2020-09-04, 14:12
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Japp, men du förstod att det inte finns någon motsägelse mellan att barn kan gå i skolan men gamla mor- och farföräldrar ska isolera sig?
Du förstår att föräldrar till dessa barn som smittar kan arbeta inom hemtjänsten?
Citera
2020-09-04, 14:13
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Du har varken sett klippet eller löst artikeln va?

Ingenstans säger nämligen Tegnell att barn inte smittar. Med allt han säger i klippet är det 1. Självklart att barn inte ska hälsa på gammelmormor och 2. Självklart att skolorna ska vara öppna (jag vet att några i tråden vill hålla skolorna stängda men nu syftar jag på FHMs vinkel)

Det är helt ofattbart att du/ni fortsätter att tolka FHM som att barn inte smittar, genom att titta på ett klipp där Tegnell uttryckligen säger att det är självklart att även barn kan smitta. Ofattbart.

Det kan bara vara på två sätt. Antingen smittar inte barn och då är de inte drivande.
Eller så smittar barn och då är de drivande. Jag vet att Tegnell och vissa andra har intresse av att glida på orden och försöka både äta kakan och ha den kvar, men det fungerar inte.
Citera
2020-09-04, 14:13
Medlem
Verkar vara Stockholm, Västragötaland och Skåne som hade mest +fall idag, även Östergötland.
Citera
2020-09-04, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hras
Danmarks 173 motsvarar 304 om de skulle ha vår befolkning.
Danmark är alltså betydligt sämre än Sverige i smitta nu.

Intressant

Hm, vilka testar mest? Du låter som Trump.
Citera
2020-09-04, 14:14
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDRarSiffrorUrA
Angående det fetade.

Det är väl precis det som det borde.
Om barn inte är drivande i spridningen av covid-19, men är det gällande vanliga förkylningar. Så är ju detta ett bevis på precis det. Förkylningen sprids som en löpeld nu när skolorna öppnat, men covid-19 minskar..

Ja, men lärarna har i uppgift att se till att eleverna inte kan smitta varandra, med vare sig corona, förkylning eller rabies. Att de kan göra det (smitta varandra), visar att skolorna inte klarar av sitt uppdrag. Och vi VET ju som sagt inte om det är förkylning eller corona ungarna har... Nu ska barn få testas i alla fall, och det är ju en förbättring.
Citera
2020-09-04, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Masstester av de med symtom hade varit bra i detta läge. Många skolor får klappa igen nu, då det helt enkelt saknas personal. Ingen med rinnande näsa ska jobba.
Jag känner till flera skolor i Göteborgsområdet där rektorerna beordrat covid-tester för all personal som har symtom för att snabbt kunna få tillbaka dem i tjänst. Problemet är dock att VG-regionen är överbelastade och inte hinner med analyserna av alla tester så resultaten dröjer...
Citera
2020-09-04, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Du förstår att föräldrar till dessa barn som smittar kan arbeta inom hemtjänsten?

Därför testas nu även barn.
Citera
2020-09-04, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Itoy
Hm, vilka testar mest? Du låter som Trump.

Men för helvete!
Mer testning, betyder inte automatiskt fler fall om de man testar är folk med symptom!
Förstår ni inte det?
Detta var ett alldeles utmärkt argument i våras, men just nu testas alla med förkylningssymptom i Sverige. Att då blanda in antalet test blir ju bara löjligt.
Andelen positiva prover minskar för varje vecka, samtidigt minskar antalet positiva prover också. Detta trots att vi testar mer än någonsin.
Citera
2020-09-04, 14:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Hur ska lärare och föräldrar i riskgrupp kunna isolera sig?
De får väl göra som vårdpersonal, bussförare, hemtjänsttagare och sammanboende i riskgrupp gör.
Citera
2020-09-04, 14:20
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Vad finner du ologiskt i att barn inte smittar nämnvärt och att det därför inte är farligt att de går i skolan och att riskgrupper över 70 bör avstå nära kontakter med både barn och barnbarn?
Att andelen barn över 11 år med antikroppar är lika stor som den vuxna delen t. ex.
Citera
2020-09-04, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Masstester av de med symtom hade varit bra i detta läge. Många skolor får klappa igen nu, då det helt enkelt saknas personal. Ingen med rinnande näsa ska jobba.

Vad menar du med masstester? Det räcker väl utmärkt att testa de med symptom. Det sker väl överallt.
För mig tog det 12 timmar att få tid för testning pga halsont och nästäppa. Det tog sedan 24 timmar att få mitt resultat. negativt. Det betyder att jag kan jobba på som vanligt så snart jag känner mig bra nog för det.
Här testas också skolbarn i parti och minut. Inte ett enda positivt fall än, trots att gissningsvis 10-15% är hemma pga förkylning..
Citera
2020-09-04, 14:21
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Jag känner till flera skolor i Göteborgsområdet där rektorerna beordrat covid-tester för all personal som har symtom för att snabbt kunna få tillbaka dem i tjänst. Problemet är dock att VG-regionen är överbelastade och inte hinner med analyserna av alla tester så resultaten dröjer...

Ständigt denna brist på kapacitet...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in