2020-09-01, 21:20
Medlem
Vet att detta har skrivits i tråden tidigare, men nu när vi är på ämnet igen... Ur wikipedias beskrivning av handlingen i filmen:

”Gothel stjäl därför den lilla prinsessan och flyr in i skogen, där hon gömmer sig i ett högt torn och uppfostrar flickan som om hon var hennes egen. Då Gothel använt håret för att hålla sig ung lät hon det växa till ofantliga längder.”

Detta är för mig en tydlig koppling till R och P’s syn på M och ett tecken på hur deras hat mot henne tog över - det gick så långt att E blev en avbild av henne och en förlängning av deras hat, eftersom E och M älskade varandra. Dessutom gav den sista meningen mig en klump i magen. E’s fina hår som blev tunnare och tunnare under tiden hos R och P, till och med kala fläckar. Kan dom ha luggat henne/dragit i håret och velat beröva henne känslan att vara fin? Som Rapunzel? Ett sätt att bryta ned och förminska, att kapa alla kopplingar till M.
Citera
2020-09-03, 14:05
Medlem
diseuses avatar
Pressmeddelande från Åklagarmyndigheten (Förundersökning nedlagd om tjänstefel i Norrköping):
Citat:
Åklagaren har lagt ned en förundersökning om tjänstefel på häktet i Norrköping, där en man dog den 16 februari i år. Den avlidna är pappa till den treåriga flicka som hittades död i sitt hem i Norrköping i januari i år.

I januari hittades en treårig flicka död i sitt hem i Norrköping. Mamman och pappan misstänktes för att ha orsakat flickans död och båda två häktades. Den 16 februari hittades pappan död på häktet och en utredning inleddes som skulle klarlägga om Kriminalvårdens personal begått tjänstefel i samband med mannens död. Utredningen har bedrivits av åklagare och polis i Eskilstuna.

– Jag bedömer att ingen i personalen har gjort sig skyldig till tjänstefel. Personalen har gjort bedömningar och vidtagit de åtgärder som varit lämpliga utifrån den information och de förutsättningar som funnits, säger chefsåklagare Kristian Agneklev.

Rättsmedicinalverket har utfört en rättsmedicinsk obduktion. I den framgår följande om dödsorsaken:

”Sammantaget har den slutliga dödsorsaken inte kunnat påvisas, men undersökningsfynden, omständigheterna (polishandlingarna och patientjournalen) och frånvaron av konkurrerande fynd talar närmast för att dödsfallet orsakats av sena effekter av läkemedel- och narkotikaanvändning.”

- Obduktionsrapporten ger inte heller anledning att kritisera personalen på häktet för hur de hanterat situationen, säger Kristian Agneklev.

I utredningen har polis och åklagare även tagit del av bl.a. övervakningsfilmer från häktet, loggböcker med loggar från händelsen samt Kriminalvårdens internutredning.

AM-nr: AM-25423-20

Mamman till den döda treåringen är i tingsrätten dömd för grovt vållande till annans död och narkotikabrott till fängelse i ett år och nio månader. Den domen har överklagats till hovrätten.
Citera
2020-09-03, 15:02
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
Pressmeddelande från Åklagarmyndigheten (Förundersökning nedlagd om tjänstefel i Norrköping):

Ja, han dog av abstinens då mest troligt.
Citera
2020-09-03, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Ja, han dog av abstinens då mest troligt.

Hur mycket behöver man knarka för att dö av abstinens? Ger häktet någon form av nedtrappningsdroger? Innebär detta att P knarkade mycket mer än vad man trott, eftersom häktet har agerat rätt enligt den information som fanns?

Nån expert på ämnet här?
Citera
2020-09-04, 00:11
Medlem
CharlieRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eao2017
Hur mycket behöver man knarka för att dö av abstinens? Ger häktet någon form av nedtrappningsdroger? Innebär detta att P knarkade mycket mer än vad man trott, eftersom häktet har agerat rätt enligt den information som fanns?

Nån expert på ämnet här?
Det här yttrandet bekräftade den teori jag lade fram från början, att han dog på grund av abstinens som inte behandlades. Att det var bensodiazepinutsättning som dödade honom stämmer överens med tidsintervallet (alltså tiden från häktning till dödsfall).

Sannolikt har han dött pga utsättning från bensodiazepiner, som han inte uppgivit att han tagit. Det krävs inte ett jättetungt missbruk för att orsaka dödsfall, särskilt inte om han samtidigt tänt av från massa andra droger.
Citera
2020-09-04, 01:16
Medlem
f30malmos avatar
Citat:

Nån expert på ämnet här?

