valet och SD kan inarbeta sitt varumärke & vad de har för förändringar de vill göra, för de som är tveksamma.
2020-09-04, 22:54
  #90771
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UrgleGru
Jag verkar vara rätt ensam här i tråden om att tro att det är M som har bäst chanser att bli största parti framöver. SD växer också, absolut, men jag tror ni underskattar vilken vinnarposition M har. Varför ska ängsliga januarimänniskor som börjar tvivla på den fantastiska mångkulturen gå hela vägen till Det Oanständiga Partiet när de kan välja det bekväma legitima M som också utlovar mindre invandring och hårdare tag mot brottsligheten?

Då tycker jag SD borde sjunka i opinionsmätningar till fördel för Moderaterna, om det nu är guldläge för M. Om M däremot har en ganska gynnsam position för närvarande, då borde både M & SD öka i opinionen.
2020-09-04, 22:59
  #90772
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jiren
Ja, det är många som är nöjda och glada över dagens siffror. Själv undrar jag vart ni får denna glädje ifrån?

Det pågår så astronomiskt vansinniga saker i Sverige just nu, och i stort sett allt kan kopplas direkt till massinvandringen och asylcirkusen.

Poliser som blir omringade och hotade med våldtäkt. Barn som blir tortyrvåldtäktsrånade på kyrkogård. Muslimer som skriker ut sitt judehat och slår sönder Malmö, samtidigt som miljardbidrag försvinner rakt ner i fickan hos deras islamistiska överherrar. Gängkrigen och skjutningarna fortsätter, nu dessutom med illegala vägspärrar!

Enligt mig så borde SD rusa fram i opinionen, men i stället blev det ett litet skutt på 1%.. Blotta tanken på att ca 80% av befolkningen fortfarande lever i total förnekelse får mig att spy.

Så där har man kunnat säga till och från i minst ett decennium. Inte minst perioden 2014-2018. Men svensken sov. Har du hört talas om sagan "den sovande svensken"?
2020-09-04, 23:01
  #90773
Medlem
Perversitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jiren
Ja, det är många som är nöjda och glada över dagens siffror. Själv undrar jag vart ni får denna glädje ifrån?

Det pågår så astronomiskt vansinniga saker i Sverige just nu, och i stort sett allt kan kopplas direkt till massinvandringen och asylcirkusen.

Poliser som blir omringade och hotade med våldtäkt. Barn som blir tortyrvåldtäktsrånade på kyrkogård. Muslimer som skriker ut sitt judehat och slår sönder Malmö, samtidigt som miljardbidrag försvinner rakt ner i fickan hos deras islamistiska överherrar. Gängkrigen och skjutningarna fortsätter, nu dessutom med illegala vägspärrar!

Enligt mig så borde SD rusa fram i opinionen, men i stället blev det ett litet skutt på 1%.. Blotta tanken på att ca 80% av befolkningen fortfarande lever i total förnekelse får mig att spy.
Jag håller med. Detta är suicidalt. Hur mycket elände krävs innan folk fattar?
2020-09-04, 23:52
  #90774
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Nja du får lita på min "känsla". Takten har minskat och dom har ett förråd att ta från när Jonas Sjöstedt blir Vietnames. Men S kommer att fortsätta falla, det är min övertygelse. Det finns också risk för stridigheter inom partiet.

Det viktigaste just nu är att SD växer. Chansen att gå förbi M är nu ganska stor hur mycket än lurige Uffe lanseras. Oktober månads mätningar blir intressanta.

Ja S kommer minska ytterligare och då även till V. Man har gått med på sänkta skatter och det ringar inte gott bland kommunister och socialister. När S fortsätter sjunka kommer fler lämna skeppet till V och SD. Om arbetsrätten förstörs av S kommer partiet implodera och vi kan börja se interna stridigheter.

Speciellt när välfärden troligtvis kommer gå åt helvete snart. Vi har ca 29% arbetslösa bland ungdomar och bara 40% av svenska folket arbetar just nu.

Tänk på det. Det är inte hållbart, något måste ge vika. Måste skära på budgeten annars går det inte.

Då har man ett val; invandrare eller svenskar? Bistånd eller nationellt?

Prioriteringar måste göras och någon kommer bli missnöjd.
2020-09-05, 00:00
  #90775
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hefti
Då tycker jag SD borde sjunka i opinionsmätningar till fördel för Moderaterna, om det nu är guldläge för M. Om M däremot har en ganska gynnsam position för närvarande, då borde både M & SD öka i opinionen.

Exakt och SDare har redan lämnat partiet och anser de vara opålitliga. Speciellt när man viftar med Reinfeldt och Kristersson håller på Biden. Jag är en av dessa som en gång röstade M, aldrig igen, sveket var för stort.

På så vis är Moderaternas tak betydligt lägre än SDs medan SD har en betydligt större chans att ta de som är kvar i S som är direkt fientliga mot M (tänk typ medelålderskvinnor i vården eller fackliga representanter) men anser S vara rätt lika SD på vissa sätt. SD är ju lite som S var förr i tiden, när de var nationalister.

Däremot ska sägas att M har etablissemanget bakom sig och får all tid i media och landets ekonomi är också en rätt viktig fråga i dagens läge. Så där har man en fördel. Men frågan är om inte invandringen, kriminaliteten och välfärden väger tyngre. Om man röstar på SD får man ju ändå Moderaternas ekonomiska politik samtidigt som man säkrar att M inte bildar något monster likt JÖK för att hålla borta SD.
__________________
Senast redigerad av Haddock93 2020-09-05 kl. 00:04.
2020-09-05, 01:02
  #90776
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Om M går i regeringsställning utan SD-inflytande så tror jag det kommer att bli uppror i partiet då många moderater vill samarbeta med SD. I OU skulle M drabbas av ett stort tapp då de flesta M-väljarna vill se ett SD-samarbete.

