2020-08-31, 10:49
Medlem
stevenstillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Om talmannen 2022 har en statsministeromröstning för en regering där C ingår så kommer SD fälla den tillsammans med V och S. SD kommer aldrig släppa fram en alliansregering för de kommer aldrig släppa fram en regering med C. Det har de gjort mycket tydligt och det är därför C bytte till vänsterblocket januari 2019. SD kunde släppt fram en M/KD eller en M/KD/L-regering men inte en med C. Det var ju därför Kristersson hade alla dessa alternativ 2+2 och 3+1 eller vad de nu talade om då när han försökte bilda regering, för C kunde inte ingå. Cs narrativ är ju att de minsann gjorde det aktiva valet att stoppa SD men i praktiken var det SD som tvingade dem. De var helt enkelt inte välkomna i en SD-stödd regering. Media har ju kört på Cs narrativ för de vill inte visa för folket att SD har ett sådant inflytande, att de kan möblera om i hela svenska blockpolitiken genom att frysa ut ett parti så de tvingas byta block.

Spekulativt tycker jag. Hur skulle ett förslag till regering se ut 2022 där C ingår? En ny alliansregering? Idén är död. Hoppet för Annie Lööf vore att invandrings- och rättspolitiken desarmerades av S nu under hösten med en rejäl tillnyktring i SD:s riktning som C sväljer. Och L också så klart. Det skulle skaka om den politiska burken och möjligen underlätta för en ny alliansregering. Men nu har M+KD stödda av SD fått upp momentum. Jag tror idén om en ny alliansregering är död även om nog C önskar sig en sådan igen. Tiden har sprungit förbi vänsterliberalismen. Det är realism som gäller nu, inte idealism.
2020-08-31, 11:10
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stevenstills
Spekulativt tycker jag. Hur skulle ett förslag till regering se ut 2022 där C ingår? En ny alliansregering? Idén är död. Hoppet för Annie Lööf vore att invandrings- och rättspolitiken desarmerades av S nu under hösten med en rejäl tillnyktring i SD:s riktning som C sväljer. Och L också så klart. Det skulle skaka om den politiska burken och möjligen underlätta för en ny alliansregering. Men nu har M+KD stödda av SD fått upp momentum. Jag tror idén om en ny alliansregering är död även om nog C önskar sig en sådan igen. Tiden har sprungit förbi vänsterliberalismen. Det är realism som gäller nu, inte idealism.

Visst är det spekulativt men att bara skriva vad som är konsensus för hundrade gången ger inget att debattera om eller att diskutera.

Jag tror inte heller en alliansregering är möjlig, bland annat för att SD inte kommer släppa fram den, och för att de fyra allianspartierna kommer att vara mycket små tillsammans. Alliansen är för liten. Men idén är inte död. Många gamla Reinfeldtare drömmer nostalgiskt om den än idag. Kristersson håller fortfarande dörren öppen för C. Idén dör nog efter valet 2022.
Senast redigerad av HejaFinland 2020-08-31 kl. 11:12.
2020-08-31, 11:32
Medlem
Citat:
Ja men det är extremt långsökt att SD skulle slå sina påsar ihop med S och V. Jag fattar ingenting. Men det finns SD-vänner som gillar S mer än M. Sådana finns här på tråden.

Det är inget alls som talar för att (SD) skulle börja samarbeta med (S) och (V). Däremot om (M) efter valet börjar förhandla med Annie Lööf med målsättningen att bilda en Alliansregering då kommer givetvis (SD) att rösta Nej. Det går utmärkt att dedan rösta Nej till en (S) regering också...
2020-08-31, 11:39
Medlem
stevenstillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Det är inget alls som talar för att (SD) skulle börja samarbeta med (S) och (V). Däremot om (M) efter valet börjar förhandla med Annie Lööf med målsättningen att bilda en Alliansregering då kommer givetvis (SD) att rösta Nej. Det går utmärkt att dedan rösta Nej till en (S) regering också...

Jag sade "slå sina påsar ihop" vilket inte betyder att samarbeta. Jag uttryckte mig oklart. Men det är klart i en teoretisk situation att SD som en engångsåtgärd i vill blockera ett allianssamarbete så visst kan det tänkas.
2020-08-31, 14:12
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyBergman
Ja, har gillat han som politiker men han måste ju ha insett att han dödar L när han gjorde som han gjorde.
Jag tror det måste ske betydlig tidigare än våren 2022. Kommer moderater våga chansa på L? Ligger dom betydligt under 4% i opinionen när det är valår är det tveksamt. Det är ju en betydande risk att man slänger bort sin röst då.

Han har varit en rolig kille men han har alltid haft en dålig känsla för opinionen och politiken. Lite efter utvecklingen. Vem fick rätt?
1:15 https://www.youtube.com/watch?v=TsGx1M6Ds18
Jämför med Jomshof från SD. 11:40
2020-08-31, 17:49
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ja men det är extremt långsökt att SD skulle slå sina påsar ihop med S och V. Jag fattar ingenting. Men det finns SD-vänner som gillar S mer än M. Sådana finns här på tråden.

