2020-09-03, 20:50
Medlem
WhiteWalkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klappasäften
Jag har gått ner tiotusen, har mycket teknikaktier. Inte kul!

Totalt eller just idag? Hoppade du in för några månader, eller bara veckor sedan så är det väl bara lite eventuell vinst du blivit av med
Citera
2020-09-04, 00:51
Medlem
Nybörjare.

Är ganska ny på marknaden och har en liten portfölj på runt 50 000. Allt är i tech såklart Äger MSFT, AAPL, FB, NVDA och AMD. Tappade flera tusenlappar idag men ligger fortfarande plus - Jag lär dok inte göra det så länge till om detta fortsätter. Måste erkänna att min första instinkt var att direkt sälja men vill inte bara agera av rädsla som många nya gör.

Känns inte så jättebra just nu men jag vet att aktier svänger och att marknaden var lite för het när jag gav mig in på detta. Kände av lite dåliga signaler på VIX och Powell beskedet förra veckan och skalade ned portföljen från 80 000 till 50 000.

Jag har tänkt att äga dessa aktier i 2 - 5 år och har inget direkt behov av att ta ut pengarna snart. Gör jag rätt i att hänga med kurvan hela vägen ned till botten eller bör jag dumpa allt imorgon? Ni som varit med mycket längre än jag, vad har funkat bäst för er?

Vad är värsta scenariot här? 30% nedgång över kommande period?

Tror det finns många nya som har dessa frågor just nu
Senast redigerad av hyperbeast 2020-09-04 kl. 00:54.
Citera
2020-09-04, 01:07
Medlem
TheRiddle-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hyperbeast
Nybörjare.

Är ganska ny på marknaden och har en liten portfölj på runt 50 000. Allt är i tech såklart Äger MSFT, AAPL, FB, NVDA och AMD. Tappade flera tusenlappar idag men ligger fortfarande plus - Jag lär dok inte göra det så länge till om detta fortsätter. Måste erkänna att min första instinkt var att direkt sälja men vill inte bara agera av rädsla som många nya gör.

Känns inte så jättebra just nu men jag vet att aktier svänger och att marknaden var lite för het när jag gav mig in på detta. Kände av lite dåliga signaler på VIX och Powell beskedet förra veckan och skalade ned portföljen från 80 000 till 50 000.

Jag har tänkt att äga dessa aktier i 2 - 5 år och har inget direkt behov av att ta ut pengarna snart. Gör jag rätt i att hänga med kurvan hela vägen ned till botten eller bör jag dumpa allt imorgon? Ni som varit med mycket längre än jag, vad har funkat bäst för er?

Går det ner väldigt kraftigt ett par dagar i rad efter en väldigt kraftig uppgång brukar det ofta vara dags att sälja. Än är det väl inte kört, en dag är ingen dag. 2-3 dagar i rad så brukar iaf jag börja fundera om det inte är dags att sälja.
30% nedgång är väl inte omöjligt, men beror mycket på vad du har. Teknikaktier har ju gått upp mest, gissningsvis har de då också högst fallhöjd. Bolag X som fortfarande ligger -50% är väl lite mindre risk, dom har ju ändå nån sorts minimi värde i de flesta fallen.

Du kan ju sätta en stopp-loss på hur mycket du är beredd att förlora, t.ex. 10%.
Citera
2020-09-04, 01:11
Medlem
Pengabingens avatar
Citat:
Nybörjare.

Var inte så jävla feg, behåll aktierna och när de står i en fin siffra då säljer du, vad du sedan gör när du gått plus vilket du kommer göra om du har is i magen får stå för dig.

Ett gratis tips från mig.
Citera
2020-09-04, 01:15
Medlem
TheRiddle-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pengabingen
Var inte så jävla feg, behåll aktierna och när de står i en fin siffra då säljer du, vad du sedan gör när du gått plus vilket du kommer göra om du har is i magen får stå för dig.

Ett gratis tips från mig.
Skillnad på att vara feg och dum. Ett gratis tips från mig.
Citera
2020-09-04, 01:16
Medlem
Pengabingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheRiddle-
Skillnad på att vara feg och dum. Ett gratis tips från mig.

Du kan ta ditt ordbajseri och prata med dig själv i ditt huvud.

Min rekommendation ligger fast.
Citera
2020-09-04, 07:30
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Nybörjare.

Är ganska ny på marknaden och har en liten portfölj på runt 50 000. Allt är i tech såklart Äger MSFT, AAPL, FB, NVDA och AMD.

