2020-09-02, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Jag skrev från början att det inte gäller när det är halt väglag. Om du inte kan köra 80 med släp för att det ålar har du inte lastat släpet rätt, och bryter alltså mot flera trafikregler, bl a att du inte får hindra annan trafik för att du är en idiot. Jag konstaterar bara att ni inte förstår konsekvenserna av grundregeln i Trf kapitel 2 paragraf 1.

Citat:
Ursprungligen postat av 84procent
Lugnt.
Det är DrTinnitus som formulerar sig såhär:

"Det finns ingen lag som säger att man måste hålla exakt skyltad hastighet"

Med en aning kontrafaktiskt påstående, i brist på andra argument då han har f e l i sak. Det är visst ett brott att köra för sakta.

Med stöd av just förordningen jag nämnde.

Det är samma sak(brott) som beivras , men i förordningen heter det istället att "hindra andra fordon utan giltigt skäl"

Exakt den sekund en pensionär eller annan virrpanna går ned i hastighet på en skyltad väg, tex framför fordonet i låga 33km/h på en 50-väg så ger detta bakomvarande bilist mer rätt.

Brottet finns
Mest en formulering och ordval som idioter hakar upp sig på, för att få fortsätta gaffla och göra sig hörda

Ok, då kan ni självsäkra töntar ta och läsa vad Polisen svarar på om det skulle vara olagligt att köra saktare än skyltat, och de säger att ni har fel och det jag sagt hela tiden är rätt.

Citat:

-----Ursprungligt meddelande-----
Från: xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Skickat: den 1 september 2020 11:51
Till: Polismyndigheten registrator Stockholm
Ämne: Fråga om trafikregler.

Hej.
Det finns folk som påstår att det är olagligt att köra i lägre hastighet än den skyltade om inga skäl som t ex halka föreligger, och de lutar sig mot TRF 3 kap §16.
De vill med detta hävda att det är olagligt när t ex ”Agda” 79 kör stilla och försiktigt i 60 på en 80väg, om det inte är halka och elände.

Men enligt mig finns det absolut inget lagkrav på att man alltid måste hålla skyltad hastighet, eller att det automatiskt blir ett regelbrott om man kör saktare. Det kan bli det men då ska det väl till extremare saker än ”Agda” som i övrigt kör ordentligt och klarar körkortskraven, men vill ta det lite försiktigt, vilket vi andra ”förarproffs” måste visa hänsyn till, vägarna är ju inte enbart till för eliten.

Ser vi så till TRF 2 kap §1
Så säger den ju en hel del om detta med hänsyn (och överseende) till varandra i trafiken.

Kikar vi sen på TRF 3 kap §14 om hastighet så menar jag att det framgår tydligt att det inte finns nåt krav på att man ska hålla skyltad hastighet, utan det är mängder med giltiga skäl till att man ofta kan och bör hålla lägre hastighet utan att det kommer i konflikt med andra paragrafer, och att andra trafikanter får stå ut med det även om de kommer ikapp.

Era synpunkter på detta, kanske förtydlingar etc? Och gärna om ni har några exempel på hur dessa lagar tillämpas, eller rättsfall där nån blivit dömd för att köra för sakta.

Jag misstänker att de som får böter eller landar i tingsrätten för att ha kört för långsamt är jäkligt få, och dessa har nog gjort nåt mer extremt än att bara köra säg 20 kmh under hastighetsgränsen, och höll på med fler saker som vägdes in. Kanske ultra sakta cruising med skrän mitt i natten, kanske inte höll sig i sin fil ordentligt etc etc. Alltså inga vanliga bilister (kanske äldre) som bara kör lite extra försiktigt och ordentligt och känner att 60-70 på 90väg är lagom för dem.

Enligt mig så är det skillnad på bör och skall, och visst bör man följa trafikrytmen upp till max skyltad hastighet. Men det betyder inte att man skall, alltså att det skulle vara ett krav

MVH
Xxxxxxxxx

—————————————

Hej Xxxxxxxxxxx

De hastighetsskyltar som vi har är förbuds skyltar - alltså högsta tillåtna hastighet under gynnsamma betingelser. Om man inte håller just den hastigheten och inte hindrar, stör eller på annat sätt medvetet stör övrig trafik som att köra intill mittlinjen, omotiverat bromsa eller på annat sätt kör mycket långsamt, så är det helt ok att hålla en lägre hastighet. Om vi tar de veteranfordon som ägarna tar fram vid speciella tillfällen inte ska få köra sina fordon i för dem lämplig lägre hastighet, skulle det vara helt ogörligt. De problem vi har är inte just dessa fordonsförare, utan de som anser att gällande hastighetsgränser inte gäller dom utan att man kör som man själv vill. Här några exempel på där vi har störst olycksrisk :

1. -Unga manliga förare mellan 18-24 år
2.- Droger och alkohol i trafiken
3. -För höga hastigheter
4. -Aggressiv körning

Ta den andra punkten:
I dag står rattfylleriet för ca 30% av alla dödsolyckor, ca- 70-80 personer dör i trafiken varje år. En nivå som har varit ganska konstant över tid trots att olyckstalet har minskat med åren. Ta dessa fyra punkter så är det här vi lägger våra resurser. Sedan kollar vi naturligtvis också farligt gods, kör och vilotider, överlast utför vägningar etc där vi har yrkesmässig trafik.

