Citat:
Ursprungligen postat av
TveksamOmMittLand
Nu bara tokhöftar du ju om att C19 kräver 80 procent flockimmu.
Inte ens Britton håller med dig om det, han pratar ju om flockimmu redan vid 30 procent i intervjun som Arpi hade med han.
Lol "inte ens Britton". Jag gillar den karln, för han menar säkert väl. Men om någon brukar "höfta till det", så är det väl han. Hade det varit frågan om en klassisk smittspridning så hade han, om man bortser ifrån hans mest yviga prognos, i stort fått rätt. Vi hade haft ca 50 procent immuniserade redan nu.
Men nu rör det sig om en lömsk och oförutsägbar klustersmitta. Jag läste någonstans, i maj, att en sådan smitta skulle kräva minst 80 procent immuniserade för att flockimmunitet skulle kunna nås. Och det verkar stämma då Qatar nu ligger på 4,2 procent av befolkningen som rapporterats som bekräftade covid-19 fall.
Räknar man, försiktigt med 10-15 ej bekräftade fall per bekräftat så har mellan 40 och 60 procent av befolkningen i Qatar blivit immuniserad.
Ändå så har man en betydligt större smittspridning jämfört med Sverige. Nu är iof Qatar ett specialfall. Man kan närmast jämföra landet med stadsdelen Kilsta-Rinkeby. I Qatar är 90 procent av befolkningen gästarbetare som säkert bor trångt, (de är nog unga, så dödsfallen i covid-19 har varit få). Men siffrorna visar ändå på att en immunitet på uppåt 60 procent, i sig, inte stoppar smittspridningen när det rör sig om en lömsk klustersmitta.
Däremot så kan även en total immunitet hos befolkningen på bara 10-15 procent, som i fallet Sverige, boosta effekten av restriktioner och rekommendationer, och stabilisera situationen,
under förutsättning att stora delar av befolkningen verkligen följer dem. Detta verkar inte vara fallet i Qatar, som har ungefär samma restriktioner och rekommendationer som Sverige, (när jag kollade senast). Så mycket tyder på att den stora gruppen gästarbetare inte har möjlighet att följa restriktionerna och rekommendationerna där.