2020-08-30, 11:14
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Jag tror som du att det är kört för dem.

Men visst kan de göra något sådant som du nämner och det skulle kanske fungera? Men jag tror inte heller de kommer göra det. Min gissning är att de kommer göra som vanligt, d.v.s. inför valet försöka marknadsföra någon fråga de hoppas bli associerade med och hoppas det kommer ge dem någon extra procentenhet så de klarar spärren. Men jag tror inte det kommer fungera denna gång p.g.a. den osäkerhet många väljare känner inför vilket block L kommer stödja.

Jag tror inte många kommer sakna det meningslösa partiet. De intressanta är nog snarare vilket parti som kommer försöka överta deras väljare.

Väljarna väljer nog själva men inte förrän 2026 så vida de inte försöker igen då också. Man kan snarast tala om att ett parti kan vittra bort genom att inte få påspädning av nya förstagångsväljare. De äldre dör och kanske väljer några av dem andra borgerliga alternativ. Mycket marginellt antal i så fall.
2020-08-30, 14:43
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ja, det är uppenbarligen det de gjort nu.
Hur L skall kunna återfå sina borgliga väljare har jag svårt att förstå. Och röd-gröna väljare lär också vara tveksamma till att rösta på dem då de inte heller säkert vet vilket bolck L kommer stödja.

Björklund satte verkligen L i en svår situation innan han avgick. Nu är det inget block som litar på dem eller tycker de har något unikt att tillföra.

Citat:
Ursprungligen postat av TonyBergman
Tror L är kört oavsett vad dom gör. Går dom ut tidigt, typ i år, ut med att dom kommer stötta UK och kan budgetförhandla med SD om det behövs för att säkra en konservativ regering så kanske dom hinner jobba sig upp. Då kan dom plocka missnöjda C väljare också.
Men nej, det känns osannolikt.

Jag tror nog avgörandet kan komma senare än så. Om L våren 2022 tydligt går ut med att de skall stödja M och SD, samt att de då avbryter allt samarbete med regeringen och går i hård opposition och röstar mot alla regeringens förslag. Då kan de få moderata stödröster för att hålla dem ovanför spärren. Annars är de nog körda, inga i det socialliberala 5-partiblocket vill stödrösta på dem.
2020-08-30, 19:12
Medlem
TonyBergmans avatar
Citat:
Jag tror som du att det är kört för dem.

Men visst kan de göra något sådant som du nämner och det skulle kanske fungera? Men jag tror inte heller de kommer göra det. Min gissning är att de kommer göra som vanligt, d.v.s. inför valet försöka marknadsföra någon fråga de hoppas bli associerade med och hoppas det kommer ge dem någon extra procentenhet så de klarar spärren. Men jag tror inte det kommer fungera denna gång p.g.a. den osäkerhet många väljare känner inför vilket block L kommer stödja.

Jag tror inte många kommer sakna det meningslösa partiet. De intressanta är nog snarare vilket parti som kommer försöka överta deras väljare.

Nej tror inte heller det kommer fungera. Det är isåfall om L börjar bryta sig ur nu i år eller till vårbudgeten och börjar budgetförhandla med M+KD+(SD). Blir det senare är det för sent.
Ett problem med en sån manöver är att Löfven kan hota med extraval och frågan är om L vågar det.
Nej ytterst få kommer sakna det.
Tror M tar de flesta. Kanske några enstaka till C och KD. Jag tror också att de flesta redan har lämnat, dom har nog ca 3% kärnväljare. Ser det riktigt ruttet ut sommaren innan valet hoppas jag dom går till M.

Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Björklund satte verkligen L i en svår situation innan han avgick. Nu är det inget block som litar på dem eller tycker de har något unikt att tillföra.

Jag tror nog avgörandet kan komma senare än så. Om L våren 2022 tydligt går ut med att de skall stödja M och SD, samt att de då avbryter allt samarbete med regeringen och går i hård opposition och röstar mot alla regeringens förslag. Då kan de få moderata stödröster för att hålla dem ovanför spärren. Annars är de nog körda, inga i det socialliberala 5-partiblocket vill stödrösta på dem.