Vänligen

Samuel Sköldö
Trafikpolisen
Trafiksektionen i Stockholm

-----Ursprungligt meddelande-----
Från: Polismyndigheten registrator Stockholm
Skickat: den 1 september 2020 13:00
Till: Trafikpolisen Region Stockholm Trafiksektionen
Ämne: VB: Fråga om trafikregler.
Citera
2020-09-02, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Ok, då kan ni självsäkra töntar ta och läsa vad Polisen svarar på om det skulle vara olagligt att köra saktare än skyltat, och de säger att ni har fel och det jag sagt hela tiden är rätt.
Polisen säger alltså att de inte har resurser för att upprätthålla lagen. För det står upp lagen att du inte får köra för sakta i onödan. Veteranbilar kan jag ha förståelse för, men inte moderna husbilar. Att köra för sakta beror alltid på föraren av såna fordon, inte själva fordonet som polisen vill göra gällande. Det kanske är dags att införa dispens och sätta LGF-skylt på fordon vars förare vill köra under gällande hastighetsgräns? Framförallt den tunga trafiken drabbas när såna fordon inte kan köra om på 2+1 vägar när många andra bilar som håller högre hastighet vill köra om. Långtradarchaufförer får enligt lag inte hindra annan trafik i onödan och bara kasta sig ut i omkörningsfilen.
Citera
2020-09-02, 16:29
Medlem
LenaPauls avatar
Hehe har också undrat ibland över det fenomenet, men den klassiska anledningen till att man måste köra så fort det är ju att man har för liten kuk.

Sen kan det faktiskt hända att man kör fort av misstag också sånt händer.
Citera
2020-09-02, 17:16
Medlem
LenaPauls avatar
Citat:
Obehagligt att du mailar polisen för att vinna en diskussion på flashback....
Gissar du är rättshaverist och aldrig har jobbat en dag i hela ditt liv?

Men tack för att du klargjorde frågan
Citera
2020-09-02, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LenaPaul
Obehagligt att du mailar polisen för att vinna en diskussion på flashback....
Gissar du är rättshaverist och aldrig har jobbat en dag i hela ditt liv?

Men tack för att du klargjorde frågan

Ja så dumt, jag borde såklart mailat Olles kött o musik, för hos de som är satta att övervaka att vi följer lagarna kan ju inte ha en aning om vad som gäller i trafiken och hur lagarna ska tillämpas....

Varför det sen skulle vara obehagligt är då en gåta....

Rättshaverist.... varför det? Trafikfrågor etc är intressant, i synnerhet att så många är så urbota okunniga på trafikreglerna och hur de ska tolkas. Så korkade att de t o m tror det är olagligt att köra 20kmh under skyltat, vilket jag nu bevisat att det inte är i o m polisens svar på direkt fråga.

Förövrigt fast anställd de senaste 22 åren, jobbar bl a med säkerhetsfrågor offshore. Så din gissning gjorde du nog med arslet...
Citera
2020-09-02, 18:34
Medlem
Citat:
Polisen säger alltså att de inte har resurser för att upprätthålla lagen. För det står upp lagen att du inte får köra för sakta i onödan. Veteranbilar kan jag ha förståelse för, men inte moderna husbilar. Att köra för sakta beror alltid på föraren av såna fordon, inte själva fordonet som polisen vill göra gällande. Det kanske är dags att införa dispens och sätta LGF-skylt på fordon vars förare vill köra under gällande hastighetsgräns? Framförallt den tunga trafiken drabbas när såna fordon inte kan köra om på 2+1 vägar när många andra bilar som håller högre hastighet vill köra om. Långtradarchaufförer får enligt lag inte hindra annan trafik i onödan och bara kasta sig ut i omkörningsfilen.

