Citat:
Ursprungligen postat av
Ancistrus
Jag tror som du att det är kört för dem.
Men visst kan de göra något sådant som du nämner och det skulle kanske fungera? Men jag tror inte heller de kommer göra det. Min gissning är att de kommer göra som vanligt, d.v.s. inför valet försöka marknadsföra någon fråga de hoppas bli associerade med och hoppas det kommer ge dem någon extra procentenhet så de klarar spärren. Men jag tror inte det kommer fungera denna gång p.g.a. den osäkerhet många väljare känner inför vilket block L kommer stödja.
Jag tror inte många kommer sakna det meningslösa partiet. De intressanta är nog snarare vilket parti som kommer försöka överta deras väljare.
Nej tror inte heller det kommer fungera. Det är isåfall om L börjar bryta sig ur nu i år eller till vårbudgeten och börjar budgetförhandla med M+KD+(SD). Blir det senare är det för sent.
Ett problem med en sån manöver är att Löfven kan hota med extraval och frågan är om L vågar det.
Nej ytterst få kommer sakna det.
Tror M tar de flesta. Kanske några enstaka till C och KD. Jag tror också att de flesta redan har lämnat, dom har nog ca 3% kärnväljare. Ser det riktigt ruttet ut sommaren innan valet hoppas jag dom går till M.
Citat:
Ursprungligen postat av
HejaFinland
Björklund satte verkligen L i en svår situation innan han avgick. Nu är det inget block som litar på dem eller tycker de har något unikt att tillföra.
Jag tror nog avgörandet kan komma senare än så. Om L våren 2022 tydligt går ut med att de skall stödja M och SD, samt att de då avbryter allt samarbete med regeringen och går i hård opposition och röstar mot alla regeringens förslag. Då kan de få moderata stödröster för att hålla dem ovanför spärren. Annars är de nog körda, inga i det socialliberala 5-partiblocket vill stödrösta på dem.
Ja, har gillat han som politiker men han måste ju ha insett att han dödar L när han gjorde som han gjorde.
Jag tror det måste ske betydlig tidigare än våren 2022. Kommer moderater våga chansa på L? Ligger dom betydligt under 4% i opinionen när det är valår är det tveksamt. Det är ju en betydande risk att man slänger bort sin röst då.