2020-09-02, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Jag fattar inte hur man kan göra en sån analys. Personer som dig är ett bevis på att det naturliga urvalet inte fungerar längre. För hundra år sen hade dina gener slagits ut ganska omedelbart. Det är för lätt att leva idag, vi kanske ska ta bort varningsetiketterna på elprylar så ni försvinner från genpoolen.

Det är du och inte jag som är rädd och skräckslagen. Vem som hade rensats ut, låter jag vara osagt. Vill du träffas och prata om saken kan du PM:a mig. Jag lovar att hålla avstånd så du slipper få ett sammanbrott.

Rent sakligt citerade jag en vän som är läkare. Du sa att det har kommit studier som pekar mot permanenterad testosteronbrist, med mera. Det kommer hela tiden en herrans massa studier som säger både det ena och det andra om Covid-19. Det går inte att, som du, gå runt och måla fan på väggen för att en eller två studier indikerar någonting. Det betyder oftast ingenting om inte flera uppföljande studier kan visa på liknande resultat. Ska vi inte också slå på stora trumman för alla indikativa resultat som framkommer i de femtielva nutritionsstudier som dagligen ges ut eller, mer sällan, publiceras i tidskrifter? Förstår man inte forskningens gång, bör man inte ägna sig åt opinionsbildning. Sen sitter du och skriker på ett forum – det är ju något annat än riktig opinionsbildning, sådan tillåts du ju inte ägna dig åt.
Senast redigerad av Sharm0taAlarmist 2020-09-02 kl. 18:39.
Citera
2020-09-02, 18:40
Medlem
Lao Tzus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Efter två veckor i skolan tvingas Petriskolans elever åter hem. Rektorsbeslutet väckte på onsdagen stor besvikelse i korridorerna.

Våren var något av det tråkigaste jag varit med om. De flesta låg i sängen under lektionerna, utan att slå på kameran. Nu händer det igen, säger Kristian Herceg.
https://www.sydsvenskan.se/2020-09-02/petrielever-besvikna-over-att-skickas-hem-igen

"Vi gör detta för att hålla ned smittspridningen i kollektivtrafiken samt för att hålla eventuell smittspridning nere på skolan”, skriver rektor Eva Daun.

Varför stänger inte alla skolor i solidaritet med de som åker kollektivt eller är rädda för eventuella smittorisker?
Rena vansinnet

Världens främste expert på flockimmunitet efter Tegnell kommer nu att leda USA på den rätta vägen oavsett vad felinformerade alarmister anser
Citat:
A recently hired pandemic adviser, Scott Atlas, is urging the White House to consider a "herd immunity" approach to combatting the coronavirus,

https://www.businessinsider.com/coronavirus-adviser-is-pushing-white-house-to-adopt-herd-immunity-2020-8?r=US&IR=T
Citera
2020-09-02, 18:41
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Vet inte om du spelar dum eller är det på riktigt. Det är 160 stycken fall av 105 418 stycken yrkesverksamma grundskollärare och så vidare. Går du ett steg till höger är det utröknat hur mycket det är i förhållande till genomsnittet i befolkningen.

Dumt att de skriver ett kommatecken och inte en punkt då. Då kan vi ändå se att Grundskollärare löper 10% ökad risk än snittet då? Sedan är ju frågan hur mycket de öppna skolorna bidrar till att öka smittspridningen i samhället i stort. Antagligen rätt mycket, vilket påverkar utfallet även i övriga yrkeskategorier.
Citera
2020-09-02, 18:44
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0taAlarmist
Rent sakligt citerade jag en vän som är läkare. Du sa har kommit studier som pekar mot permanenterad testosteronbrist med mera. Det har kommit en jävla massa studier som säger både det ena och det andra. Det går inte att, som du, gå runt och måla fan på väggen för att en studie sagt någonting. Det betyder ingenting. Ska vi då också slå på stora trumman för alla indikativa resultat som framkommer i de femtielva nutritionsstudier som dagligen ges ut eller, mer sällan, publiceras? Förstår man inte forskningens gång, bör man inte ägna sig åt opinionsbildning. Sen sitter du och skriker på ett forum – det är ju något annat än riktig opinionsbildning, sådan tillåts du ju inte ägna dig åt.

Det är du som tolkar mig som att jag målar fan på väggen och sprider skräckpropaganda. Att sprida faktiska forskningsresultat är inte skräckpropaganda ens om det var mitt syfte att sprida skräckpropaganda.