Problemet med dig är att du inte begriper att det inte bara är du som ensam på vägarna avgör vad som är onödigt eller inte för andra.
Polisens var är solklart, det ÄR INTE olagligt att köra saktare än skyltat, inte ens med helt modern bil i bra väder etc etc. Det är fullt lagligt för vem som helst att köra saktare än skyltat, när som helst. Det kan aldrig bli tal om ”omotiverat sakta” eller ”hindrande av andra” innan det blir extremt mycket lägre än skyltat samt att man samtidigt beter sig korkar på andra sätt som beskrevs i svaret från polisen. Om Agda 73 tycker att 70 på 90väg passar henne och hon i övrigt kör ok, så är det helt lagligt oavsett finge väder etc. Och det blir inte ens olagligt om du kommer ikapp henne och måste sänka din hastighet och sen köra om när tillfälle ges. Det är helt enkelt så trafik fungerar i vardagen.

Människorna i trafiken kan vara rätt olika i körkunskaper skapar även om alla klarar körkortet på alla vis. T ex kan folk ha olika bra mörkerseende, mer eller mindre svårt att se i motljus, mer eller mindre svårt att se i regn på dagen eller natten. Men alla se bra nog etc för att uppfylla körkortskraven.

Det för att när vissa förare fortfarande tycker att det inte är några problem att hålla skyltad hastighet så kan andra förare med sina bilar tycka att det räcker med 20kmh under skyltat för de har inte lika bra vi synförmåga, eller deras bil har lite mer slitna däck, har bättre eller sämre ljus, vindrutan är mer sliten etc etc, vilket gör att folk helt enkelt kan välja lite olika hastighet där de känner sig till freds och att fortare gör att osäkerheten stiger. Medan andra tycker det går fint att hålla högre hastigheter. Och alla måste kunna samsas i trafiken, och därför finns det heller ingen lag som säger att alla måste hålla skyltad hastighet bara för att vissa kan och tycker det.
Ej heller är det därmed olagligt att köra saktare än skyltat, det är fullt tillåtet så länge det inte går till det extrema plus kass eller dum körning i övrigt.

Så, du har fått svaret presenterat av polisen, de säger att du har fel och jag har rätt, vilket jag visste hela tiden. Att du sen ska försöka påskina att du skulle veta mer om detta än sakkunniga på polisen är ju inget som hedrar dig direkt....
Citera
2020-09-02, 19:40
Medlem
Citat:
Problemet med dig är att du inte begriper att det inte bara är du som ensam på vägarna avgör vad som är onödigt eller inte för andra.
Polisens var är solklart, det ÄR INTE olagligt att köra saktare än skyltat, inte ens med helt modern bil i bra väder etc etc. Det är fullt lagligt för vem som helst att köra saktare än skyltat, när som helst. Det kan aldrig bli tal om ”omotiverat sakta” eller ”hindrande av andra” innan det blir extremt mycket lägre än skyltat samt att man samtidigt beter sig korkar på andra sätt som beskrevs i svaret från polisen. Om Agda 73 tycker att 70 på 90väg passar henne och hon i övrigt kör ok, så är det helt lagligt oavsett finge väder etc. Och det blir inte ens olagligt om du kommer ikapp henne och måste sänka din hastighet och sen köra om när tillfälle ges. Det är helt enkelt så trafik fungerar i vardagen.

Människorna i trafiken kan vara rätt olika i körkunskaper skapar även om alla klarar körkortet på alla vis. T ex kan folk ha olika bra mörkerseende, mer eller mindre svårt att se i motljus, mer eller mindre svårt att se i regn på dagen eller natten. Men alla se bra nog etc för att uppfylla körkortskraven.

Det för att när vissa förare fortfarande tycker att det inte är några problem att hålla skyltad hastighet så kan andra förare med sina bilar tycka att det räcker med 20kmh under skyltat för de har inte lika bra vi synförmåga, eller deras bil har lite mer slitna däck, har bättre eller sämre ljus, vindrutan är mer sliten etc etc, vilket gör att folk helt enkelt kan välja lite olika hastighet där de känner sig till freds och att fortare gör att osäkerheten stiger. Medan andra tycker det går fint att hålla högre hastigheter. Och alla måste kunna samsas i trafiken, och därför finns det heller ingen lag som säger att alla måste hålla skyltad hastighet bara för att vissa kan och tycker det.
Ej heller är det därmed olagligt att köra saktare än skyltat, det är fullt tillåtet så länge det inte går till det extrema plus kass eller dum körning i övrigt.

