Citat:
Ursprungligen postat av
sno
Jag tror - utan att veta - att butiksbesöken trots allt är en "viktig händelse" för många av dessa som är "livrädda" för smittan. De vill inte handla på nätet och de vill inte beställa hemleverans, eftersom de då missar ett tillfälle att titta på andra människor, prata med kassören och eventuellt kunna påpeka om något butiken INTE ha gjort för att skydda vederbörande för all framtid..
Lösgodiset hoppar ju inte på en. Så smittorisken lär vara obefintlig. Likaväl som kundvagnarna som inte heller andas på en.. Ändå borde de "desinficeras" efter varje kund - som jag hörde en kund kräva häromdagen när jag handlade.. :-o
Om man dessutom öppnar tidigare för denna livrädda grupp då gnälls det att de vill ha sovmorgon istället. Och sent törs de inte gå ut överhuvudtaget. Så man borde väl stänga butiken för alla under 70+ mitt på dagen? Fast då gnälls det väl att man måste vänta tills klockan tolv för att kunna handla i fred och då går hela dagen till spillo..
Precis! Och jag glömde nämna det mest störande angående tanten i mitt inlägg, det var en sak hon sade som fortfarande får mitt blod att koka nu såhär typ ett halvår senare. "Vi måste alla hjälpas åt nu". Det hon gjorde var alltså att springa in och gnälla på att vi sålde lösgodis, det var hennes bidrag.
Vi spritade alla korgar och dörrhandtag osv 3 gånger om dagen (bara 1 gång om dagen nu), vi satte upp plexiglas överallt, köpte in ljudsystem med slinga som uppmanade till att hålla avstånd, erbjöd folk i riskgruppen gratis hemleverans 1gång i veckan per hushåll (detta tog vi över telefon då många av dom som verkligen behöver hjälp inte klarar av internet - oerhört tidsödande), gratis handsprit vid in och utgång samt nitrilhandskar vid entré.
Men det är klart, hon framförde ju synpunkter på hur andra viktiga saker borde fungera så är ju bra att "alla måste hjälpas åt).
Visst kan butikerna rengöra korgar och vagnar efter varje kund om kunden är beredd på kraftig höjda priser, det är skrämmande att det finns så mycket folk som bara klarar av att tänka halvvägs.
Det här med öppettider hoppade vi aldrig på då det är en omöjlighet för oss att avgöra vilka som tillhör riskgrupp, skall vi som butikspersonal genomföra en hälsokontroll vid entrén för att se om någon kvalificerar sig då? Men det är ändå sjukt att folk kan med att gnälla om tiderna i de butiker som faktiskt väljer denna lösning.