2019-11-08, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Det handlar inte om tro när det gäller att mäta sig fram till faktan att jorden är rund, det gör det däremot gällande platt jord.
Sett filmen än?

Ni mäter med två stickor och kallar det fakta att jorden är rund? Kom igen. Var ärlig med dig själv, för en gångs skull.
Vilken film syftar du på?
Citera
2019-11-08, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Ni mäter med två stickor och kallar det fakta att jorden är rund? Kom igen. Var ärlig med dig själv, för en gångs skull.
Vilken film syftar du på?
https://youtu.be/EJ0EKJWyl_g
Citera
2019-11-08, 21:44
Medlem
Citat:
https://youtu.be/EJ0EKJWyl_g

Ännu en video som tar för givet att jag som "flattard" skulle ha specifika idéer att följa. Vilken karta som är "rätt", vad solen är och hur den skulle fungera, hur natthimlen är fixerad över oss och hur denna fungerar, och så vidare.

Jag har ingen jävla aning om dessa saker. Men likförbannat tror jag inte att jorden är rund.

Min tro på en platt jord bottnar i hur absurt teoretisk den runda jorden är, inte hur förstådd den platta skulle vara.
Citera
2019-11-08, 21:56
Medlem
Citat:
Ännu en video som tar för givet att jag som "flattard" skulle ha specifika idéer att följa. Vilken karta som är "rätt", vad solen är och hur den skulle fungera, hur natthimlen är fixerad över oss och hur denna fungerar, och så vidare.

Jag har ingen jävla aning om dessa saker. Men likförbannat tror jag inte att jorden är rund.

Min tro på en platt jord bottnar i hur absurt teoretisk den runda jorden är, inte hur förstådd den platta skulle vara.
Ok, så du tycker det är lättare att tro på en platt jord än en rund? Vad är det som gör att du tror det är så?
Om vi utgår från att vi inte vet alls formen på vår jord, vad är den största anledningen till att det lutar åt platt jord för din del?
Citera
2019-11-08, 22:06
Medlem
Citat:
Ok, så du tycker det är lättare att tro på en platt jord än en rund? Vad är det som gör att du tror det är så?
Om vi utgår från att vi inte vet alls formen på vår jord, vad är den största anledningen till att det lutar åt platt jord för din del?

Att den var jag än befinner mig i höjd ser platt ut(trots att kurvan tydligen gör sig påmind vid marknivå med båtarna som försvinner bakom den osv)... Att idén hur någon som står i Göteborg gör så i en annan lutning än någon i Stockholm är lite skrattretande. Att folk är så in i bomben säkra på att jorden är rund utan att egentligen ha reflekterat över det.

Typ så.

Själv? Fast åt andra hållet då. 🤗
Citera
2019-11-08, 22:10
Medlem
Citat:
Att den var jag än befinner mig i höjd ser platt ut(trots att kurvan tydligen gör sig påmind vid marknivå med båtarna som försvinner bakom den osv)... Att idén hur någon som står i Göteborg gör så i en annan lutning än någon i Stockholm är lite skrattretande. Att folk är så in i bomben säkra på att jorden är rund utan att egentligen ha reflekterat över det.

Typ så.

Själv? Fast åt andra hållet då. 🤗
Ser inte Karlstad från Lidköping. Har sett båtar försvinna bakom horisonten när jag bodde vid västkusten. Installerat paraboler. Allt som jag upplevt själv stämmer med en rund jord.
Citera
2019-11-08, 22:36
Medlem
Citat:
Ser inte Karlstad från Lidköping. Har sett båtar försvinna bakom horisonten när jag bodde vid västkusten. Installerat paraboler. Allt som jag upplevt själv stämmer med en rund jord.