Så, du har fått svaret presenterat av polisen, de säger att du har fel och jag har rätt, vilket jag visste hela tiden. Att du sen ska försöka påskina att du skulle veta mer om detta än sakkunniga på polisen är ju inget som hedrar dig direkt....
Du tar upp saker som gör att alla borde anpassa hastigheten till rådande förhållanden, men det är inte lagens mening. Vissa med dålig syn borde få glasögon, eller bli fråntagna sin körkortsbehörighet. Så är det för alla yrkesförare, så varför inte tillämpa likhetsprincipen? De med dålig syn och reaktionsförmåga kör sakta oavsett om det är i dagsljus och ingen nederbörd eller dimma. Jag skiter fullständigt i vad en polis säger när jag vet vad lagen säger. Hans åsikter är inte lag. Svårt att förstå för vissa son inte vill upprätthålla lagen.
Citera
2020-09-02, 19:44
Medlem
Citat:
Du tar upp saker som gör att alla borde anpassa hastigheten till rådande förhållanden, men det är inte lagens mening. Vissa med dålig syn borde få glasögon, eller bli fråntagna sin körkortsbehörighet. Så är det för alla yrkesförare, så varför inte tillämpa likhetsprincipen? De med dålig syn och reaktionsförmåga kör sakta oavsett om det är i dagsljus och ingen nederbörd eller dimma. Jag skiter fullständigt i vad en polis säger när jag vet vad lagen säger. Hans åsikter är inte lag. Svårt att förstå för vissa son inte vill upprätthålla lagen.

Och du klamrar dig fast vid en enda paragraf (och ignorerar alla andra paragrafer som talar emot dina påståenden) och feltolkar den å det grövsta för det ska passa din korkade inställning. Sen sätter du dig, en anonym snubbe på ett forum, över vad körskolorna lär ut, vad Transportstyrelsen och polisen säger om dina påståenden, att de är fel.

Jag tror du är tämligen ensam på din tuva, eller under din sten med dina vilsna påståenden
Citera
2020-09-02, 19:57
Medlem
Citat:
Och du klamrar dig fast vid en enda paragraf (och ignorerar alla andra paragrafer som talar emot dina påståenden) och feltolkar den å det grövsta för det ska passa din korkade inställning. Sen sätter du dig, en anonym snubbe på ett forum, över vad körskolorna lär ut, vad Transportstyrelsen och polisen säger om dina påståenden, att de är fel.

Jag tror du är tämligen ensam på din tuva, eller under din sten med dina vilsna påståenden
Flera paragrafer faktiskt, både grundregeln i kapitel 2 och själva lagen som förbjuder att du hindrar annan trafik i kapitel 3. Att dubbelparkera är ett bra exempel på hur grundregeln tillämpas. Men det är för svårt för alla stackars poliser att upprätthålla lagen i Sverige. Det har ju gått så långt att en cykelstöld eller inbrott läggs ner när det inte finns en gärningsman. Poliser och du tycker de är förmer än alla andra, trots avsaknaden av rättspatos.
Citera
2020-09-02, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LenaPaul
Hehe har också undrat ibland över det fenomenet, men den klassiska anledningen till att man måste köra så fort det är ju att man har för liten kuk.

Sen kan det faktiskt hända att man kör fort av misstag också sånt händer.
Jag kan lova dig att töntarna som får knulla minst är också de som cyklar med cykelhjälm och framför sin bil i lagstadgad fart.
Om de har kortare eller längre kukar vet jag inte, men töntar får färre brudar än de coola grabbarna.
Citera
2020-09-02, 20:20
Medlem
Citat:
Flera paragrafer faktiskt, både grundregeln i kapitel 2 och själva lagen som förbjuder att du hindrar annan trafik i kapitel 3. Att dubbelparkera är ett bra exempel på hur grundregeln tillämpas. Men det är för svårt för alla stackars poliser att upprätthålla lagen i Sverige. Det har ju gått så långt att en cykelstöld eller inbrott läggs ner när det inte finns en gärningsman. Poliser och du tycker de är förmer än alla andra, trots avsaknaden av rättspatos.

Fast att köra normalt på en väg anses inte av berörda myndigheter eller tingsrätt att hindra annan trafik, inte ens om det handlar om 20kmh under skyltad hastighet. Därför att trafiken helt normalt är dynamisk och att bilar hinner upp andra bilar är helt normalt och räknas inte som hinder. Se polisens svar där han ger exempel på när det kan bli tal om hinder, alltså mer extrema saker, inte om nån kör som folk men saktare än skyltat.

Och du kanske blir förvånad, men det är inte du som bestämmer hur dessa lagar ska tolkas och tillämpas. Du har alla berörda myndigheters sakkunniga emot dig, plus rättsväsendet. Ingen av dem tolkar dessa lagar som du gör, och deras tolkning är den som räknas, inte din. Sen kan du gny om saken bäst du vill, du har lika fel i sak ändå.
Citera
2020-09-02, 21:12
Medlem
M.Goldts avatar
Köp något med en finkalibrerad accelerometer så kommer du förstå varför du upplever att alla kör för fort, framförallt på motorvägen. Glädjemätarna bakom ratten differentierar fråm verkligheten, framförallt när du ligger i 110-120.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in