Citat:
Ursprungligen postat av
Blot-Sven
Jag tror att vi pratar om olika saker ungefär genomgående i den här tråden.
När jag blivit attackerad av partners har det många gånger varit för mina egenskaper, och inte för saker jag gör eller inte gör. Det handlar inte om bröd i skåpet och sådana saker, utan om att de tycker att jag skojar om opassande saker, att jag är för social eller tvärtom, att jag har fel åsikter, att jag märks för mycket, att jag fattar fel beslut, osv. Alltid för att de vill påskina att jag står för det de inte är, vilket varierar. Och försöker jag medvetet eller omedvetet anpassa mig, fast det är helt fel att göra det. Man ska självklart snarare vara tillsammans med någon som man är kompatibel med. Men jag har ofta haft svårt att avgöra vad som är sant av det som sägs om mig.
Det spelar ingen roll om det handlar om bröd i skåp eller om ifall din humor eller åsikt är "fel".
Du kan aldrig vara "kompatibel" med någon som ideligen projicerar på dig. Hon vill/ kan ju då inte vara kompatibel med någon alls om hon gör så.
"Din åsikt är uppåt väggarna" betyder egentligen "jag triggas av din åsikt och därför ska du vara tyst". Triggas man inte kan man snarare ha ett givande samtal.
Jag kunde ha sagt till min man att "du bryr dig inte om hur jag mår" om jag hade trott på mitt hjärnspöke. "out of the blue" som sådana reaktioner ofta beskrivs.
Då hade han kanske stått där och undrat hur brödet kunde ha något med hans kärlek till mig att göra.
När vi älskar någon i en parrelationer har vi extra lätt att spegla oss i denne. Du trodde henne när hon sa att du var underbar, och då trodde du henne också när hon sa att du var ett skithål. Du var ju bunden till henne vid det laget.
Jag har läst vad du skrivit om ditt ex, och visst tycks hon ha trassel "utöver det vanliga" inom sig, men mekanismen är densamma för alla.
Oavsett om ditt ex bröt ned dig medvetet eller omedvetet är ju så att säga boten densamma. När vi lär oss hur dessa mekanismer fungerar kan vi vara observanta på när någon börjar "bryta ned oss".