Citat:
Ursprungligen postat av
SvempaInDaCity
Att ta lingonfett i försvar trodde jag inte skulle ske på den här sidan Julafton...

...men man kan inte bortse att det är mer en fråga om semantik, CDU var och är ett traditionellt konservativt parti, som "gamla moderaterna", med marknadsliberal ekonomisk politik, CSU något än mörkblåare.
Tysk politik, samhällsdebatt och ideologi har alltid varit mycket annorlunda än svensk eller anglosaxisk, och detta före såväl första världskriget som Napoleon.
Mer federalt/decentraliserat än enhetsstaterna Sverige och England, långt större katolskt inflytande än de katolikfoba Sverige och England, århundraden av konflikt (reformationen och 30-åriga kriget), direkt revolutionär fransk ockupation av stora delar av "Tyskland" med mera, med mera.
Att direkt jämföra tyska politiska koncept från 1910/30/50-talet med svenska politiska koncept år 2020, vore bara löjligt för ett icke-proffs (och frågan är om det finns någon svensk som kan båda ämnena tillräckligt bra för att göra en sådan jämförelse).
Därför nöjer jag mig med att påpeka att Konrad Ardenauer under hela sitt liv kunde välja mellan partier vilka kallade sig själva för kristdemokratiska respektive konservativa. Zentrum, partiet Ardenauer tillhörde och företrädde innan WW2, kallade sig "kristdemokratiskt" - inte "konservativt" (delar av Zentrums politik var förvisso "konservativ" i bemärkelsen motstånd mot det tidiga 1900-talets dramatiska förändringar - men Zentrum var samtidigt progressivt och ville genomdriva förändringar på andra politiska områden). De konservativa tyska partierna motarbetade Zentrum (och andra kristdemokratiska partier) lika ofta som de samarbetade. Samma situation förelåg efter 1945 - det fanns både kristdemokratiska och konservativa partier.
Om dåtidens tyskar ansåg att kristdemokratis ideologi och kristdemokratiska partier var något annat än konservativ ideologi och konservativa partier anser jag att dåtidens tyskar har tolkningsföreträde.
Den som vill förkovra sig i det tyska partiväsendet kan ta en titt på
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_political_parties_in_Germany