Citat:
Ursprungligen postat av
hefti
Att Sverigedemokraterna ökar trots all uppmärksamhet i medierna Moderaterna ges, är ett styrkebesked. Jag hade faktiskt räknat med att Moderaterna skulle öka mer än SD denna månad. Nu är Demoskop för september publicerad, vi får se hur det blir med övriga. Det tyder på att många socialdemokrater föredrar Sverigedemokraterna framför Moderaterna. De som sagt Sverigedemokraterna i november & december har inte så långt att ta steget till Sverigedemokraterna nu i september?
Ja det är denna skara som rör sig mellan S och SD som gjorde att SD rasade neråt sin botten kring 18-19% när pandemin kom och gjorde att man blev största parti innan. Visst var det även några Moderater som kom till SD när de blev störst men väldigt många Socialdemokrater med.
De här är veliga väljare som följer strömmen men som har betydligt lättare att gå till SD än M. Åtminstone i OU.
Skulle tippa på att de är just de väljarna jag skrev i tidigare inlägg. Kvinnor inom vården och fackliga arbetare inom LO och dylikt. SD blev ju större än S inom LO när de blev största parti om jag minns rätt och då var det väldigt många kvinnor inom TCO och dylikt som gick över till partiet.
Och ja, det är ett styrkebesked att SD kan växa utan dragkraft från gammelmedia.
1. Det innebär att när övriga partiet pratar om invandring, lag&ordning och även välfärd så kopplar folk direkt det i hjärnan att rösta SD. Speciellt vid så grova brott.
2. När man ser M och S stå och debattera ser man 2 partiet som båda är skyldiga till förfallet.
3. Att SD äger sociala medier är väldigt viktigt för partiet. Detta är en nackdel för övriga partier, de har inte samma slagkraft på sociala medier.
4. Att SD har en orubblig bas på kring 19% gör att partiet inte kan tappa väljare men kan lätt få nya och segla upp som största parti.
En övrig intressant iakttagelse är att om V får en annan partiledare som är för radikal kommer många Socialdemokrater kanske bli tveksamma till att gå till V och hellre välja SD.