Ingen kan veta säkert, men min personliga åsikt är att tech är oerhört uppskruvat, som en bubbla. Det räcker med att ta upp en chart över Nasdaq för ett lite längre tidsåerspektiv (2010 till nu, eller varför inte 2000-talet) så ser du var vi befinner oss. Speciellt med den senaste uppgången sedan mars, som närmast är lodrät/parabolisk.

Visst, det kan gå upp lite till under fortsatt hög nervositet och volatilitet. Men när det vänder så pratar vi inte om 30% nedgång. Det förstår man om man tittar på den långsiktiga grafen. Efter en halvering, så skulle det fortfarande finnas gott om luft under.
Citera
2020-09-04, 08:20
Avstängd
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Ingen kan veta säkert, men min personliga åsikt är att tech är oerhört uppskruvat, som en bubbla. Det räcker med att ta upp en chart över Nasdaq för ett lite längre tidsåerspektiv (2010 till nu, eller varför inte 2000-talet) så ser du var vi befinner oss. Speciellt med den senaste uppgången sedan mars, som närmast är lodrät/parabolisk.

Visst, det kan gå upp lite till under fortsatt hög nervositet och volatilitet. Men när det vänder så pratar vi inte om 30% nedgång. Det förstår man om man tittar på den långsiktiga grafen. Efter en halvering, så skulle det fortfarande finnas gott om luft under.
Skillnaden mot 00-talet är att teknikbolagen faktiskt tjänar enorm mycket pengar idag. Sen kan jag hålla med om att exempelvis Apple är övervärderat då dess framgång hela tiden hänger på lanseringen av nästa produkt. Jag skulle sälja Apple men behålla resterande teknikaktier. Folk måste ha sina pengar någonstans, och ständigt växande teknikbolag är bättre än volatila madicinbolag eller övergranskade banker.
Citera
2020-09-04, 08:28
Avstängd
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bob-Dylan
OnTopic Vad ser ni för bolag att gå in lång i just nu, om en ska satsa på 3-5 bolag med en tidshorisont som sträcker sig 1-2 år ? Vore intressant att se vad ni svarar.
Jag tror att AMD kommer gå om Intel i börsvärde. Intel drabbas månatligen av nya säkerhetshål, och AMD ligger numera före hårdvarumässigt. Intel är desperata och ljuger/förvränger benchmarks samt klockar ner AMD:s CPU:er i syfte att framgå som bäst av de båda.
Jag tror att Swedbank kommer återhämta sig till nivån innan pengatvätt-skandalen, d.v.d. +25%.
Jag tror att Scandic kommer återhämta sig till nivån innan Corona, d.v.s. +50%.

Lycka till!
Citera
2020-09-04, 09:41
Medlem
worowynzkis avatar

Lycka till![/quote]

Trots nyemissionen? Spännande.
Citera
2020-09-04, 09:44
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Temujin56
Nasdaq är just nu minus mer än 4 procent. För mig är det ett ras.

Många pratar om att tesla är en bubbla som kommer att spricka.

Om den gör det så kommer den att dra ner omx

Edit: Vix är på 10% plus nu
En enkel analys t.ex vinst eller omsättning och framtidsscenario jämfört med augusti 2019, visar att apple och amazon ska ner 50%. Tesla ska ner 60-90%. Gårdagens "ras" är bara lite "froth on the cake" som Quest sa igår på cnn.

Det finns ännu värre aktier än dessa i USA, vi är helt klart inne i IT-bubbla 2. Sverige ser mycket bättre ut, men Stockholm följer naturligtvis USA om de går ner så vi klarar oss ändå inte.
Citera
2020-09-04, 09:52
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av worowynzki

Lycka till![ QUOTE ]
Trots nyemissionen? Spännande.

Scandic är i princip bankrutt utan stödpengar. Och jag kan inte riktigt se hur det kan ändras det kommande året. Dock var jag själv på Scandic Karlskrona förra månaden och det var fullbelagt och restaurangen full. Scandic ligger bättre till än andra kedjor eftersom de främst har svenska gäster som barnfamiljer, och inom Sverige vågar vi resa. Hotell i Stockholm och Göteborg har det sannolikt betydligt sämre. Så nja, hotell tror jag inte på, det kommer att ta massor av år att ens komma tillbaka till 2019 års beläggning.

Telia är en av mina gamla favoriter och den analyserades ganska grundligt tidigare i tråden. Om man sammanfattar synpunkterna så ser det riktigt illa ut för denna tidigare trevliga hög-utdelare. Det kommer att gå ner i källaren lite i taget eftersom det inte finns några öppningar för expansion, varken i fråga om produkter, teknik, eller i andra länder. I bästa fall kommer den att stampa för evigt på sina 34 kr + hög utdelning 10%.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in