2020-08-31, 14:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kebbabturken
Givetvis förstår jag ”store or value”. Till skillnad from guld och silver så är bitcoin helt värdelöst den dagen guld och silver ersätter pengar. För om den dagen kommer så kan du glömma att vi har el och då är bitcoin lika mycket värt som en fis.
Den dagen vi inte har el så har samhället betydligt större problem än vad som skall vara handels medium...
Citera
2020-08-31, 22:45
Medlem
Kebbabturkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av se_där...
Den dagen vi inte har el så har samhället betydligt större problem än vad som skall vara handels medium...

Och det vet just du eller slängde du bara ur dig den klyschan? Oavsett så är hårdvaluta värt mer än en algoritm. Alla vet vad guld är och alls är överens om att det har värde. Bitcoin vet många knappt vad det är och det är till 99% inte en erkänd och godtycklig valuta någonstans förutom för knarkare och kriminella på darknet. Inte konstigt att ingen statsmakt vill ha det. En spekulationsvaluta. Kan vara värd en miljon dollar imorgon eller också noll.

Guld är idag ett godkänt betalmedel i hela världen. I princip kan du handla på ICA med guld men vem sitter och räknar ut vikten för summan som ska betalas..
Citera
2020-09-01, 02:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Meningar som inleds med OM är implicit frågor. OM din analys bara består av att du tittar på historisk värdering så är den värdelös. Du svarar inte på den frågan? Jag har själv inte gjort något avancerad utvärdering av bitcoin eftersom jag saknar en grund för värderingen, någon som garanterar något värde alls. Jag prioriterar säker vinst framför snabb vinst. Inte ens guld har det så jag ratar guld. Aktiebolag har detta och jag köper därför helst aktier. I övrigt välkomnar jag alla e-valutor med tanke på enkelheten.

En bra sak att titta på är hur oseriösa många i Bitcoin communityn är. Är ju bara att kolla på hur ignoranta de är i det här forumet. De tror inte riktig konkurrens kan komma från andra mynt eller Blockchains. Men idag till exempel så är decentraliserade Uniswap på ETH uppe i $1.35B liquidity + $692,985,557 24hr trading volume (uniswap.info/home). Dvs ETH människor har snabb decentraliserad access till massor med stable coins eller ERC-20 DeFi experiment. Medans Bitcoin sitter på sin egna lilla ö med bara access till centraliserade exchanges, nästan ingen använder deras atomic swaps feature.

Jag har också märkt att Bitcoiners vanligtvis härinne är väldigt dåliga att svara på frågor eller ta in ny information när verkligheten förändras. När pengar går till andra projekt. De verkar inte förstå att de blir då mindre pengar in i Bitcoin då folk gillar något som är mer innovativt. Nätverks-effekten är något som de ignorerar stort. Om Bitcoin vill ha en massiv cykel uppåt nästa 4 åren så måste de jobba mer på att connecta med andra projekt och göra det mer enkelt för en vanlig användare. Men jag ser inte att någon riktigt jobbar på det med Bitcoin.
Citera
2020-09-01, 07:28
Medlem
SvenskHODLers avatar
Citat:
Givetvis förstår jag ”store or value”. Till skillnad from guld och silver så är bitcoin helt värdelöst den dagen guld och silver ersätter pengar. För om den dagen kommer så kan du glömma att vi har el och då är bitcoin lika mycket värt som en fis.
Varför skulle guld och silver ersätta pengar? Världen rör sig bort ifrån ädelmetaller som pengar.

Varför skulle vi inte ha el menar du? Känns inte så logiskt. Och varför skulle Bitcoin bli värt något isåfall? Blockkedjan som innehåller alla transaktioner lever vidare och propageras redan idag över satellit (Blockstream Satellite) och går skicka över radiovågor (GoTenna).

Citat:
Guld är idag ett godkänt betalmedel i hela världen. I princip kan du handla på ICA med guld men vem sitter och räknar ut vikten för summan som ska betalas..
Det var nytt för mig att man skulle kunna betala med guldkorn på ICA.

Nej. Ädelmetaller är dåliga former av pengar om man jämför med Bitcoin.
* De är tunga och dyra att transportera globalt
* Svåra att dela upp i småbitar till summan du ska betala i
* Fungerar inte i en digital värld
* Svårt och dyrt att verifiera, finns mycket falskt guld i omlopp
* Det går gräva fram mer när priset stiger som ökar inflationen
* Används i industrin mm vilket skapar volatila pengar

Bitcoin löser alla dessa tillkortakommanden.
* Går skicka globalt digitalt
* Går dela upp teoretiskt oändliga små bitar
* Lämplig som fri valuta i en digital värld
* Billigt att verifiera med hjälp av sin egna Bitcoin Nod
* Fast penningmängd
* Används endast som pengar vilket gör det till en perfekt måttstock för värde

Jag säger samma sak. Den dagen världen börjar inse värdet i Bitcoin så kommer guld och silver inte bli värd en fis mer uttöver sitt värde som användning i industrin.
Citera
2020-09-01, 18:09
Medlem
72mms avatar
Jaha, då var vi tillbaka på $12k då.. får se om det studsar eller fortsätter.
Citera
2020-09-01, 21:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av 72mm
Jaha, då var vi tillbaka på $12k då.. får se om det studsar eller fortsätter.
Förra gången vi var på 12k så var Bitcoin betydligt mer överköpt, och den behövde kyla av sig. Denna gång så har den betydligt mer kraft inneboende, så om den exploderar så lär det en större explosion.

