Citat:
Går det ner väldigt kraftigt ett par dagar i rad efter en väldigt kraftig uppgång brukar det ofta vara dags att sälja. Än är det väl inte kört, en dag är ingen dag. 2-3 dagar i rad så brukar iaf jag börja fundera om det inte är dags att sälja.
30% nedgång är väl inte omöjligt, men beror mycket på vad du har. Teknikaktier har ju gått upp mest, gissningsvis har de då också högst fallhöjd. Bolag X som fortfarande ligger -50% är väl lite mindre risk, dom har ju ändå nån sorts minimi värde i de flesta fallen.
Du kan ju sätta en stopp-loss på hur mycket du är beredd att förlora, t.ex. 10%.
30% nedgång är väl inte omöjligt, men beror mycket på vad du har. Teknikaktier har ju gått upp mest, gissningsvis har de då också högst fallhöjd. Bolag X som fortfarande ligger -50% är väl lite mindre risk, dom har ju ändå nån sorts minimi värde i de flesta fallen.
Du kan ju sätta en stopp-loss på hur mycket du är beredd att förlora, t.ex. 10%.
Citat:
Citat:
Ingen kan veta säkert, men min personliga åsikt är att tech är oerhört uppskruvat, som en bubbla. Det räcker med att ta upp en chart över Nasdaq för ett lite längre tidsåerspektiv (2010 till nu, eller varför inte 2000-talet) så ser du var vi befinner oss. Speciellt med den senaste uppgången sedan mars, som närmast är lodrät/parabolisk.
Visst, det kan gå upp lite till under fortsatt hög nervositet och volatilitet. Men när det vänder så pratar vi inte om 30% nedgång. Det förstår man om man tittar på den långsiktiga grafen. Efter en halvering, så skulle det fortfarande finnas gott om luft under.
Visst, det kan gå upp lite till under fortsatt hög nervositet och volatilitet. Men när det vänder så pratar vi inte om 30% nedgång. Det förstår man om man tittar på den långsiktiga grafen. Efter en halvering, så skulle det fortfarande finnas gott om luft under.
Citat:
Skillnaden mot 00-talet är att teknikbolagen faktiskt tjänar enorm mycket pengar idag. Sen kan jag hålla med om att exempelvis Apple är övervärderat då dess framgång hela tiden hänger på lanseringen av nästa produkt. Jag skulle sälja Apple men behålla resterande teknikaktier. Folk måste ha sina pengar någonstans, och ständigt växande teknikbolag är bättre än volatila madicinbolag eller övergranskade banker.
Tack för era svar! Efter en hel del "analys" så kommer jag behålla aktierna. Det är ändå inte så mycket pengar i varje företag och jag tror starkt på företagen AMD, MSFT, AAPL, NVDA och FB i framtiden. Kommer förmodligen bli jobbigt att titta på portföljen den kommande tiden om raset fortsätter men så är livet