Enligt dig så var det säkert skräckpropaganda att uppmana svenskar att sluta resa till alperna i februari också "för det fanns inte tillräckligt med belägg för att det kunde sprida sig till Sverige den vägen" eller hur? Det är inte så det fungerar. Du kan ha en tioårig metastudie om det här om tio år, men nu kan vi inte vänta på en tioårig metastudie. Vi måste fatta beslut nu, baserad på den information som finns. Vi kan inte anta att det inte föreligger långtidsskadeverkningar bara för att Tegnell och övriga idioter vill att så många unga ska smittas så fort som möjligt. Fattar du inte att den grupp som Tegnell vill ska exponeras för viruset är den grupp som har mest att förlora på att bli infertila? Vem fan bryr sig om Lennart och Jan-Erik födda innan 1960 blir infertila?
Citera
2020-09-02, 18:45
Medlem
Ledarredaktionspodden går igenom FHM plan som presenterades igår. Intressant lyssning.

I dagens avsnitt av Ledarredaktionen diskuteras vad vi har att vänta oss i pandemiväg under hösten.

Folkhälsomyndigheten har nu kommit med sitt strategidokument till regeringen – Insatser vid nya utbrott av covid-19 – och frågan är vad som står i det?

Verkar det som att myndigheten har en plan? Eller riskerar vi att kliva ner i samma oförberedda coronaflod två gånger?

Ledarsidans Lydia Wålsten diskutera med Mattias Lundbäck, doktor i nationalekonomi som aktivt följer och bloggar om coronadebatten och Benjamin Kalischer Wellander, ST-läkare som behandlar coronasjuka, också aktiv i debatten.

Lyssna här

https://www.svd.se/folkhalsomyndighetens-plan-framat
Citera
Medlem
Nytt multi-Covid upptäckt i Indien, smittar allt, även din hamster
https://www.biorxiv.org/content/10.1101/2020.08.28.271601v1.full
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Är det visdomsord från en art som överlevt i årmiljoner eller något du läst i en veckotidning? En majoritet av alla män i väst har redan problem med testosteronproduktionen om du missat det.
Läs Emanuel Karstens mycket statistiskt utförliga blogg om överdödligheten i Sverige i år. Sök sanningen.
Citera
2020-09-02, 18:48
Medlem
IMBILDENs avatar
Känns onekligen som att vi kommer få en repris av våren nu under hösten och vintern. Vaccin har vi väl i bästa fall i feb/mars någon gång. Gud vet hur många som hinner dö under tiden. Fältsjukhuset är väl nedmonterat numera, men det var väl hela tiden bara en kuliss, utan möjlighet att bemanna upp. Sjuka människor gavs morfin och palliativ vård, samtidigt som ansvariga stolt stod och trumpetade ut, att vi minsann har lediga platser på IVA. Heder åt TV4 som ägnade reportage åt detta igår. En del hoppas väl på att det här ska glömmas bort, men jag tror det är många som inte kommer glömma så lätt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andrimner
Har En Ding Ding Värld tagit över all media?

Media? Det är en forskarrapport.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Vad är det som talar för att "de haft ett större mörkertal än oss", givet att de, hela tiden legat före oss i testkapacitet?

Västeuropeiska länder har jämförbar sjukvård och därför tror jag inte det är några dramatiska skillnader i antal smittade per avliden. Om olika länder har vitt skilda ratios diagnoser per avliden så tror jag därför på den enkla förklaringen att det beror på att mörkertalet varierar mellan länderna.

Detta gäller Västeuropa. Att andra länder såsom tex Ryssland har väldigt få döda per diagnos tror jag delvis har andra förklaringar.
Citera
2020-09-02, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Under årets första sex månader har också fler personer dött än tidigare år. Det första halvåret i år
dog 51 405 personer i Sverige. Det är det högsta antalet dödsfall för årets sex första månader sedan 1869, då 55 431 personer dog.

Det är även 4 633 dödsfall fler än genomsnittet för åren 2015–2019. De nivåer som är högre än snittet under dessa år klassas som överdödlighet och under det första halvåret 2020 var överdödligheten tio procent.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/wPMgBG/flest-antal-doda-i-sverige-sedan-1869

860000 människor har dött av Corona så det är livshotade för många. Tycker du inte 860000 är mycket? Blir långt över 1 miljon döda vid årskiftet.
Läs Emaunel Karstens sida om överdödligheten i år. Sök sanningen istället för att välja sida i debatten.
Citera
2020-09-02, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Känns onekligen som att vi kommer få en repris av våren nu under hösten och vintern. Vaccin har vi väl i bästa fall i feb/mars någon gång. Gud vet hur många som hinner dö under tiden. Fältsjukhuset är väl nedmonterat numera, men det var väl hela tiden bara en kuliss, utan möjlighet att bemanna upp. Sjuka människor gavs morfin och palliativ vård, samtidigt som ansvariga stolt stod och trumpetade ut, att vi minsann har lediga platser på IVA. Heder åt TV4 som ägnade reportage åt detta igår. En del hoppas väl på att det här ska glömmas bort, men jag tror det är många som inte kommer glömma så lätt.

Tur att det än så länge bara är din känsla som indikerar att hösten blir som våren. Hade det funnits data som indikerade samma sak så hade jag blivit rädd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in