Citat:
Ursprungligen postat av
TomatKungen
Mitt ex är ganska lugn, men i det lugnet så serveras syrliga kommentarer. Eller så får jag silent treatment (som Jenny9 beskrev) eller så missar exet att göra saker som direkt inverkar på mig (jag kommer försent till viktiga åtagande etc.). Ett lugnt, systematiskt nedbrytande. När jag någon gång reagerar och argt säger ifrån hur jag behandlas så får jag höra vilken dålig människa jag är som visar känslor. Sedan görs jag till "skurken" i dramat, eftersom jag visar känslor. Så sitter exet där lika lugn som vanligt och förnekar totalt att det är exet som har gjort mig arg. Såhär har det sett ut i flera år. Tack och lov har jag vittnen på några sådana händelser, annars hade jag förmodligen börjat tro att det var jag själv som är knäpp.
Har du frågat ditt ex varför hon är vresig mot dig? Och om du har gjort det, vad har du fått för svar?
Fy fasen. Lider med dig. Min f.d. är mer ett känslovrak. Låter helläbbigt med någon som bara bryter ned, helt obarmhärtigt.
Jag känner så klart igen det där med silent treatment. När vi var tillsammans kunde hon gå undan typ fem dagar i rad och sitta i ett annat rum och fippla med telefonen. Allt sker på hennes villkor. Hur det blir med än det ena, än det andra beror ständigt på hennes reaktion. Hon skiter i och ställer in saker ibland under stort buller och bång, som ett straff, vilket gjort att jag bestämt mig för att aldrig planera in något själv om hon inte föreslår det — vilket oftast beror på att hon vill göra något annat själv.
Annars är inget hennes fel, om hon inte missat något som drabbar henne själv. Då deppar hon över det. Jag har aldrig hört henne be om ursäkt. Inte en endaste gång! Lovar och svär. Och hon kan också gå till attack för att jag visat känslor. Alltså typ att jag "skriker med barn i närheten" eller beter mig jobbigt, när hon själv är upp och ned som en sabla berg-och-dalbana.
Jag har aldrig behövt fråga varför hon är elak eller sur typ varannan dag år ut och år in. Det går oftast att ana sig till vad det är. Hon skulle framför allt bli förbannad om jag "anklagade henne". Och så vore det synd om henne igen.