2020-09-02, 21:05
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersM79
Då blev hon alltså dömd?
Ja. 160 timmar samhällstjänst
Citera
2020-09-02, 21:38
Medlem
SvartaBjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svajmastartisten
Staten ersätter tidsspillan, men inte tidsspillan i form av resor från (t.ex.) Stockholm till Varberg (då det går att skaffa ett ombud på närmare håll).
Naturligtvis hade Felicia kunnat anlita en advokat från annan ort, och stå för merkostnaden själv. Det tror jag dock inte familjens ekonomi tillåter, då det bränns en hel del pengar på löshår, lösnaglar, lösögonfransar, löständer mm mm. Att försörja sex vuxna personer (varav fem lata, och fyra dessutom kriminella) på en väktarlön kan inte vara helt lätt. Stackars Roberto.
Dessutom gissar jag att det inte var ett speciellt attraktivt uppdrag för någon kändisadvokat. Felicia fick nog snällt nöja sig med den offentliga försvarare rätten utsåg åt henne.
Jag brukar inte gapa efter källor men har du ett exempel på en dom där kostnaderna ligger på staten förutom resekostnaderna som, om jag tolkar dig rätt, lyfts ut och ska betalas separat av den åtalade? Jag har i mina dagar läst en del domar men aldrig lagt märke till en sådan uppdelning av kostnaderna.

Sedan är jag tveksam om Jenny Beltram var offentlig försvarare eller vald av Felicia. Felicias första advokat (som med största sannolikhet tilldelades uppdraget som offentlig försvarare av rätten) byttes ut två veckor innan den planerade (första) huvudförhandlingen och då ville Flizan skjuta på förhandlingen. När det nekades blev stackarn sjuk så uppskjuten blev den i vilket fall som helst.

Lite utvalda saker från Dagboken, Vbg TR:

2019-07-03 - Framställan om offentlig försvarare.
2019-07-03 - Johan Eriksson tackar nej direkt.
2019-07-03 - Förordnande e-postat till Advokat Gunilla Johansson.
.
.
2020-01-31 - Hemställan från Gunilla Johansson.
2020-02-13 - Entledigande av Gunilla Johansson och Jenny Beltram tar över som försvarare.
.
2020-02-21 - Meddelat Felicia Book per telefon att [huvudförhandling] inte kommer att flyttas.
.
2020-02-26 - Läkarintyg inkommet.
2020-02-26 - Beslut - huvudförhandlingen den 27/2-20 ställs in pga innehållet i ingivet läkarintyg.
Citera
2020-09-02, 21:41
Medlem
Scamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blodgivaren
Är hon troende ?!
Vad spelar det för roll?
Citera
2020-09-02, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvartaBjorn
Intressant. Jag trodde att ombud även fick ersättning för restid och skattebetalarna därför "tjänade" på att Felicia anlitat en lokal förmåga. Så fel jag haft.
Nej advokater får betalt för tidsspillan, dvs restid osv
Citera
2020-09-02, 21:50
Medlem
SvartaBjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av femtaliess
Nej advokater får betalt för tidsspillan, dvs restid osv
Det trodde jag också men Svajmastartisten rättade mig att så inte var fallet.
Citera
2020-09-02, 22:00
Medlem
Citat:
Det trodde jag också men Svajmastartisten rättade mig att så inte var fallet.
Jag fick iaf betala det när jag hade advokat. Tro inte att en advokat sitter 4 timmar på ett tåg utan att fakturera.
Citera
2020-09-02, 22:04
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av femtaliess
Jag fick iaf betala det när jag hade advokat. Tro inte att en advokat sitter 4 timmar på ett tåg utan att fakturera.
Nej, inte heller betalar försvararen kostnaden för biljetten själv
Citera
2020-09-02, 22:22
Medlem
Zoom008s avatar
Det lär inte vara sista gången som den klåfingriga dottern till psykfallet begår oegentligheter. Hela familjen är dysfunktionell och har zigenarblod.
Citera
2020-09-02, 22:26
Medlem
Citat:
Jag brukar inte gapa efter källor men har du ett exempel på en dom där kostnaderna ligger på staten förutom resekostnaderna som, om jag tolkar dig rätt, lyfts ut och ska betalas separat av den åtalade? Jag har i mina dagar läst en del domar men aldrig lagt märke till en sådan uppdelning av kostnaderna.
Det är omöjligt för mig att ge dig målnummer. Det enklaste är nog om du ringer valfri tingsrätt och frågar.
Det vanligaste är naturligtvis att man anlitar en lokal advokat, och att denne får ersättning enl. taxa av staten. Ersättningen avser då arbete, tidsspillan, rimliga resekostnader och moms. Ibland döms den åtalade att återbetala delar av arvodet till staten.
Ibland, inte jätteofta men det händer, skriver tingsrätterna ner kostnadsräkningen, om man anser att det begärda beloppet är oskäligt. Vid väldigt höga belopp får åklagaren granska kostnadsräkningen och komma med en åsikt, innan tingsrätten bedömer om det begärda beloppet är skäligt.

I fall där en åtalad väljer en "dyrare" advokat går inte tingsrätten in (såvitt jag känner till) och reglerar hur mycket utöver taxa den åtalade ska ersätta advokaten med. Det är rimligen en överenskommelse mellan advokat och dennes klient "Ok, jag åtar mig att vara din försvarare, om du utöver det arvode jag får från staten, står för mina resekostnader". Ungefär så.

Tingsrätten kan naturligtvis godta en advokat som renderar högre resekostnader är vad det skulle göra att anlita en lokal förmåga - om det finns s.k. särskilda skäl för det. Det är dock något man är ytterst restriktiva med.
Citera
2020-09-02, 22:30
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svajmastartisten
Det är omöjligt för mig att ge dig målnummer. Det enklaste är nog om du ringer valfri tingsrätt och frågar.
Det vanligaste är naturligtvis att man anlitar en lokal advokat, och att denne får ersättning enl. taxa av staten. Ersättningen avser då arbete, tidsspillan, rimliga resekostnader och moms. Ibland döms den åtalade att återbetala delar av arvodet till staten.
Ibland, inte jätteofta men det händer, skriver tingsrätterna ner kostnadsräkningen, om man anser att det begärda beloppet är oskäligt. Vid väldigt höga belopp får åklagaren granska kostnadsräkningen och komma med en åsikt, innan tingsrätten bedömer om det begärda beloppet är skäligt.

I fall där en åtalad väljer en "dyrare" advokat går inte tingsrätten in (såvitt jag känner till) och reglerar hur mycket utöver taxa den åtalade ska ersätta advokaten med. Det är rimligen en överenskommelse mellan advokat och dennes klient "Ok, jag åtar mig att vara din försvarare, om du utöver det arvode jag får från staten, står för mina resekostnader". Ungefär så.

Tingsrätten kan naturligtvis godta en advokat som renderar högre resekostnader är vad det skulle göra att anlita en lokal förmåga - om det finns s.k. särskilda skäl för det. Det är dock något man är ytterst restriktiva med.
Alla offentliga försvarare får jobba utifrån samma timkostnader, det blir inte dyrare för den åtalade att välja Silbersky än Pelle Penna
Citera
2020-09-02, 23:21
Medlem
Om det blir mer rättsfall i framtiden blir det intressant att läsa påföljden.
Citera
2020-09-02, 23:23
Medlem
trottwells avatar
Är det någon som vet vilken påföljd åklagaren yrkade på?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in