Dels kanske han knarkade högre doser än de tyckte var rimligt eller visste, dels kanske hans kropp reagerade oförutsägbart. Svårt att veta.
Citera
2020-09-04, 06:36
Medlem
Citat:

Nån expert på ämnet här?
Han litade ju inte på någon, så han knarkade nog betydligt mer än vad han erkände för polisen och därför blev det här myndighetshatet också hans död.
Kroppen klarar inte av den stressen som blir vid en snabb avtändning ...
som han utsatte sig själv för när han inte berättade om sitt missbruk.
Citera
2020-09-04, 17:12
Medlem
dendäremelies avatar
https://open.spotify.com/episode/4fCABzhMoa2rAb8sNleP6D?si=NFlmgI4BTkCQqVt1n5CztA

Podden skyldig? pratar om fallet men jag blir bara upprörd eftersom så mycket information och detaljer inte nämns vilket inte ger en rättvis bild.
Visserligen är det domen dom diskuterar men jag tar så illa vid mig att ”mamman” kom lindrigt undan så jag blir arg på nytt.
Citera
2020-09-04, 17:16
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dendäremelie
https://open.spotify.com/episode/4fCABzhMoa2rAb8sNleP6D?si=NFlmgI4BTkCQqVt1n5CztA

Podden skyldig? pratar om fallet men jag blir bara upprörd eftersom så mycket information och detaljer inte nämns vilket inte ger en rättvis bild.
Visserligen är det domen dom diskuterar men jag tar så illa vid mig att ”mamman” kom lindrigt undan så jag blir arg på nytt.

Det vet vi ju inte ännu. Målet är överklagat till hovrätten. Men JA, jag tyvärr tror också att det kommer att bli ungefär samma straff där. I hovrätten är det ännu mer juridik och ännu mindre känslor än i Tingsrätten, och i det här fallet går det helt enkelt inte att juridiskt bevisa att mamman är skyldig till någonting annat än likgiltighet. Det finns ju inga vittnen, inga bevis som knyter henne till mord eller fysisk misshandel.
Citera
2020-09-04, 23:18
Medlem
dendäremelies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det vet vi ju inte ännu. Målet är överklagat till hovrätten. Men JA, jag tyvärr tror också att det kommer att bli ungefär samma straff där. I hovrätten är det ännu mer juridik och ännu mindre känslor än i Tingsrätten, och i det här fallet går det helt enkelt inte att juridiskt bevisa att mamman är skyldig till någonting annat än likgiltighet. Det finns ju inga vittnen, inga bevis som knyter henne till mord eller fysisk misshandel.

Nä precis. Podden gjordes när första domen kom (tror jag?). Men jag hoppas ändå på skärpt straff i hovrätten. När man läst FUPen finns det få milda omständigheter. Jag tänker på alla sms osv. Känner jag i alla fall.
Citera
2020-09-05, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse

Citat:
”Sammantaget har den slutliga dödsorsaken inte kunnat påvisas, men undersökningsfynden, omständigheterna (polishandlingarna och patientjournalen) och frånvaron av konkurrerande fynd talar närmast för att dödsfallet orsakats av sena effekter av läkemedel- och narkotikaanvändning.”

Det lät inget vidare måste jag säga. Känns inte förtroendeingivande öht. Talar närmast för? Det har jag aldrig sett förut måste jag säga då talar starkt för eller talar för är vad som används. Så ingen dödsorsak alls utan sena effekter av missbruk alltså vilket blir extremt luddigt. Då får man väl hoppas att hans familj begär en bredare rättsmedicinsk obduktion eftersom man saknar dödsorsak.
Citera
2020-09-05, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Geraldine
Förstår vad du menar, avskyr också anhöriga som nyttjar sin tragedi för en stund i rampljuset.

MEN det upplever jag inte alls att Melinda gör! Hon använder medias/politikers/kändisars etablerade makt för att nå ut och hålla Esmeraldas öde vid i liv i allmänhetens medvetande för att kämpa fram en förändring för barn nu och i framtiden!

Det är en enorm skillnad! Och är samtidigt anledningen till att ovan nämnda tragiska öden, vars anhöriga sörjt ensamma på sin kammare, enbart fladdrat förbi som en löpsedelssenstation någon vecka och sedan ersatts av en ny tragedi.

Jag tycker att Melinda tar en för laget, framför allt för barnen, men även för alla dom som inte klarar att använda sin personliga tragedi till en öppen kamp för allmänheten.

Jag själv skulle aldrig klarat att göra det tex. Och skulle mao ha slutat som en snaskig tråd här på
Flashback inkl ett klickbait på de stora nyhetssidorna..

Jag har ändrat mig helt och hållet!

Håller med om att den mediecirkus detta har utvecklats till, totalt har ändrat riktning från att vilja stärka barns rättigheter till trygghet och anknytning, till en ensidig folkdomstol med kända profiler och politiker i släptåg.

Det hela känns djupt oroväckande och jag blir bara mer och mer misstänksam mot hela förfarandet:/

Jag är även besviken på mig själv som lät mig ryckas med så kraftigt enbart pga känslor och med egentligen noll kunskap om lagar och regler eller insikt i de olika berörda parternas situation.

Nu är jag ju inte direkt ensam om att ha gjort det, och jag må vara långsam i att få mitt egentliga intellekt under kontroll, men nu när jag sansat mig gör jag som jag brukar; när alla springer tillsammans åt vänster, går jag själv och undersöker vad som finns åt höger.

Jag önskar att fler vill följa med!🌝⚖️🌚
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in