2020-08-29, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenskHODLer
Det enda Uniswap gör är växla mellan pyramidspels-ERC20 och centraliserade stablecoins.

Helt meningslöst m.a.o. Kommer dö när denna spekulationsvåg är över och folk inser att allt är meningslöst. Stablecoins kommer flytta till någon annan kedja som inte är så seg och dyr.

Uniswap liquidity är upp 98% idag till $642,000,000. Så du tycker stable-coins är dåligt nu också? Det är ganska coolt att ha fast access till stable-coins on-chain, du kan tycka vad du vill om ERC20 coins, men många gillar dom. Och mycket pengar som hade kunnat gå in i Bitcoins nästa cykel går nu rakt in i Ethereum saker
Citera
2020-08-29, 10:40
Medlem
SvenskHODLers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThinkZimple
Uniswap liquidity är upp 98% idag till $642,000,000. Så du tycker stable-coins är dåligt nu också? Det är ganska coolt att ha fast access till stable-coins on-chain, du kan tycka vad du vill om ERC20 coins, men många gillar dom. Och mycket pengar som hade kunnat gå in i Bitcoins nästa cykel går nu rakt in i Ethereum saker
Så folk som skulle köpa Bitcoin för sina USD köper nu en USD-stablecoin istället? Inte så troligt va

Stablecoin ÄR centrailiserade, dina coins kan frysas.. En blockchain blir alltså meninglöst.. precis som hela Ethereum. Allt är en enda stor bluff med blockchain som fluff hajp buzzword.
Citera
2020-08-29, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenskHODLer
Så folk som skulle köpa Bitcoin för sina USD köper nu en USD-stablecoin istället? Inte så troligt va

Stablecoin ÄR centrailiserade, dina coins kan frysas.. En blockchain blir alltså meninglöst.. precis som hela Ethereum. Allt är en enda stor bluff med blockchain som fluff hajp buzzword.

Ja de kanske växlar lite ERC20 coins över till lite stable-coins. Grunden här är mer utility. Det är väldigt användbart faktiskt. Det är inte så troligt att alla stable coins bara kommer försvinna. Vad du säger stämmer att Blockchains för det mesta är ganska meningslöst. Det enda som är bra är utility när priset går upp. Det som de flesta bryr sig som mest om. Då folk älskar price pumps
Citera
2020-08-29, 10:45
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThinkZimple
Alltså de där Bitcoiners kommer att ha fel. Bitcoiner är bara upp 11x sen 2013 peak. Det är inte bra... På 7 år. Och Bitcoin är nere 40% sen all-time high från 2017. Vi är snart i 2021... Moon Boys tror att ju mer de skriker, tillslut så kommer Bitcoin gå till månen. Men de ignorerar att de största centrala aktörerna i Krypto tjänar pengar på margin trading. Dvs de tjänar mer pengar på att ha BTC volatilt forever. Än att göra så BTC går upp

Kan läsas om här:
https://www.scribd.com/document/461825580/file0-274331900329468
Å andra sidan blir det väldigt underligt att argumentera att bitcoin finns till för att man kan tjäna pengar på det. Vi pratar om en produkt som består av nollor och ettor i en dator. Du har kanske noterat att alla som argumenterar för bitcoin i tråden åtminstone till hälften argumenterar för funktionen som betalmedel. Som betalmedel finns det en möjlighet för bitcoin i framtiden, vi går mot en digital värld. Värdeökningen är en bieffekt. Men att köpa en digital valuta enbart för värdestegringen är omöjligt att motivera, det är ett kedjebrev rakt av, ett ponzi scheme som bara fungerar så länge man med vackra ord kan få in fler och fler kunder.
Citera
2020-08-29, 10:47
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av se_där...
Om vi skall cherrypicka så bör det sägas att BTC är upp 98000% sedan botten 2013

...eller ca 40 000% sedan toppen 2012
....eller ca 1 001 000% sedan toppen 2011
....och jag orkar inte räkna hur mycket upp den är sedan sedan toppen 2010.
Alla erfarna investerare läser detta med brasklappen "historisk värdestegring säger ingenting om framtida värdestegring". Genom att titta bakåt kan alla bli miljardärer.
Citera
2020-08-29, 10:53
Medlem
SvenskHODLers avatar
ThinkZimple snackar om hur Bitcoin är uselt för det "bara" gått upp 11x på 7 år och därmed är för volatilt.

Lund-NoGo-zone säger att Bitcoin är för volatilt för att vara seriös för användning.

