2020-08-30, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sockerdrickan
Det är inget fel men på din bil antagligen men alla bilar konfigureras till att gå 4-7km/h lägre än mätaren visar , nya som gamla bilar.

Vet inte varför men det är samma i alla och jag har mätt med GPS, Waze inbyggda fungerar bra tex.

Dock är detta nog inte anledningen att folk kör fortare än begränsningen
För att folk inte ska köra för fort troligtvis.
Citera
2020-08-30, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mitochondria
Hastighetsskyltar är (de flesta) förbudsskyltar vilket betyder att man inte får överstiga gränsen. Ändå ser man hela tiden att >90 % färdas över dessa gränser. Att köra 90 på 80 väg, 60 på 50 väg, 100 på 90 väg osv.

Är inte detta förbjudet? Jag menar verkligen att >90 % verkar bryta denna regel.

Du kanske menar det, att nästan alla skulle köra över skyltad hastighet, men det stämmer faktiskt inte även om för många kör för fort.

Nog för det kan skilja en del beroende på var i landet, och tidpunkt etc, men min egen erfarenhet efter 16 år med GPS så jag kunnat lägga min egen bil på exakt skyltad hastighet (vilket brukar bli ca 3-7kmh mer på bilens hastighetsmätare, typ den visar ca 93-97 beroende på bil när den verkliga hastigheten är 90) är att de flesta oftast faktiskt håller lägre hastighet än de får köra i. Detta för att de försöker hålla lagligt och lägger sin bil på 87-89 för de vill undvika böter etc, vilket betyder att de faktiskt håller bara ca 82-87 i verklig fart.

Man märker detta för att rätt få bilar kommer ikapp en själv, och ännu färre som kör om, men ganska många som man faktiskt kommer ikapp själv och kör om.
Citera
2020-08-30, 15:00
Medlem
yz44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sockerdrickan
Det är inget fel men på din bil antagligen men alla bilar konfigureras till att gå 4-7km/h lägre än mätaren visar , nya som gamla bilar.
Stämmer inte men jag tror mig veta orsaken till påståendet.
En hastighetsmätare får inte visa lägre hastighet än den verkliga hastigheten.
Så för att vara på den säkra sidan lade sig tillverkarna något i underkant.
Detta gäller inte nyare bilar där precisionen i mätningen inte längre är något problem.
En av mina bilkameror har gps och den stämmer väl överens med bilens hastighet.

Att många kör över tillåten hastighet beror på att det i praktiken saknas påföljd för beteendet.
Det blir allt sällsyntare att se polisbilar i trafiken och trafikkamerorna fungerar enbart där de är placerade.
Alla saktar in strax före kameran för att genast öka farten efteråt, mig själv inkluderad.

Ett sätt kunde vara att som i england mäta genomsnittshastigheten mellan kameror.
Citera
2020-08-30, 15:03
Medlem
Mecanicuss avatar
En förklaring är ju felvisning som alla bilar har mer eller mindre. Men om många kör för fort på en sträcka beror det på att de inte tycker att hastighetsgränsen är korrekt?

Det har ju varit väldigt mycket ändringar genom åren, speciellt sedan 40, 60, 80 kom in i bilden.

I många fall var anledningen att sänka från 50 till 40 bara för att vara PK enligt mig.

Många 110-vägar kunde öka till 120 eller 130 t.ex.

Vill man inte så måste man ju inte köra i 130 utan kan ligga i högerfilen i 100-110?
Senast redigerad av Mecanicus 2020-08-30 kl. 15:04. Anledning: Tog bort ett felaktigt mellanslag
Citera
2020-08-30, 15:10
Medlem
dwgs avatar
Bilen ska från A till B och vägarna är byggda för högre hastighet, så förstår att näst intill alla kör fortare

Till jobbet ligger jag 110-130 på 90 väg
Rakt och fint och knappt nå trafik, vägen hem 100 -110

Kör aldrig i hastighet förutom vid skolor/inne i tätort

var värre när jag bodde i Stockholm E18 gick typ i 140 på den tiden och då körde alla i den hastighet (var några år sen nu)
Citera
2020-08-30, 15:18
Medlem
Jag kör sällan för fort. Jag ställer farthållaren på 80 när det är 80. Funkar fint. Om man själv kör för fort upplever man att alla kör för fort. Många kör dock inte för fort. Om det är kallt och lite snö på väg E20 och man kör i 84 finner man att många accepterar den hastigheten. Mitt vadspråk: Trafikrytmen - det är min hastighet.
Citera
2020-08-30, 15:19
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dwg
Bilen ska från A till B och vägarna är byggda för högre hastighet, så förstår att näst intill alla kör fortare

Till jobbet ligger jag 110-130 på 90 väg
Rakt och fint och knappt nå trafik, vägen hem 100 -110

Kör aldrig i hastighet förutom vid skolor/inne i tätort

var värre när jag bodde i Stockholm E18 gick typ i 140 på den tiden och då körde alla i den hastighet (var några år sen nu)

Jo på fin väg med en bra bil är det ju ingen större skillnad på 130 mot säg 90. Hela bilen skriker att du ska köra mera. Det är väl ingen större fara heller sett till just den köra fort i tätbebyggnad speciellt där skolor finns.
Citera
2020-08-30, 15:27
Medlem
Därför att hastighetsgränserna ofta är orimligt lågt satta på lands- och motorvägar.

Många fina landsvägar är skyltade 80, men man kan köra 100 utan minsta risk.

Många motorvägar duger gott till 130-140.

Samma vägar i tex Tyskland hade haft betydligt högre hastighetsgeäns.
Citera
2020-08-30, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBean96
Därför att hastighetsgränserna ofta är orimligt lågt satta på lands- och motorvägar.

Många fina landsvägar är skyltade 80, men man kan köra 100 utan minsta risk.

Många motorvägar duger gott till 130-140.

Samma vägar i tex Tyskland hade haft betydligt högre hastighetsgeäns.

Öh.... Utan minsta risk.....? Hur kan det då komma sig att det sker olyckor där folk skadas och dör på alla dessa vägar....?

Använd huvudet för tusan.....
Citera
2020-08-30, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Jo på fin väg med en bra bil är det ju ingen större skillnad på 130 mot säg 90. Hela bilen skriker att du ska köra mera. Det är väl ingen större fara heller sett till just den köra fort i tätbebyggnad speciellt där skolor finns.

Och om olyckan ändå sker, vilket det bevisligen gör varje dag runt om i landet, så är det ingen skillnad på 130 mot 90.....?
Citera
2020-08-30, 15:38
Medlem
Folk i tråden som tycker hastigheterna är för låga och att man kan köra fortare, mycket fortare, utan risk, har uppenbarligen brister i riskanalys och konsekvensförståelse.....
Citera
2020-08-30, 15:39
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Och om olyckan ändå sker, vilket det bevisligen gör varje dag runt om i landet, så är det ingen skillnad på 130 mot 90.....?

Men det sker ju just runt skolor eller dumt folk som kör påverkade. På just dessa vägar är ju både vägarna som bilarna skapade för att åka fort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in