Citat:
En enkel analys t.ex vinst eller omsättning och framtidsscenario jämfört med augusti 2019, visar att apple och amazon ska ner 50%. Tesla ska ner 60-90%. Gårdagens "ras" är bara lite "froth on the cake" som Quest sa igår på cnn.
Det finns ännu värre aktier än dessa i USA, vi är helt klart inne i IT-bubbla 2. Sverige ser mycket bättre ut, men Stockholm följer naturligtvis USA om de går ner så vi klarar oss ändå inte.
Det finns ännu värre aktier än dessa i USA, vi är helt klart inne i IT-bubbla 2. Sverige ser mycket bättre ut, men Stockholm följer naturligtvis USA om de går ner så vi klarar oss ändå inte.
Det finns även bättre bolag som tjänar betydligt mer pengar. Finns ju ingen anledning till att PEAB skall rasa på börsen bara därför att Apple gör det. Klart att det finns ett betydande mått av galenskap när det gäller aktiekurser men jag tänker på samma sätt nu som innan kraschen i vintras (och även under kraschen).
Det går aldrig att förutspå framtiden perfekt. Det bästa man kan göra är att göra en rimlig analys, dra slutsatsrer och sedan hålla sig till dem. Åtminstone tills något ändras.
För egen del handlar det just nu om:
1) Sverige kommer att gå relativt sett bättre än omvärlden. Även våra exportföretag kommer att vara i bättre skick då staten har råd med permitteringar snarare än att de tvingas säga upp folk och tappa sina organisationer.
2) Alla länder kommer att vilja öka på inflationen. Ökar man penningmängden är det i princip ekvivalent med att ta in skatt men medborgarna märker det inte på samma sätt som om man höjer inkomstskatterna. Staten vill ha in reavinstskatt från medelklassen istället för att se dem strypa sin konsumtion och börja betala lån.
Den slutsats jag drar är att tillgångsbubblor inte kommer att punkteras i höst. Folk kommer att kunna fortsätta ta sina bostadsvinster och köpa nytt. Svenska företag kommer att ta marknadsandelar och företag som säljer på hemmamarknaden och får betalt i kronor kommer att gå bäst.
Är alltså fortsatt nästan full investerad på aktiemarknaden.
Det är Securitas, Hufvudstaden, Peab, Bonava, Götenehus, SSAB, Pandox, Scandic Hotels och Swedbank som är mina stora innehav just nu. Förväntar mig utdelning från dem nästa år. Ser ingen anledning till att de skall gå så dåligt att de inte kan dela ut.
Mer chansartade är Bulten, Fagerhult och Klövern. Det är mindre innehav som kan gå upp eller ner men P/E är låga (eller kommer att bli låga igen om prognoser håller) och de kommer också kunna dela ut tror jag.
Har även rena chansningar där Chromogenics, Saxlunds och Swemet är de stora just nu. Pandemin spelar nog ingen roll för någon av dem längre. Det är annat som styr. En annan chansning är Banco Santander som jag har 5% av mitt kapital i eftersom den är rejält lågt värderad just nu. Hade den till ett högre pris innan och har tredubblat innehavet i sommar. Svårt att se att den är i så dåligt skick att PE på 3-4 är motiverat...
Har även en Global småbolagsfond och en Nordisk småbolagsfond på mitt ISK. Äger inget i Apple, Tesla eller Microsoft.
Vi får se hur det går. Blir det ett börsras lär jag ångra mig men det är lätt att bli efterklok
Bara att hålla fast vid vad man tror på. 'Har 20 år kvar till pension ungefär och nysparar just nu ungefär 10% av mitt kapital på ett år. Har betalat av huset istället för att ha kvar aktierna så har rätt lite pengar att förlora till skillnad från andra här kanske :P
Fick aldrig panik i vintras och får det nog inte vid ett nytt ras heller. Frågan är ju om valutan sjunker eller om aktiekurserna sjunker? Tycker inte att det är självklart vilket. Att något kommer att rasa är nog däremot givet...