Citat:
Ursprungligen postat av
Ola Schubert
Med "försäkring" syftade jag på de smittskyddsåtgärder som vidtagits emot smittspridningen.
Att sedan det hade varit smartast att stänga gränserna, redan i februari, för att vinna några värdefulla veckor till förberedelser är en annan femma.
Mitt stora missnöje med Folkhälsomyndigheten, är just att smittbärare fick passera gränsen obehindrat. Jag anser att Folkhälsomyndigheten och regeringen förtjänar att ställas till svars för att resenärer fick anlända från länder, där man visste att smittspridning pågick.
Att tillämpa försiktighetsprincipen hade kostat så lite, ifall det hade gjorts redan vid gränsen.
Att bekämpa en epidemi inne i samhället är mycket besvärligare. Att sätta ett samhälle i karantän är på många sätt ogynnsamt för samhället och dess invånare. Samtidigt så tänker jag, att ifall man är dum nog att välkomna resenärer från länder med pågående epidemi, så ska man sedan inte komma och klaga på kostnaderna för en "lockdown".
För att återgå till exemplet med brandbekämpning: Ifall man är dum nog att inte släcka en brand medan den ännu är liten, så ska man inte komma och klaga på dom vattenskador som uppstår när brandkåren tvingas bekämpa en stor brand.
Citat:
Ursprungligen postat av
Ola Schubert
Själv förespråkade jag tidigt att allt flyg ifrån Iran, Italien och alpländerna skulle stoppas. Men det är ändå lätt att vara efterklok.
Vadå efterklok? Hela Världen kunde ju beskåda krisen i Wuhan, och Sydkoreas aggressiva bekämpning av epidemin. Men i Sverige, så brydde sig Folkhälsomyndigheten inte om att ta varning.
Samtidigt som asiaterna kämpade mot epidemin, så trodde företrädarna för Sveriges smittskydd att dom skulle klara att hantera epidemin. Arrogansen är äcklig. Ett tydligt exempel på arrogansen, var Anders Tegnells nervärderande kommentar om Italiens sjukvård.
Citat:
Ursprungligen postat av
Ola Schubert
Det måste ha tagit emot för regeringen att, som första EU-land vidta en sådan åtgärd. Smitta ifrån USA, Frankrike och Storbritannien tog sig dessutom in obemärkt, vilket vare sig jag eller någon annan var medveten om vid den tidpunkten. Så mina föreslagna restriktioner kanske inte hade hjälpt fullt ut.
Men dom försökte ju inte ens hindra epidemin från att komma in i Sverige. Dom trodde att det var en bra strategi att först släppa in smittbärarna i samhället, för att därefter ägna sig åt smittspårning. Folkhälsomyndighetens strategi innebar i princip att dom retirerade, innan kriget ens hade börjat.
Arrogans blandat med likgiltighet.