2020-09-04, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
En enkel analys t.ex vinst eller omsättning och framtidsscenario jämfört med augusti 2019, visar att apple och amazon ska ner 50%. Tesla ska ner 60-90%. Gårdagens "ras" är bara lite "froth on the cake" som Quest sa igår på cnn.

Det finns ännu värre aktier än dessa i USA, vi är helt klart inne i IT-bubbla 2. Sverige ser mycket bättre ut, men Stockholm följer naturligtvis USA om de går ner så vi klarar oss ändå inte.

Det finns även bättre bolag som tjänar betydligt mer pengar. Finns ju ingen anledning till att PEAB skall rasa på börsen bara därför att Apple gör det. Klart att det finns ett betydande mått av galenskap när det gäller aktiekurser men jag tänker på samma sätt nu som innan kraschen i vintras (och även under kraschen).

Det går aldrig att förutspå framtiden perfekt. Det bästa man kan göra är att göra en rimlig analys, dra slutsatsrer och sedan hålla sig till dem. Åtminstone tills något ändras.

För egen del handlar det just nu om:

1) Sverige kommer att gå relativt sett bättre än omvärlden. Även våra exportföretag kommer att vara i bättre skick då staten har råd med permitteringar snarare än att de tvingas säga upp folk och tappa sina organisationer.
2) Alla länder kommer att vilja öka på inflationen. Ökar man penningmängden är det i princip ekvivalent med att ta in skatt men medborgarna märker det inte på samma sätt som om man höjer inkomstskatterna. Staten vill ha in reavinstskatt från medelklassen istället för att se dem strypa sin konsumtion och börja betala lån.

Den slutsats jag drar är att tillgångsbubblor inte kommer att punkteras i höst. Folk kommer att kunna fortsätta ta sina bostadsvinster och köpa nytt. Svenska företag kommer att ta marknadsandelar och företag som säljer på hemmamarknaden och får betalt i kronor kommer att gå bäst.

Är alltså fortsatt nästan full investerad på aktiemarknaden.

Det är Securitas, Hufvudstaden, Peab, Bonava, Götenehus, SSAB, Pandox, Scandic Hotels och Swedbank som är mina stora innehav just nu. Förväntar mig utdelning från dem nästa år. Ser ingen anledning till att de skall gå så dåligt att de inte kan dela ut.

Mer chansartade är Bulten, Fagerhult och Klövern. Det är mindre innehav som kan gå upp eller ner men P/E är låga (eller kommer att bli låga igen om prognoser håller) och de kommer också kunna dela ut tror jag.

Har även rena chansningar där Chromogenics, Saxlunds och Swemet är de stora just nu. Pandemin spelar nog ingen roll för någon av dem längre. Det är annat som styr. En annan chansning är Banco Santander som jag har 5% av mitt kapital i eftersom den är rejält lågt värderad just nu. Hade den till ett högre pris innan och har tredubblat innehavet i sommar. Svårt att se att den är i så dåligt skick att PE på 3-4 är motiverat...

Har även en Global småbolagsfond och en Nordisk småbolagsfond på mitt ISK. Äger inget i Apple, Tesla eller Microsoft.

Vi får se hur det går. Blir det ett börsras lär jag ångra mig men det är lätt att bli efterklok Bara att hålla fast vid vad man tror på. '

Har 20 år kvar till pension ungefär och nysparar just nu ungefär 10% av mitt kapital på ett år. Har betalat av huset istället för att ha kvar aktierna så har rätt lite pengar att förlora till skillnad från andra här kanske :P

Fick aldrig panik i vintras och får det nog inte vid ett nytt ras heller. Frågan är ju om valutan sjunker eller om aktiekurserna sjunker? Tycker inte att det är självklart vilket. Att något kommer att rasa är nog däremot givet...
Citera
2020-09-04, 10:14
Medlem
Det toppar: https://www.expressen.se/dinapengar/aktier-och-bors/ann-mari-85-och-anne-marie-76-ar-borsklippare/
Citera
2020-09-04, 11:06
Medlem
Klappasäftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
En enkel analys t.ex vinst eller omsättning och framtidsscenario jämfört med augusti 2019, visar att apple och amazon ska ner 50%. Tesla ska ner 60-90%. Gårdagens "ras" är bara lite "froth on the cake" som Quest sa igår på cnn.

Det finns ännu värre aktier än dessa i USA, vi är helt klart inne i IT-bubbla 2. Sverige ser mycket bättre ut, men Stockholm följer naturligtvis USA om de går ner så vi klarar oss ändå inte.

Det var en korregering men knappast en it-bubbla. IT-bubblan på 2000-talet var för att det inte var moget då men idag är det en relativt mogen marknad. IT-marknaden har inte varit så stark som det varit detta år och det kan vi tacka corona för!

Förhoppningsvis tar de andra marknaderna igen sig också.

Citat:
Ursprungligen postat av Pengabingen
Var inte så jävla feg, behåll aktierna och när de står i en fin siffra då säljer du, vad du sedan gör när du gått plus vilket du kommer göra om du har is i magen får stå för dig.

Ett gratis tips från mig.