Ja, har gillat han som politiker men han måste ju ha insett att han dödar L när han gjorde som han gjorde.
Jag tror det måste ske betydlig tidigare än våren 2022. Kommer moderater våga chansa på L? Ligger dom betydligt under 4% i opinionen när det är valår är det tveksamt. Det är ju en betydande risk att man slänger bort sin röst då.
2020-08-30, 22:56
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Väljarna väljer nog själva men inte förrän 2026 så vida de inte försöker igen då också. Man kan snarast tala om att ett parti kan vittra bort genom att inte få påspädning av nya förstagångsväljare. De äldre dör och kanske väljer några av dem andra borgerliga alternativ. Mycket marginellt antal i så fall.

Jag kollade på Wikipedia och såg att L fick 22,7% i valet 1948, 24,4% 1952 och 23,8 1956. Därefter har de sjunkit lite i val efter val. (Varför de var så stora på den tiden vet jag faktiskt inte och det är förmodligen inte heller relevant i denna tråd.)

Jag misstänker att många av dessa gamla väljare fortsatt hänga sig kvar, men de dör undan och snart är det inga kvar.

Att partiet helt läggs ner om de tvingas lämna riksdagen i valet 2022 tror jag inte. Högst sannolikt kommer de få in många ledamöter i många/flertalet(?) kommuner och landsting och leva vidare på så vis. Men det kanske kommer ske längre fram? Möjligen genom att de få kvarvarande politikerna kommer gå över till andra partier för att säkra sina uppdrag. Utan sina ledande politiker i riksdag och många landsting och kommuner kommer L i praktiken rasa samman. Men vi får väl se.
2020-08-30, 23:13
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyBergman
Nej tror inte heller det kommer fungera. Det är isåfall om L börjar bryta sig ur nu i år eller till vårbudgeten och börjar budgetförhandla med M+KD+(SD). Blir det senare är det för sent.
Ett problem med en sån manöver är att Löfven kan hota med extraval och frågan är om L vågar det.
Nej ytterst få kommer sakna det.
Tror M tar de flesta. Kanske några enstaka till C och KD. Jag tror också att de flesta redan har lämnat, dom har nog ca 3% kärnväljare. Ser det riktigt ruttet ut sommaren innan valet hoppas jag dom går till M.

Ja, har gillat han som politiker men han måste ju ha insett att han dödar L när han gjorde som han gjorde.
Jag tror det måste ske betydlig tidigare än våren 2022. Kommer moderater våga chansa på L? Ligger dom betydligt under 4% i opinionen när det är valår är det tveksamt. Det är ju en betydande risk att man slänger bort sin röst då.

Instämmer helt i din analys. Men ett undantag. Jag är inte helt säker på att de verkligen förstod att de skulle rasa i oppinionen om de stödde S.L. istället för U.K. som statsminister. För att U.K. skulle kunna bli statsminister förutsatte det att SD stödde honom. Beroende på vilken bubbla man befinner sig i får man lätt olika verklighetsuppfattningar. I deras bubbla är det fullt möjligt att de fick bilden att väljarna skulle hylla ett så tydligt ställningstagande gentemot SD att de skulle strömma till L. Det är som bekant inte helt ovanligt att många (såväl politiler som företagare) drar märkliga slutsatser och utifrån dessa fattar lika märkliga beslut, allt utifrån en felaktig bedömning att den egna lilla bubblan är representativ för väljarna (eller kunderna).
2020-08-31, 07:20
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Nej, jag tänker inte på sakpolitik utan på regeringsfrågan.

Min analys av Moderaterna är att vad som nu gäller efter snart åtta mörka år som man självt till stor del är ansvarigt för, är ”makten framför allt”. Kristersson vill bilda regering till vilket pris som helst. Partiet kräver det.

Det innebär att Åkesson kan ställa rätt så djärva krav, även statsrådsposter. Det ska mycket till innan Kristersson lämnar regeringsförhandlingarna och lämnar över till Löfven.

Som jag uppfattar KD så har de betydligt lägre tröskel. Att släppa in SD i regeringen är helt uteslutet. KD vill bilda regering med M och behandla SD som ”vilket parti som helst” i riksdagen som man kan förhandla med om sakpolitik. KD vill kunna göra upp med SD om t.ex. skatterna men inte vara bunden att göra upp med SD om migrationspolitiken t.ex. utan då kunna vända sig till sossarna istället.

Detta är självklart oacceptabelt för Åkesson och därför kommer han att säga nej till ett sådant arrangemang redan innan statsministeromröstningen, och då är frågan om KD viker sig eller om vi får fyra år till med Löfven.