Naturligtvis skulle inte Sd "slå sina påsar" i hop med S och V. Men det handlar, för Sd, om att få inflytande över främst invandringspolitiken. Då kan man ju inte släppa Annie Lööf fri att styra över en borgerlig regering. - "får jag inte som jag vill går jag till Stefan igen"!

Det handlar ytterst om vem som blir den verklige vågmästaren, att kunna säga nej till både höger och vänster. Under lång tid har V, Mp och C och L tillsammans styrt över invandringspolitiken oavsett regering.

Andra kan ju också vilja spela den rollen typ Kd men sitt "att inte splittra familjer" Familjer består ju av både de som tagit sig till landet och de som ännu inte tagit sig hit. Lika läbbigt med Kd;s moralism som de andras invandrarvurmarnas rena dumhet.

Det är faktiskt de tre största partierna som är mest restriktiva, de måste ju ta ansvar för landets ekonomi. Då är det märkligt att S, M och Sd inte skulle få bestämma i den verkligt stora ödesfrågan.

Och ytterst måste Sd bli så stora att det enda de inte kan förhindra är om alla de andra som överlever nästa val slår sina påsar i hop. Och en sådan regering funkar bara i teorin, de skulle inte kunna komma överens om politiken. Sd 25% då tror jag vågmästarrollen är i hamn.
2020-09-02, 21:26
Medlem
Ny förtroendeundersökning:

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/fortroendet-for-lofvens-satt-att-hantera-corona-sjunker/

https://www.dn.se/sverige/dn-ipsos-fortroendet-for-lofvens-satt-att-hantera-pandemin-minskar/

"Andelen som anser att statsminister Stefan Löfven (S) har skött coronautbrottet bra fortsätter att minska och är nu nere på 34 procent jämfört med 49 i maj.

Förtroendetappet för regeringen som helhet har inte varit lika stort som för statsministern under sommaren men är nu nere på 36 procent jämfört med 50 i maj. Även betyget på socialminister Lena Hallengren (S) fortsätter att sjunka i augustimätningen."
2020-09-03, 07:55
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Exxus
Ny förtroendeundersökning:

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/fortroendet-for-lofvens-satt-att-hantera-corona-sjunker/

https://www.dn.se/sverige/dn-ipsos-fortroendet-for-lofvens-satt-att-hantera-pandemin-minskar/

"Andelen som anser att statsminister Stefan Löfven (S) har skött coronautbrottet bra fortsätter att minska och är nu nere på 34 procent jämfört med 49 i maj.

Förtroendetappet för regeringen som helhet har inte varit lika stort som för statsministern under sommaren men är nu nere på 36 procent jämfört med 50 i maj. Även betyget på socialminister Lena Hallengren (S) fortsätter att sjunka i augustimätningen."

Nog inte helt överaskande.

I början av en kris brukar stödet för de styrande vara väldigt högt. Men drar krisen ut på tiden brukar stödet sjunka. Det är där vi är nu.
2020-09-04, 09:09
Medlem
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/wPMB8L/socialdemokraterna-fortsatter-tappa-valjarnas-stod

S fortsätter ner, L och Mp under spärren, Sd och M uppåt

Bra trender
2020-09-04, 10:00
Medlem
Yatsys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Instämmer.

Men kanske det kommer dra igång riktigt på allvar yttetligare lite senare i år? Jag tror inte det är uteslutande det som kommer ske i Sverige som kommer påverka valet. Jag kollar en del på amerikansk politik. Det brukar förvisso vara tjafsigt och irriterat inför ett presidentval. Men denna valrörelse är speciell. Det är inte bara politikerna, utan även befolkningen, media och nätetaktivister som förefaller mycket polariserade. Och oavsett utgång kommer det bli oroligt, eller rättare sagt än oroligare än det är nu. Jag undrar om detta inte kan spilla över till Europa och Sverige.
Det kommer förmodligen gå i vågor fram till valdag 2022.
2020-09-04, 10:16
Medlem
Citat:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/wPMB8L/socialdemokraterna-fortsatter-tappa-valjarnas-stod

Bra trender

Kd är också på god väg ner mot spärren. Det ser mörkt ut för högeralternativet.
2020-09-04, 10:33
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:

Bra trender

Här är siffrorna från Demoskop (föregående månad inom parentes):

V 7,5 (6,8)
S 26,1 (27,3)
MP 3,2 (3,4)
KD 5,3 (5,6)
C 9,2 (8,8)
L 3,1 (3,3)
M 22,2 (21,6)
SD 21,6 (20,5)
Övr 1,8 (2,7)

Jag tycker förändringarna till övervägande del ser positiva ut. Men jag tror man alltid bör vara lite försiktig med att dra alltför stora växlar på en enskild o.u.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in