2020-09-04, 09:50
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Mot influensa finns det ju vaccin som många i riskgrupper tar. Även många andra. Vinterkräksjuka är ett skit, men nog rätt få som dör av det.
Boende på äldreboenden som får in noro-smitta dör i stor omfattning, så nog är denna sjukdomen mer än "ett skit".
Citera
2020-09-04, 09:52
Medlem
IMBILDENs avatar
Funderar på det här med första vågen, andra vågen och klusterutbrott av smitta. Vad är egentligen skillnaden?

Har vi egentligen haft något annat än klusterutbrott av Covid19? Vi hade järvafältet och Kiruna. Visst, har det förekommit smitta även på andra håll i landet, men dessa var väl de stora?

På vissa håll har nästan ingen haft Covid19. På andra lokala platser har det varit betydligt högre smittspridning. Står att läsa att många experter inte tror på någon andra våg, men frågan är om vi med den definitionen ens haft någon första våg?

Hur många klusterutbrott ska ske för att det inte ska räknas som klusterutbrott utan en andra våg? 10, 20, 50 eller 100?
Citera
2020-09-04, 09:55
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Boende på äldreboenden som får in noro-smitta dör i stor omfattning, så nog är denna sjukdomen mer än "ett skit".

Så kan det nog vara. Lustigt att du kallar det för noro-smitta förresten. Hade aldrig hört talas om det namnet så var tvingad att googla. Har alltid refererat det till som Calicivirus, men nora-virus är tydligen bara en undertyp om jag förstår det rätt.
Citera
2020-09-04, 09:58
Medlem
Hörde från en bekant på Ericsson att man troligen kommer att införa munskyddskrav för de som inte jobbar hemifrån. Man har kommunicerat att ett sådant krav kommer.
Citera
2020-09-04, 09:58
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Jag kan lägga till att beräkningen av flockimmunitet är baserat på att alla grupper i samhället har samma immunitetsgrad. Har de inte det så kan alltså smitta sprida sig inom grupper som har lägre grad. Detta skapar då en form av kluster även om smittan i sig inte är en klustersmitta.

Utifrån detta så har Britton helt fel, hans antagande är baserat på att om man bara får tillräckligt mycket skydd bland de som rör sig mycket i samhället (just nu) så har man ett skydd, det har man inte. Man måste basera skyddet på hur det ser ut när folk går tillbaka till mer normala rörelsemönster, exempelvis när folk i större utsträckning börjar arbeta från kontoret igen.

Flockimmunitet är det vi behöver uppnå, men man kan inte välja vilka grupper i samhället som skall vara immuna, det fungerar inte så.

Är nog ingen som inte önskar immunitet. Meningsskiljaktigheterna tycks närmast vara hur det ska ske. Jag skulle ju önska att vi gör det bästa för att skydda oss och minska smittspridningen (helst få den att upphöra), till vi alla kan vaccinera oss. Skulle vi alla vaccinera oss, skulle detta virus få oerhörda problem med att sprida sig och sjukdomen skulle i princip dö ut. Den skulle utgöra lika stort problem som böldpesten gör nu för tiden, dvs inget alls.
Citera
2020-09-04, 09:59
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Testonio
Sent skall syndaren vakna:

Alla hjärtskador pga Covid hotar amerikansk college football säsong:

https://www.espn.com/college-football/story/_/id/29633697/heart-condition-linked-covid-19-fuels-power-5-concern-season-viability

Nu har jag dom senaste dagarna länkat till en uppsjö av studier och artiklar som klart och tydligt visar
hur vanligt det är med hjärtskador.

Vad exakt har ni presterat som pekar på motsatsen?!?

Nä precis. Inte ett skit... Bästa förnekargänget kan förmå är personangrepp eller på sin höjd "jag tycker inte så"...

Sicka loosers ni är...

Jag väntar fortfarande på någon som fått lägga av.
Citera
2020-09-04, 10:01
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Jag tänker på användandet av mobiltelefoner för att säkerställa att individer håller sig i hemkarantän.

...

Att sätta resenärer i karantän är ett bra skydd mot epidemier. Men jag vill ifrågasätta hemkarantän med övervakning. Är det kanske ett bättre alternativ med karantänvistelse på klinik? Att låsa in någon på klinik är förvisso ett större ingrepp i individens liv. Men fördelen är att övervakningen upphör när man kliver ut genom klinikens dörrar. Övervakningen följer inte med ut i samhället.

Det har du rätt i. Men beträffande Facebook, så har man åtminstone ett eget val när man loggar in. När övervakningen flyttar in i mobiltelefonen, så finns risk att medborgarna pressas att acceptera övervakningen. Jag befarar att övervakningsprogrammen kan bli lika "frivilliga" att acceptera, som användarvilkoren till datorers operativsystem. Epidemin skulle kunna bli en förevändning för att få medborgarna att "frivilligt" acceptera mer övervakning.
Frågan är bara hur de skulle kunna göra det? Att appen lämnar kvar en slags bakdörr?

