2020-09-04, 18:24
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andrimner
För gruppen 15-44 ligger dödligheten på 0,03%. Den siffran är lägre eftersom vi vet nu att många som är med i coronastatistiken inte alls dog av det.

Helt riktigt. De dog inte av att vara med i statistiken, utan de dog av coronan.
Citera
2020-09-04, 18:26
Medlem
Citat:
Du kan inte plocka enskilda exempel. Kolla dödligheten totalt för alla under 70. Den är helt obefintlig. Som sagt. Jag har rätt och du har fel.

För övrigt tror jag inte ett skit på uppgiften om 24 döda läkare och att alla dog av covid-19. Bullshit säger jag.

De döda Italienska läkarna var ju inga ungtuppar direkt. Den yngste 67 år och den äldste 95.
Citera
2020-09-04, 18:33
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
För gruppen 15-44 ligger dödligheten på 0,03%. Den siffran är lägre eftersom vi vet nu att många som är med i coronastatistiken inte alls dog av det.

Hur vet vi det? Tvärtom är det väl bevisat att de allra flesta i statistiken dog av Covid som direkt orsak eller som en bidragande orsak?
Citera
2020-09-04, 18:38
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baradino
Nej, det är just den typen av diskussion som behöver tas. Ta trafiksäkerhetsarbetet som exempel, kontinuerligt arbete för att minimera skadan. Men ingen tar förslaget att stänga alla vägar seriöst, trots att det skulle rädda liv. Det skulle kosta mer än det smakade.

Trots allt rekommenderas det och finns det lagtvång på hjälm och bilbälte. Trots att folk dör ändå i trafiken...
Citera
2020-09-04, 18:39
Medlem
När kan de äldre komma ut igen?
Citat:
Ex-statsepidemiolog Annika Linde: Sveriges strategi åldersdiskriminerande
Citat:
"Sveriges strategi är en form av åldersdiskriminering och är kritisk mot att många unga inte verkar följa rekommendationerna.
Jag tycker att det är hänsynslöst"
https://twitter.com/AVillaggi/status/1301878392493670401
Citera
2020-09-04, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Tack. Det märks att FHM slirar på orden. Det har pendlat mellan att barn inte sprider smittan, till att de inte driver smittan. Egentligen bara nyanser av samma sak. Alla som kan sprida smittan är i någon mån drivande. Det kan omöjligen vara på något annat vis. Dvs, antingen smittar barn, eller så gör de det inte. Smittar barn är de också drivande.
Jo självklar är barn med och driver/bidrar till den totala samhällspridningen. Men det mesta tyder på att det bidraget, från barn skola /förskola, är totalt försumbart i förhållande till andra grupper/sammankomster etc i samhället. Tror du ev har missförstått att det är just detta FHM avser med att barn/skola/förskola inte "driver" smittan.
Citera
2020-09-04, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Ja, men sanningen är väl att de dragit in en hel del pengar till statskassan också i form av böter.
Att rädda livet på pensionärer kostar ju bara pengar. Det är väl så det resoneras.

Vi bryter där, den diskussionen är bara spekulation.

Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Jämför man med upprördheten hos en annan myndighet som inte är så sorglös som FHM.

Man död i olycka med elscooter ... En person som har färdats på en elscooter har avlidit i en trafikolycka i Helsingborg. Efter beskedet vill Hans Cassepierre, utredare på Transportstyrelsen, förbjuda sparkcyklarna från svenska gator. ... vilket kan orsaka olyckor.

https://duckduckgo.com/?t=ffab&q=elscooter+olyckor+d%C3%B6d&ia=web

Tittar man närmare på trafikdöden så är det de skyddade som ligger pyrt till. 77 döda jan-juli. Antagligen känner de falsk trygghet i sina bilar. Resten av det totalt 114 är cyklister, elscooteråkare, gångtrafikanter och liknande oskyddade.

Åter till coronadöden. Om det är bara 58 under 50 som dött av totalt 5 835 så ska alla över 50 veta att de ligger illa till om de får coronan.

Jag skulle säga att det vore tjänstefel av FHM att någonsin fokusera på ett enskilt dödsfall. Deras roll är ganska begränsad utanför extrema situationer, typ en pandemi.

Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Om du ska komma med tal kom med sanna tal!
45+17+10+1 = 73. Så 73 personer under 50.

https://experience.arcgis.com/experience/09f821667ce64bf7be6f9f87457ed9aa/page/page_0/

Fair, my bad. FHMs siffror är kutym i tråden.
Dock länkade jag till min källa och skulle inte säga att Socialstyrelsens uppgifter är det minsta osanna. Mer eftersläpning, men högre kvalitet på innehållet.

Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Trots allt rekommenderas det och finns det lagtvång på hjälm och bilbälte. Trots att folk dör ändå i trafiken...

Ja?
Citera
2020-09-04, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
För personer som dig som befinner dig långt ute i den vänstra delen av intelligensnormalkurvan så kommer det vara svårt att förstå detta, men det har dött mellan 5 000 - 6 000 av covid-19. Nästan alla av dem hade levt nu, om de inte blivit smittade.

Om du har hyfsat koll på engelska språket så kan jag rekommendera den här videon som förklarar varför dödsrapporter som säger att man "endast dog av covid" är felaktigt ifyllda
https://www.youtube.com/watch?v=_TECf3xSFbU

Jag refererar till den uppföljning och genomgång man gjort i region Östergötland, vilket du som är så mycket intelligentare än mig självklart vet. Där fann man att endast 15 % av de som registrerats som covid döda, hade avlidit enbart AV covid. Sen om det gäller för hela riket låter jag vara osagt, men förmodligen. Olika länder verkar ha olika sätt att rapportera covidavlidna även om WHO vill att man rapporterar som dom vill och som Sverige gör
Citera
2020-09-04, 19:08
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Jo självklar är barn med och driver/bidrar till den totala samhällspridningen. Men det mesta tyder på att det bidraget, från barn skola /förskola, är totalt försumbart i förhållande till andra grupper/sammankomster etc i samhället. Tror du ev har missförstått att det är just detta FHM avser med att barn/skola/förskola inte "driver" smittan.

Hade gärna tagit del av den vetenskapliga rapporten som visar på att barn inte driver/smittar Covid19. Tycker tvärtom man närmast dagligen hör rapporter om skolor som fått stänga ned då ett stort antal av både elever och lärare har konstateras bära på smittan. Teoretiskt sätt kan ju alla tänkas blivit smittade någon annanstans, men det låter ju inte särskilt troligt. Och varför skulle det inte smittas i just skolmiljö kan man ju fråga sig? Tvärtom borde ju en skolmiljö där många umgås tätt in på små utrymmen och många individer vara extremt gynnsam miljö för ett virus att spridas i.
Citera
2020-09-04, 19:12
Medlem
Testonios avatar
Covid-19 vaccine tracker:

https://www.covid-19vaccinetracker.org/?utm_source=digg
Citera
2020-09-04, 19:13
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Jag refererar till den uppföljning och genomgång man gjort i region Östergötland, vilket du som är så mycket intelligentare än mig självklart vet. Där fann man att endast 15 % av de som registrerats som covid döda, hade avlidit enbart AV covid. Sen om det gäller för hela riket låter jag vara osagt, men förmodligen. Olika länder verkar ha olika sätt att rapportera covidavlidna även om WHO vill att man rapporterar som dom vill och som Sverige gör

Tror inte ett ögonblick på de siffrorna. Det är ungefär som att säga att Olof Palme inte dog av skottskadan, utan med skottskadan. Han dog av blodbrist och skottskadan var bara en bidragande orsak. Han dog med skottskada, inte av skottskada. Slutar hjärtat att slå för att det blir överansträngt vid 40 graders feber, när man samtidigt har virusorsakad lunginflammation dör man inte av lunginflammation, eller hjärtinfarkt, utan man dör av Covid19. Allt annat är att ljuga.
Citera
2020-09-04, 19:14
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baradino
Vi bryter där, den diskussionen är bara spekulation.

Jag skulle säga att det vore tjänstefel av FHM att någonsin fokusera på ett enskilt dödsfall. Deras roll är ganska begränsad utanför extrema situationer, typ en pandemi.

Fair, my bad. FHMs siffror är kutym i tråden.
Dock länkade jag till min källa och skulle inte säga att Socialstyrelsens uppgifter är det minsta osanna. Mer eftersläpning, men högre kvalitet på innehållet.

Ja?

Den där flög lite som ett jetplan över huvudet...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in