Alright. Då utgår du från att man ska kunna se hur långt som helst på en platt jord? Båtar som försvinner vid horisonten kan vi alla se, frågan är om det är en kurva som orsakar fenomenet, eller någonting annat? Kurvan återses ju aldrig utanför att den teoretiskt döljer saker längre bort. Typ när vi ser oss omkring på högre höjder, vart tar den vägen? Tycks försvinna så fort vi ej befinner oss vid marknivå.
Finns videos där man visar hur vi ibland kan se längre än avståndet Karlstad-Lidköping, det borde väl vara av intresse för dig?
👍
Citera
2019-11-08, 22:52
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sebban
Har du nu hittat svaret på Kosherpedia? Så ljuset är inte parallellt, om jag nu har tolkat dig rätt.
Vad är det som fokuserar solljuset, så att solen visuellt får samma storlek som månen?
Inget fokuserar ljuset. Du kanske inte vet att ett föremål ser mindre ut ju längre bort det befinner sig?

Om du med Kosherpedia på ett löjligt sett avser Wikipedia så är svaret nej.
Citera
2019-11-08, 22:53
Medlem
Citat:
Att den var jag än befinner mig i höjd ser platt ut...

Fast du upplever ju exakt samma sak på en rund jord med omkretsen av 4000 mil.
Så det kan ju knappast vara någon orsak till din tro.

Citat:
Att idén hur någon som står i Göteborg gör så i en annan lutning än någon i Stockholm är lite skrattretande.

Annan lutning? Relativt vad?

Vad jag finner skrattretande att du svänger dig med begrepp som "lodrätt" utan att ens ha en tes om vad lodrätt är. Vad är nedåt i din värld?

Citat:
... Att folk är så in i bomben säkra på att jorden är rund utan att egentligen ha reflekterat över det...

Så ditt argument för att jorden inte är en sfär är att alla inte har reflekterat över det?
Citera
2019-11-08, 23:02
Medlem
Citat:
Alright. Då utgår du från att man ska kunna se hur långt som helst på en platt jord? Båtar som försvinner vid horisonten kan vi alla se, frågan är om det är en kurva som orsakar fenomenet, eller någonting annat? Kurvan återses ju aldrig utanför att den teoretiskt döljer saker längre bort. Typ när vi ser oss omkring på högre höjder, vart tar den vägen? Tycks försvinna så fort vi ej befinner oss vid marknivå.
Finns videos där man visar hur vi ibland kan se längre än avståndet Karlstad-Lidköping, det borde väl vara av intresse för dig?
👍
Om du håller en boll i händerna med raka armar, kan du se vart kurvan tar vägen?
Finns filmer där sträckan är längre än Karlstad-Lidköping, men då är också observatören högre upp. Jag står på stranden.
Citera
2019-11-08, 23:04
Medlem
Citat:
Alright. Då utgår du från att man ska kunna se hur långt som helst på en platt jord?

Vi utgår inte från något. Vi stödjer det på kunskap och observationer.

Citat:
Båtar som försvinner vid horisonten kan vi alla se, frågan är om det är en kurva som orsakar fenomenet, eller någonting annat?

Du får gärna ställa upp en hypotes om vad detta "någonting annat" är.
Först när du gjort det kan vi avgöra om din hypotes är något att ha.

Citat:
Kurvan återses ju aldrig utanför att den teoretiskt döljer saker längre bort. Typ när vi ser oss omkring på högre höjder, vart tar den vägen? Tycks försvinna så fort vi ej befinner oss vid marknivå

Ovan inlägg är helt obegripligt. Självklart ser vi "kurvan" även när vi är på högre höjder.

Citat:

Jag har själv sett längre än det avståndet från ett flygplan. Vad är din poäng?
Citera
2019-11-08, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Fast du upplever ju exakt samma sak på en rund jord med omkretsen av 4000 mil.
Så det kan ju knappast vara någon orsak till din tro.

Annan lutning? Relativt vad?

Vad jag finner skrattretande att du svänger dig med begrepp som "lodrätt" utan att ens ha en tes om vad lodrätt är. Vad är nedåt i din värld?

Så ditt argument för att jorden inte är en sfär är att alla inte har reflekterat över det?

1.Du kan väl väga in det jag skrev inom parentes där också?

2. Relativt personen i den andra staden.

3. Tror inte jag använde ordet lodrätt. Gjorde jag?
Nedåt i min värld är precis likadant som i din, nedåt.

4. Det är ett av mina argument, ja.
Senast redigerad av Dendummasillen 2019-11-08 kl. 23:10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in