Klinikkarantän kan ha den fördelen att den karantäniserade kan övervakas medicinskt. Men det blir en stor apparat att fixa: utrymmen, mat, upprätthållande av ordning etc.

Ja, man har ett eget val. Men människan är ett flockdjur. Frivilligheten blir en chimär som ”lurar av” oss mer uppgifter.
Det ”sjuka” är att våra ”oberoende och granskande” medier övergick till att överlåta till Facebook att ”sköta om” kommentatorsfunktionen. Varför inte utveckla nåt eget fristående om det är så att man vill att folk ska kunna logga in och kommentera.
Citera
2020-09-04, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Jag väntar fortfarande på någon som fått lägga av.
Jag hittar inte igen artikeln nu, men det var ju någon svensk skidåkare som lade av i våras efter att ha haft Covid. Återhämtningen skulle ta lång tid och denna säsongen riskerades och kvinnan som var över 30 år tog detta som ett tecken på att det var dags att sluta.

Edit: Hittade en artikel: https://www.expressen.se/sport/langdskidor/drabbades-av-covid-19-nu-slutar-landslagsakaren/

Är dock säker på att jag läst en annan där just återhämtningen diskuterades mer.
Senast redigerad av Pisseman 2020-09-04 kl. 10:11.
Citera
2020-09-04, 10:14
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Jag hittar inte igen artikeln nu, men det var ju någon svensk skidåkare som lade av i våras efter att ha haft Covid. Återhämtningen skulle ta lång tid och denna säsongen riskerades och kvinnan som var över 30 år tog detta som ett tecken på att det var dags att sluta.

Edit: Hittade en artikel: https://www.expressen.se/sport/langdskidor/drabbades-av-covid-19-nu-slutar-landslagsakaren/

Är dock säker på att jag läst en annan där just återhämtningen diskuterades mer.

https://www.expressen.se/sport/langdskidor/drabbades-av-covid-19-nu-slutar-landslagsakaren/

Det är denna du menar. Står att hon är återhämtad men under sjukdomsperioden hade hon tid att fundera och saknar motivation. Så visst kan man säga att det var pga covid. Men inte pga hälsa utan motivation.
Citera
2020-09-04, 10:19
Medlem
Livet verkar återgå till det normala i lågviruslandet Norge.

90 prosent av passasjerene er tilbake på T-banen i Oslo. I enkelte bydeler er bruken av kollektivtrafikk tilbake på fjorårets nivå, opplyser Ruter.

Antalet bekräftade smittor har ökat den senaste tiden antagligen till följd av ökad testning. Kurvan över inlagda på sjukhus ligger platt på låg nivå, IVA-patienter likaså.

https://www.vg.no/spesial/2020/corona/?utm_source=coronav-new-front
Citera
2020-09-04, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
https://www.expressen.se/sport/langdskidor/drabbades-av-covid-19-nu-slutar-landslagsakaren/

Det är denna du menar. Står att hon är återhämtad men under sjukdomsperioden hade hon tid att fundera och saknar motivation. Så visst kan man säga att det var pga covid. Men inte pga hälsa utan motivation.

Jag läste dock i en annan artikel (om jag nu kommer ihåg rätt, men jag är rätt säker på det), troligen en låst artikel i NSD eller någon annan tidning i norr eftersom jag inte hittar igen den, att återhämtningen träningsmässigt skulle vara lång och att motivationen för att ha en sådan lång återhämtning var det som saknades.
Citera
2020-09-04, 10:34
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66

Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Det var en patient på 60.000 som drabbades av narkolepsi. Det är inte säkert att dessa patienter sluppit narkolepsi även om de avstått vaccinet eftersom influensa typ A kan utlösa narkolepsi. Hade de fått influensan kan det alltså ha triggat narkolepsi hos dessa individer.

EDIT:

https://vaccinationer.se/nyhetsinlagg/ny-studie-darfor-fick-barn-narkolepsi-av-vaccin/

Det var alltså ett virusprotein som triggade narkolepsin. De hade alltså lika gärna kunnat fått detta protein av ett virus.

https://www.socialstyrelsen.se/stod-i-arbetet/sallsynta-halsotillstand/narkolepsi/

Enda sättet att undvika helt att bli utsatt för virusprotein är ju social distansering o personlig skyddutrustning.

En på 60000 är ju väldigt låg risk jämfört med att bli drabbad av covid19 tex
Det kanske ändå inte är riktigt samma sak ändå att få virusproteinet insprutat i kroppen som att andas in lite virus, så säg inte att det med nödvändighet hade varit lika illa att utsättas för viruset på naturlig väg. Ta luft, till exempel. Vi klarar utmärkt av att andas in det men kan dö om det sprutas in i blodet! Lite extremt exempel kanske, men det är aldrig samma sak med en injektion som att det hamnar lite på slemhinnan. Hamnar det på slemhinnan har kroppen en chans att hinna reagera på ett helt annat sätt än om det genom en injektion passerar alla försvarsmekanismer som annars hade kunnat mildra effekten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in