Håller med! Behåll dem! Dessutom ger det ett fint köpläge. IT-bolagen är fortfarande relevanta men jag ser gärna en mindre uppåtlyft från och med nu än det varit det senaste 1-2 månaderna.
Senast redigerad av Klappasäften 2020-09-04 kl. 11:13.
Citera
2020-09-04, 11:22
Medlem
WhiteWalkers avatar
Köpte in mig på Seafire under 10kr, Scandion Oncology för 42kr, lite EVO för 598. Sparar dock en del krut. Har Tesla gått ner 4 dagar i rad någon gång sen i mars? Har inte följt den hela veckan, men har för mig det varit ganska kraftigt rött hela veckan förutom efter splitten i måndags. Att köpa bull cert i det bolaget känns lite som roulette, men en sak är säker och det är att jag aldrig kommer köpa TSLA BEAR
Citera
2020-09-04, 11:26
Medlem
worowynzkis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Vi får se, denna korrektion är inte direkt förvånade när både RSI och MFI började passera 80 på dagliga. Nu blir där en hälsosamt 'reset' av dessa.

Tror mer på något som går sidledes, men vi får se. Olika förutsägelser är tämligen värdelöst, det finns alltid drösvis med scenarion. Ett finns där S&P går hela vägen ned till SMA200 på dagliga över ett par dagar, men då krävs verkligen att alla tjurar helt lämnat marknaden.

Spekulationer kring hur USA öppnar idag?
Vore tacksam över en sådan där ordentlig bebådelse av dig sine.
Citera
2020-09-04, 11:45
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bingbangbung
Det toppar: https://www.expressen.se/dinapengar/aktier-och-bors/ann-mari-85-och-anne-marie-76-ar-borsklippare/

Det är precis sådant som gör att man vet att vi är i toppen av en spekulativ uppgång. När "Anne-Marie 85-år" blivit börsklippare. Eller när dagisfröken Anders "tjänat en miljon på börsen senaste månaderna".

En variant på "shoe-shine boy" som pratade aktier med börsmäklarna på väg till jobbet på 1920-talet.
Citera
2020-09-04, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Det är precis sådant som gör att man vet att vi är i toppen av en spekulativ uppgång. När "Anne-Marie 85-år" blivit börsklippare. Eller när dagisfröken Anders "tjänat en miljon på börsen senaste månaderna".

En variant på "shoe-shine boy" som pratade aktier med börsmäklarna på väg till jobbet på 1920-talet.
Samtidigt vete tusan vad de för börsklippare att tala om, den ena låg fortfarande minus på helårsbasis och den andra hade haft tur med ett företag som gått upp ett par 100%.. En apa med ögonbindel hade kunnat göra samma resultat.
Citera
2020-09-04, 12:35
Medlem
DJ ned 3,5% och Sthlm upp nästan 2%; vad f-n händer? Kommer fallet här på eftermiddagen, så köpelägen uppstår typ kl 16 eller vad tror ni?
Citera
2020-09-04, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arioso
DJ ned 3,5% och Sthlm upp nästan 2%; vad f-n händer? Kommer fallet här på eftermiddagen, så köpelägen uppstår typ kl 16 eller vad tror ni?

DJ terminer är plus 0,5
Citera
2020-09-04, 13:31
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av worowynzki
Spekulationer kring hur USA öppnar idag?
Vore tacksam över en sådan där ordentlig bebådelse av dig sine.

Spekulationer om det blir rött eller grönt är nästintill irrelevanta.
Man kan lägga upp teser, sätta upp potentiellt motstånd och support mm.

Men utöver det?

Man bör aldrig förutsätta någonting, alla scenarion finns alltid och är möjliga.
Därför måste man alltid ta datan som den kommer och när den kommer.

Det är också viktigt att du bygger dina egna teser (idéer som du t ex ritar ut i graferna i form av trendlinjer, support osv) och att du har dina egna fel och sedan förstår varför. Därför är nästan allt du läser och någon skriver något 50/50 då det inte riktigt i text går att skriva ned allting som leder till val A eller B (det blir väldigt mycket text).

Men ett enkelt tips är att aldrig gå lång något som har en RSI över 70 om inte idén är att fortare än långsamma kliva ur under samma dag (dvs göra många små trades, sk 'scalping'). Över 70 och rentav över 80 som S&P låg på, och som jag redan skrivit om när det var relevant, ökar nämligen risken för att någon typ av nedgång är närstående (dvs som vi också såg igår).

Men visst -- om du vill ha ren spekulation se alla tidigare pullbacks. Efter någon typ av brant nedgång följer oftare än sällan (inte alltid!) rekyl åt motsatt håll. Det betyder dock inte alls att det sedan bara fortsätter uppåt; allt handlar om var priset stannar. Godartat är om priset stannar över 50% av föregående pullback, mindre godartat är om så inte är fallet utan om det rentav stannar under +30% av fallet (då risk för saker som en björn flagga osv). Se fallet för S&P I mars och den första rekylen uppåt som exempel; ett vanligt scenario inträffade då det fortsätter ned efter att ha gått upp flera dagar på rad. Den typen av scenario finns alltid vid samtliga pullbacks och bör aldrig räknas bort helt oavsett om t ex trenderna på dagliga är fortsatt positiva eller ej.
Citera
2020-09-04, 13:32
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Temujin56
DJ terminer är plus 0,5

En what uppgång, min tes om att det kan gå sidledes kanske slår in.
Vi får se. :)
Citera
2020-09-04, 13:43
Medlem
worowynzkis avatar
Motsägelsefullt när terminshandeln för nasdaq100 är nere 1,54. Tech fortsätter samma riktning idag?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in