2020-09-03, 14:13
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Rätt svaga bevis för en kurva, i alla fall.
Detta är inget bevis för en kurva över huvud taget men det är inga bevis för en platt jord heller vilket du tycks anse. Hur det ser ut med blotta ögat är inte bevis för någonting. Det finns dock gott om andra bevis för jordens form som gör att plattjordsteorin inte fungerar. Den som vill hävda att jorden är platt måste fortfarande motbevisa t ex avstånden söder om ekvatorn och hur satellitTV och GPS fungerar utan satelliter.
Senast redigerad av Jonas1968 2020-09-03 kl. 14:17.
Citera
2020-09-03, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Detta är inget bevis för en kurva över huvud taget men det är inga bevis för en platt jord heller vilket du tycks anse. Hur det ser ut med blotta ögat är inte bevis för någonting. Det finns dock gott om andra bevis för jordens form som gör att plattjordsteorin inte fungerar. Den som vill hävda att jorden är platt måste fortfarande motbevisa t ex avstånden söder om ekvatorn och hur satellitTV och GPS fungerar utan satelliter.

Bra, då är vi överens om att en båt som försvinner bortom horisonten inte är ett bevis för någon kurva.
Citera
2020-09-03, 14:27
Medlem
Citat:
Om vi säger såhär istället, för att underlätta för dig:
Vilken platta yta har du jämfört med som inte visar en horisont 5 km bort från dig?
Ditt enda argument är "den ser platt ut och därför är den platt", men samtidigt har du medgett att du inte vet om det kan vara så att en kurvad yta kan se platt ut för att krökningen är för liten gör att uppfattas på den observerbara ytan så du har ju motsagt ditt enda argument...
Eftersom du inte förstår hur horisonten upplevs på en kurvad yta och inte vet om det kan vara så att en kurvad yta kan se platt ut för att krökningen är för liten för att uppfattas på den observerbara ytan så är det rätt meningslöst av dig att fortsätta tjata om kurvan du inte ser och inte förstår.

Varför duckar du alla andra observationer du får beskrivna och fortsätter tjata om kurva respektive horisont som du ändå inte förstår dig på?
Citera
2020-09-03, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Ditt enda argument är "den ser platt ut och därför är den platt", men samtidigt har du medgett att du inte vet om det kan vara så att en kurvad yta kan se platt ut för att krökningen är för liten gör att uppfattas på den observerbara ytan så du har ju motsagt ditt enda argument...
Eftersom du inte förstår hur horisonten upplevs på en kurvad yta och inte vet om det kan vara så att en kurvad yta kan se platt ut för att krökningen är för liten för att uppfattas på den observerbara ytan så är det rätt meningslöst av dig att fortsätta tjata om kurvan du inte ser och inte förstår.

Varför duckar du alla andra observationer du får beskrivna och fortsätter tjata om kurva respektive horisont som du ändå inte förstår dig på?

Berätta, vad är det jag inte förstår med en horisont?
Citera
2020-09-03, 14:47
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Bra, då är vi överens om att en båt som försvinner bortom horisonten inte är ett bevis för någon kurva.
Hur läser du det ifrån vad jag skrivit. På en platt yta skulle båten krympa ihop tills den blir så liten så att den inte syns länge men vad skulle få den att försvinna ner under horisonten på en platt jord?
Citera
2020-09-03, 14:47
Medlem
Citat:
Berätta, vad är det jag inte förstår med en horisont?
Du ger sken av att tro att kurvan börjar vid horisonten 5 km bort (för en normallång betraktare på havsnivå).
Citera
2020-09-03, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Hur läser du det ifrån vad jag skrivit. På en platt yta skulle båten krympa ihop tills den blir så liten så att den inte syns länge men vad skulle få den att försvinna ner under horisonten på en platt jord?

"Hur det ser ut med blotta ögat är inte bevis för någonting."

Vad jämför du med när du säger att en båt som åker bortom en horisont 5km bort från mig på en platt yta, endast skulle krympa ihop utan att tyckas försvinna ned?
Citera
2020-09-03, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Du ger sken av att tro att kurvan börjar vid horisonten 5 km bort (för en normallång betraktare på havsnivå).

Inte är det någon kurva mellan mig och horisonten 5km ut, i alla fall. Det vet vi av att vi kan se hela båten, eller hur?
Citera
2020-09-03, 14:55
Medlem
constants avatar
Citat:
Inte är det någon kurva mellan mig och horisonten 5km ut, i alla fall. Det vet vi av att vi kan se hela båten, eller hur?
Var befinner du dig, om du kan se hela båten och dessutom vet att det inte finns någon böjning?
Citera
2020-09-03, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Var befinner du dig, om du kan se hela båten och dessutom vet att det inte finns någon böjning?

Vid strandkanten.
Citera
2020-09-03, 14:58
Medlem
constants avatar
Citat:
Vid strandkanten.
Var är den strandkanten? Om du nu kan se hela båten fem kilometer därifrån.
Citera
2020-09-03, 14:58
Medlem
getbusys avatar
Hahhaha, era jävla nötter tror ni på allvar jorden är platt. Ge mig ett fakta baserat bevis på det 😂😂😂😂
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in