Om M Kd och Sd tillsamman har mer än hälften av väljarna blir det ingen regering med Löfven. Om Kd inte vill ge Sd inflytande blir det i stället regeringskaos. Sd behöver upp i 25% för att bli omöjliga att runda annat än av en koalition där både M och S ingår. Men det är ytterst osannolikt.
2020-08-31, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Om M Kd och Sd tillsamman har mer än hälften av väljarna blir det ingen regering med Löfven. Om Kd inte vill ge Sd inflytande blir det i stället regeringskaos. Sd behöver upp i 25% för att bli omöjliga att runda annat än av en koalition där både M och S ingår. Men det är ytterst osannolikt.

Det räcker att (SD), (S) och (V) tillsammans får över 50% då dessa med automatik lär rösta Nej till en (M)-ledd regering. Då kan Annie Lööf drömma hur mycket hon vill om en Alliansregering...
2020-08-31, 08:59
Medlem
stevenstillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Det räcker att (SD), (S) och (V) tillsammans får över 50% då dessa med automatik lär rösta Nej till en (M)-ledd regering. Då kan Annie Lööf drömma hur mycket hon vill om en Alliansregering...

Hur menar du? Det låter helt världsfrånvänt. Det är bara teori. Jag misstänker att du inte gillar M.
2020-08-31, 10:05
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Jag kollade på Wikipedia och såg att L fick 22,7% i valet 1948, 24,4% 1952 och 23,8 1956. Därefter har de sjunkit lite i val efter val. (Varför de var så stora på den tiden vet jag faktiskt inte och det är förmodligen inte heller relevant i denna tråd.)

Jag misstänker att många av dessa gamla väljare fortsatt hänga sig kvar, men de dör undan och snart är det inga kvar.

Att partiet helt läggs ner om de tvingas lämna riksdagen i valet 2022 tror jag inte. Högst sannolikt kommer de få in många ledamöter i många/flertalet(?) kommuner och landsting och leva vidare på så vis. Men det kanske kommer ske längre fram? Möjligen genom att de få kvarvarande politikerna kommer gå över till andra partier för att säkra sina uppdrag. Utan sina ledande politiker i riksdag och många landsting och kommuner kommer L i praktiken rasa samman. Men vi får väl se.

Åker L ur riksdagen så kommer deras nedgång accelereras även i kommuner och landsting, de syns inte längre i media, de får inte vara med på partiledardebatter. Och politiker kan inte göra karriär i partiet. De driftiga kommer gå till M eller C. Det är ju inte så att L har någon unik ideologi som man inte kan arbeta för i ett annat parti som om man t.ex. stretade på i SD trots att de var utanför riksdagen. En folkpartist kan gå till M eller C och driva exakt samma politik för sådana falanger finns redan i de partierna.
2020-08-31, 10:08
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stevenstills
Hur menar du? Det låter helt världsfrånvänt. Det är bara teori. Jag misstänker att du inte gillar M.

Jag tror han menar att Alliansen då inte kan återuppstå.
2020-08-31, 10:14
Medlem
stevenstillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Jag tror han menar att Alliansen då inte kan återuppstå.

Ja men det är extremt långsökt att SD skulle slå sina påsar ihop med S och V. Jag fattar ingenting. Men det finns SD-vänner som gillar S mer än M. Sådana finns här på tråden.
2020-08-31, 10:24
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stevenstills
Ja men det är extremt långsökt att SD skulle slå sina påsar ihop med S och V. Jag fattar ingenting. Men det finns SD-vänner som gillar S mer än M. Sådana finns här på tråden.

Om talmannen 2022 har en statsministeromröstning för en regering där C ingår så kommer SD fälla den tillsammans med V och S. SD kommer aldrig släppa fram en alliansregering för de kommer aldrig släppa fram en regering med C. Det har de gjort mycket tydligt och det är därför C bytte till vänsterblocket januari 2019. SD kunde släppt fram en M/KD eller en M/KD/L-regering men inte en med C. Det var ju därför Kristersson hade alla dessa alternativ 2+2 och 3+1 eller vad de nu talade om då när han försökte bilda regering, för C kunde inte ingå. Cs narrativ är ju att de minsann gjorde det aktiva valet att stoppa SD men i praktiken var det SD som tvingade dem. De var helt enkelt inte välkomna i en SD-stödd regering. Media har ju kört på Cs narrativ för de vill inte visa för folket att SD har ett sådant inflytande, att de kan möblera om i hela svenska blockpolitiken genom att frysa ut ett parti så de tvingas byta block.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in