2020-09-04, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Britton har rätt i att de som rör sig mycket ute i samhället dels har lättare att bli smittade och dels att när de fått immunitet motverkar smittspridningen mer än andra immuniserade. Jag själv är ett exempel på det. Även fast jag inte är någon extremt social människa så gör mitt jobb med andra människor att jag rör mig ute i samhället, vilket också inkluderar resor med kollektivtrafik.

Ja, där har han rätt. Men det innebär inte att din och min immunitet i praktiken innebär ett skydd för de äldre. Så snart smittan tar sig in i en grupp som varit skyddad tidigare så har den ju fritt fram ändå inom den gruppen. Oavsett om det beror på ett barnbarn eller på att de suttit bredvid en besökare från ett annat land på bussen. Detta leder till smittokluster som blossar upp och därmed så har man ingen flockimmunitet.
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Så vilket led är det du inte fattar?

Att det inte är farligt att barn går i skolan eller att det kan vara farligt för riskgrupper att träffa andra?

Och vilka tar hand om barnen?
Citera
Medlem
Citat:
Men herregud vad är så svårt att fatta. Det kan vara farligt för mor- och farföräldrar över sjuttio att träffa andra.
Det är inte farligt att barn går i skolan.
Därför ska barn gå i skolan men inte träffa mor- och farföräldrar.
Blir det verkligen kortslutning i hjärnan av att försöka fatta detta.
mina föräldrar är snart 80 och dom skiter fullständigt i vilka dom träffar. Barn, gamla vuxna osv..
Det är varje myndig person rätt att fatta beslut om vilka dom träffar. Det är inget samhället eller någon annan ska lägga sig i.
Citera
2020-09-04, 12:18
Medlem
Citat:
Svenska R-talet stiger – men Tegnell är inte orolig
https://www.fplus.se/svenska-r-talet-stiger-men-tegnell-ar-inte-orolig/a/e82p6Q
Citera
2020-09-04, 12:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Och vilka tar hand om barnen?
Vilket var det du inte fattade?
Citera
2020-09-04, 12:20
Medlem
IMBILDENs avatar
Det här med trängsel i bland annat kollektivtrafik. har varit en het potatis.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/0nedeo/fler-trangs-pa-bussar--busschaufforerna-slar-larm-oansvarigt

"I början av mars smittades han själv av coronaviruset, och blev hemma i tre veckor.
Jag önskar inte min värsta fiende samma sjukdom. Det är den känslan jag får när jag ser folk trängas inne i bussen."

"Flera kollegor har också smittats av viruset. Några har även avlidit till följd av sjukdomen, säger Pierre Mokdasi."
Citera
2020-09-04, 12:22
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Det kanske ändå inte är riktigt samma sak ändå att få virusproteinet insprutat i kroppen som att andas in lite virus, så säg inte att det med nödvändighet hade varit lika illa att utsättas för viruset på naturlig väg. Ta luft, till exempel. Vi klarar utmärkt av att andas in det men kan dö om det sprutas in i blodet! Lite extremt exempel kanske, men det är aldrig samma sak med en injektion som att det hamnar lite på slemhinnan. Hamnar det på slemhinnan har kroppen en chans att hinna reagera på ett helt annat sätt än om det genom en injektion passerar alla försvarsmekanismer som annars hade kunnat mildra effekten.

haha, vilken pseudovetenskaplig smörja...

Nu är det ju immunförsvaret som orsakar narkolepsi o inte virusproteinet i sig.

Går ju att administrera vaccin via nässpray dessutom
https://www.cdc.gov/flu/prevent/nasalspray.htm
Citera
2020-09-04, 12:22
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Vilket var det du inte fattade?

På dig låter det som att det inte är några problem att barn går i skolan eftersom de sällan blir särskilt sjuka. Jag frågade då dig vem som tar hand om barnen. Men, det kanske du inte hade något svar på?
Citera
2020-09-04, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR

Det låter inte speciellt troligt att R-talet skulle vara över 1 för tillfället, det var det i början på Augusti men har sedan sjunkit stadigt. Det verkar som de snappat upp någon gammal artikel från den tiden och återpublicerat informationen.
Citera
2020-09-04, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Du är väl en av dom i tråden som borde veta hur fel fhm alltid har?
Citera
2020-09-04, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Enda sättet att undvika helt att bli utsatt för virusprotein är ju social distansering o personlig skyddutrustning.

En på 60000 är ju väldigt låg risk jämfört med att bli drabbad av covid19 tex
Ja, det var en extremt liten risk.

Man ska komma ihåg att 2009 års influensa var AH1N1, dvs samma typ som Spanskan.

Det var mot den bakgrunden som myndigheterna hade att agera!

De såg att det fanns en stor riska att stora mängder av människor skulle smittas (men inte nödvändighet dö) av viruset och bli rejält sjuka.

Man kan se ett scenario där vi inom vården, poliser och räddningstjänstpersonal mm. mm. skulle bli sängliggande samtidigt.

Jag fetar just poliser eftersom man kan tänka sig hur kriminella element hade utnyttjat den situation med tiotusentals poliser sängliggande . . . . .

Det var med den bakgrunden FHM beslutade att Pandemrix var bättre än ingenting!
Citera
2020-09-04, 12:33
Medlem
IMBILDENs avatar
Jahapp. Nu säger WHO att vi kan förvänta oss vaccinering först i mitten av nästa år. Jag hade ju snarare hoppats på jan-feb någon gång...

Trump å andra sidan säger att de ska börja med vaccinering två dagar innan presidentvalet. Putin har ju redan börjat. Frågan är vem man ska lita mest på?
Vår svenska vaccinsamordnare har väl tidigare gått ut med första kvartalet nästa år? Jag väljer även fortsättningsvis att tro mest på honom.

Nästa stora frågar är väl hur länge immuniteten håller i sig. Det har ju rapporterats om att den kan vara rätt kort. Kanske bara 6 månader om ens det. I sådana fall måste man ju vaccinera sig två gånger per år. Men vad värre är, de som var sjuka i mars/april kommer att vara fullt mottagliga för viruset nu under senhösten och vintern. Inte kul när man också hör att många av de som reinfekteras drabbas betydligt hårdare gång nr 2. Det är verkligen ett hemskt virus det här. Känns som en total mardröm.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in