Skulle vi göra en ny studs neråt så samlar vi bara ytterligare kraft inför nästa försök.
Citera
2020-09-02, 13:24
Medlem
72mms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av se_där...
Förra gången vi var på 12k så var Bitcoin betydligt mer överköpt, och den behövde kyla av sig. Denna gång så har den betydligt mer kraft inneboende, så om den exploderar så lär det en större explosion.

Skulle vi göra en ny studs neråt så samlar vi bara ytterligare kraft inför nästa försök.
Ja, kanske det. Vet inte varför, men jag tror att kursen kommer fortsätta vara ”tråkig” (som i långsamt ökande) ganska länge till... Tror faktiskt inte det kommer hända något drastiskt på den här sidan 20k.
Citera
2020-09-02, 14:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av 72mm
Ja, kanske det. Vet inte varför, men jag tror att kursen kommer fortsätta vara ”tråkig” (som i långsamt ökande) ganska länge till... Tror faktiskt inte det kommer hända något drastiskt på den här sidan 20k.

Jag tror att den blir väldigt volatil om/när den bryter 12500. FOMO skulle driva den upp ganska fort, då det är en milstolpe som skulle visa de sista pessimisterna att Bitcoin vill till nya ATH härnäst.
Citera
2020-09-02, 19:52
Medlem
Kebbabturkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenskHODLer
Varför skulle guld och silver ersätta pengar? Världen rör sig bort ifrån ädelmetaller som pengar.

Varför skulle vi inte ha el menar du? Känns inte så logiskt. Och varför skulle Bitcoin bli värt något isåfall? Blockkedjan som innehåller alla transaktioner lever vidare och propageras redan idag över satellit (Blockstream Satellite) och går skicka över radiovågor (GoTenna).

Det var nytt för mig att man skulle kunna betala med guldkorn på ICA.

Nej. Ädelmetaller är dåliga former av pengar om man jämför med Bitcoin.
* De är tunga och dyra att transportera globalt
* Svåra att dela upp i småbitar till summan du ska betala i
* Fungerar inte i en digital värld
* Svårt och dyrt att verifiera, finns mycket falskt guld i omlopp
* Det går gräva fram mer när priset stiger som ökar inflationen
* Används i industrin mm vilket skapar volatila pengar

Bitcoin löser alla dessa tillkortakommanden.
* Går skicka globalt digitalt
* Går dela upp teoretiskt oändliga små bitar
* Lämplig som fri valuta i en digital värld
* Billigt att verifiera med hjälp av sin egna Bitcoin Nod
* Fast penningmängd
* Används endast som pengar vilket gör det till en perfekt måttstock för värde

Jag säger samma sak. Den dagen världen börjar inse värdet i Bitcoin så kommer guld och silver inte bli värd en fis mer uttöver sitt värde som användning i industrin.

Bitcoin kommer inte accepteras som en äkta valuta tills majoriteten av "världen" erkänner den som en äkta valuta. Bitcoin har funnits tillräckligt länge och det har skrivits mycket om det så många bör känna till att det finns men inte nödvändigtvis vad det är. Och du ser resultatet.. det är värdelöst! Till dess är det bara en algoritm som inte tjänar annat än kriminella och knarkare, vare sig du tycker Bitcoin slår ädelmetaller eller ej. Det är inte min åsikt utan ett faktum.
Citera
2020-09-02, 20:16
Medlem
72mms avatar
Citat:
Bitcoin kommer inte accepteras som en äkta valuta tills majoriteten av "världen" erkänner den som en äkta valuta. Bitcoin har funnits tillräckligt länge och det har skrivits mycket om det så många bör känna till att det finns men inte nödvändigtvis vad det är. Och du ser resultatet.. det är värdelöst! Till dess är det bara en algoritm som inte tjänar annat än kriminella och knarkare, vare sig du tycker Bitcoin slår ädelmetaller eller ej. Det är inte min åsikt utan ett faktum.
Vem har pratat om valuta? SvenskHODLer jämförde guld och bitcoin och deras respektive förmåga att fungera som pengar.
Citera
2020-09-03, 07:59
Medlem
SvenskHODLers avatar
Citat:
Vem bestämmer vad som är en "äkta" valuta menar du? Det går ju redan köpa saker för Bitcoin på väldigt många webbsajter idag, inklusive svenska WebbHallen. Men det spelar ingen roll för ingen centralbank har satt "äkthetsstämpel" eller vad?

"Kriminella knarkare" känns som ett uttjatat argument nu som stämde 2011 när Bitcoin endast användes på Darknet .. Är $200 miljarder market cap knark och kriminella?

Kom med i matchen nu! Bitcoin håller på att ta över världen as we speak vare sig du inte förstår eller vägrar förstå. Det är heller inte min åsikt heller utan ett faktum.

MicroStrategy, ett NASDAQ företag valde nyligen att införskaffa 21 454 BTC ($250 million) som primär store of value valuta.

Bitcoin håller på att överta gulds roll som global store of value och settlement. Jag vet inte vilka företag som sparar värde i guld och heller inte vilka webbsidor eller butiker som accepterar guld som betalning, annat går säga om Bitcoin.
Citera
2020-09-03, 11:44
Medlem
SvenskHODLers avatar
Citat:
Bitcoin kommer inte accepteras som en äkta valuta tills majoriteten av "världen" erkänner den som en äkta valuta.
Kantonen Zug i Schweiz accepterar Bitcoin som valuta för skatteinbetalning från och med 2021

https://cvj.ch/aktuell/news/kanton-zug-akzeptiert-ab-2021-kryptowaehrungen-fuer-steuerzahlung/

Portugal har sedan 2016 erkänt Bitcoin som laglig valuta och det är ingen skatt på reavinstskatt.

Som sagt ...
Bitcoin är redan en erkänd laglig valuta i många länder i världen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in