Men det utesluter ju inte att M gör det ändå. Ministerposter är kanske viktigare än partiets framtid.

Jadå. Problemet är att väljarna är så korkade att de i slutet av september 2022 blir besvikna, arga och tänker minsann rösta SD i nästa val. I nästa!, då jääävlar

Vad gör det att de faller en del i OU? Det kommer vara 4 låånga år till 2026.
Och eftersom svenskarna är efterblivna så har de glömt det långt innan nästa val.
2020-09-05, 10:48
  #90777
Medlem
Vryzass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw
Jadå. Problemet är att väljarna är så korkade att de i slutet av september 2022 blir besvikna, arga och tänker minsann rösta SD i nästa val. I nästa!, då jääävlar

Vad gör det att de faller en del i OU? Det kommer vara 4 låånga år till 2026.
Och eftersom svenskarna är efterblivna så har de glömt det långt innan nästa val.

Kommer ihåg alla besvikna moderater på forumet 2010 (eller 2011 egentligen) och 2014. Samma sak då som vissa moderata shills kör med nu "den här gången är det annorlunda, Moderaterna menar allvar den här gången"
2020-09-05, 11:51
  #90778
Medlem
HejaFinlands avatar
SD har verkligen svårt att översätta resultat i OU till resultat i val. SD har nu haft högre i OU än i valet 2018 sedan december 2017. Valresultatet var en katastrof.

https://val.digital/Party-SD/
2020-09-05, 11:58
  #90779
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Exakt och SDare har redan lämnat partiet och anser de vara opålitliga. Speciellt när man viftar med Reinfeldt och Kristersson håller på Biden. Jag är en av dessa som en gång röstade M, aldrig igen, sveket var för stort.

På så vis är Moderaternas tak betydligt lägre än SDs medan SD har en betydligt större chans att ta de som är kvar i S som är direkt fientliga mot M (tänk typ medelålderskvinnor i vården eller fackliga representanter) men anser S vara rätt lika SD på vissa sätt. SD är ju lite som S var förr i tiden, när de var nationalister.

Däremot ska sägas att M har etablissemanget bakom sig och får all tid i media och landets ekonomi är också en rätt viktig fråga i dagens läge. Så där har man en fördel. Men frågan är om inte invandringen, kriminaliteten och välfärden väger tyngre. Om man röstar på SD får man ju ändå Moderaternas ekonomiska politik samtidigt som man säkrar att M inte bildar något monster likt JÖK för att hålla borta SD.

Att Sverigedemokraterna ökar trots all uppmärksamhet i medierna Moderaterna ges, är ett styrkebesked. Jag hade faktiskt räknat med att Moderaterna skulle öka mer än SD denna månad. Nu är Demoskop för september publicerad, vi får se hur det blir med övriga. Det tyder på att många socialdemokrater föredrar Sverigedemokraterna framför Moderaterna. De som sagt Sverigedemokraterna i november & december har inte så långt att ta steget till Sverigedemokraterna nu i september?
__________________
Senast redigerad av hefti 2020-09-05 kl. 12:05.
2020-09-05, 12:35
  #90780
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hefti
Att Sverigedemokraterna ökar trots all uppmärksamhet i medierna Moderaterna ges, är ett styrkebesked. Jag hade faktiskt räknat med att Moderaterna skulle öka mer än SD denna månad. Nu är Demoskop för september publicerad, vi får se hur det blir med övriga. Det tyder på att många socialdemokrater föredrar Sverigedemokraterna framför Moderaterna. De som sagt Sverigedemokraterna i november & december har inte så långt att ta steget till Sverigedemokraterna nu i september?

Ja det är denna skara som rör sig mellan S och SD som gjorde att SD rasade neråt sin botten kring 18-19% när pandemin kom och gjorde att man blev största parti innan. Visst var det även några Moderater som kom till SD när de blev störst men väldigt många Socialdemokrater med.

De här är veliga väljare som följer strömmen men som har betydligt lättare att gå till SD än M. Åtminstone i OU.

Skulle tippa på att de är just de väljarna jag skrev i tidigare inlägg. Kvinnor inom vården och fackliga arbetare inom LO och dylikt. SD blev ju större än S inom LO när de blev största parti om jag minns rätt och då var det väldigt många kvinnor inom TCO och dylikt som gick över till partiet.

Och ja, det är ett styrkebesked att SD kan växa utan dragkraft från gammelmedia.

1. Det innebär att när övriga partiet pratar om invandring, lag&ordning och även välfärd så kopplar folk direkt det i hjärnan att rösta SD. Speciellt vid så grova brott.
2. När man ser M och S stå och debattera ser man 2 partiet som båda är skyldiga till förfallet.
3. Att SD äger sociala medier är väldigt viktigt för partiet. Detta är en nackdel för övriga partier, de har inte samma slagkraft på sociala medier.
4. Att SD har en orubblig bas på kring 19% gör att partiet inte kan tappa väljare men kan lätt få nya och segla upp som största parti.

En övrig intressant iakttagelse är att om V får en annan partiledare som är för radikal kommer många Socialdemokrater kanske bli tveksamma till att gå till V och hellre välja SD.
__________________
Senast redigerad av Haddock93 2020-09-05 kl. 12:41.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in