Bitcoin kommer fortsätta vara volatilt så länge vi är i adoptionfasen där folk investerar och spekulerar utan att riktigt veta vad priset ska vara.. Om 20, 30 år kanske marknaden äntligen har prissatt Bitcoin korrekt och volatiliteten har sjunkit drastiskt och kan därmed också börja användas som betalmedel och som Unit of account.
Citera
2020-08-29, 11:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Alla erfarna investerare läser detta med brasklappen "historisk värdestegring säger ingenting om framtida värdestegring". Genom att titta bakåt kan alla bli miljardärer.
Säger ingenting om framtida värdeminskning heller.

Jag gjorde inlägget för att sätta perspektiv på vart BTC kan hamna OM BTC förespråkarna har rätt. Har dom fel kan den hamna någon annanstans.

Gör du din undersökning och kommer fram till att det kanske finns potential, då är uppsidan enorm. Skulle du däremot ha fel så är nersidan ändå rätt begränsad. Dvs EV+
Citera
2020-08-29, 11:24
Avslutad
Citat:

Jag gjorde inlägget för att sätta perspektiv på vart BTC kan hamna OM BTC förespråkarna har rätt. Har dom fel kan den hamna någon annanstans.

Gör du din undersökning och kommer fram till att det kanske finns potential, då är uppsidan enorm. Skulle du däremot ha fel så är nersidan ändå rätt begränsad. Dvs EV+

Har man råd att förlora en månadslön på säg 30 000 och går in i BTC baserat på denna 4 års cyckel som tråden handlar om (se första inlägget). Har Bob Loukas (i detta fall) rätt så har du runt 450 000:-, dvs 420 000:- vinst.

I worst case scenariot så har du 0kr, dvs 30 000 förlust.

Sedan är det upp till var och en att bedöma om Bob Loukas har belägg nog, eller om någon annan har bättre belägg för ett annat scenario.
Senast redigerad av se_där... 2020-08-29 kl. 12:14.
Citera
2020-08-29, 13:12
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:

Om din undersökning enbart består i att titta på historisk värdering så är den dessvärre värdelös. Det kan man se i mycket större sammanhang, som kvalitetsmärkningar som Morningstar av fonder som bygger på historisk utveckling, vilket visar sig vara tämligen värdelöst om man skrapar det minsta på den fina fernissan.

Det största man lär sig av erfarenhet genom att investera sina egna pengar är att ingen vet någonting om framtiden. Du kommer att komma dit.
Citera
2020-08-29, 13:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Om din undersökning enbart består i att titta på historisk värdering så är den dessvärre värdelös. Det kan man se i mycket större sammanhang, som kvalitetsmärkningar som Morningstar av fonder som bygger på historisk utveckling, vilket visar sig vara tämligen värdelöst om man skrapar det minsta på den fina fernissan.

Det största man lär sig av erfarenhet genom att investera sina egna pengar är att ingen vet någonting om framtiden. Du kommer att komma dit.
Du har uppenbarligen inte ens försökt förstå poängen.

Vet inte hur jag kunde gjort det ÄNNU tydligare i inlägget du citerar, att man skall göra sin egen undersökning vad Bitcoin har för potential först. Vet du?
Senast redigerad av se_där... 2020-08-29 kl. 13:17.
Citera
2020-08-29, 15:02
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Du har uppenbarligen inte ens försökt förstå poängen.

Vet inte hur jag kunde gjort det ÄNNU tydligare i inlägget du citerar, att man skall göra sin egen undersökning vad Bitcoin har för potential först. Vet du?
Meningar som inleds med OM är implicit frågor. OM din analys bara består av att du tittar på historisk värdering så är den värdelös. Du svarar inte på den frågan? Jag har själv inte gjort något avancerad utvärdering av bitcoin eftersom jag saknar en grund för värderingen, någon som garanterar något värde alls. Jag prioriterar säker vinst framför snabb vinst. Inte ens guld har det så jag ratar guld. Aktiebolag har detta och jag köper därför helst aktier. I övrigt välkomnar jag alla e-valutor med tanke på enkelheten.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-08-29 kl. 15:04.
Citera
2020-08-30, 23:03
Medlem
Kebbabturkens avatar
Citat:
Fattar du poängen med att investera i guld, silver?
Isf fattar du poängen med BTC.

Det kallas store of value. BTC är bara i sin linda ännu och har därför varit volatil om man kollar dagsgrafen.
Men på längre sikt så har det varit en säker uppgång.

Ju mer priset stiger, ju mindre volatil kommer den bli, och fylla sin framtida potential som en seriös konkurrent till gulded m.m "store of value" allt mer.

Kan dom dessutom få till "medium of exchange" ovanpå Bitcoin så utmanar det alla Fiat valutor, och då är det upp till var och en att spekulera om värdet.

Givetvis förstår jag ”store or value”. Till skillnad from guld och silver så är bitcoin helt värdelöst den dagen guld och silver ersätter pengar. För om den dagen kommer så kan du glömma att vi har el och då är bitcoin lika mycket värt som en fis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in