Citat:
Ursprungligen postat av
Pansarvecket
Definiera jämställdhet för mig, så vi pratar om samma sak.
Lika kommer vi aldrig bli.
"Lika barn leka bäst" är ett ordspråk:
"Lika barn leka bäst.
1.människor med liknande utseende eller åsikter har en tendens att sluta sig samman, bilda par, slå sig ihop Grammatik: Ordet "leka" är en stelnad arkaisk pluralform, enligt aktuell grammatik skulle ordspråket lyda "Lika barn leker bäst." " Källa. Wiktionary.
Detta stämmer in på de par jag känner. Och det stämmer in med den forskning psykologen diskuterar i länken jag skickade. Därav jag uttrycker mig med "lika barn leka bäst". De har ungefär lika långa utbildningar, tjänar ungefär lika mycket, har liknande värderingar etc.
"Jämställdhet är ett politiskt begrepp som betonar jämlikhet mellan kön. Jämställdhet brukar definieras som att kvinnor och män ska ha samma möjligheter, rättigheter och skyldigheter inom livets alla områden. För att uppnå jämställdhet kan kvinnor och män behandlas lika, eller olika. Till exempel kan kvinnor och män ha lika lön för likvärdigt arbete eller så kan kvinnor och män behandlas med olika läkemedel och metoder inom sjukvården för att den ska vara jämställd." Källa Jämställ NU.
Ovan visar ganska bra på hur jag definierar jämställdhet. Ganska självklart för mig del att det ska vara så. Håller du inte med?