2020-09-02, 08:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Många olika uppgifter och detta har jag tidigare läst men glömt. Några reflektioner:

1. Detta stämmer inte med det LL tidigare sagt.
2. Det har gått lång tid sedan mordet.
3.Jag tycker att det är märkligt att ingen annan sett att SE sprungit efter poliserna.

Som jag tidigare sagt finns det saker som talar för och emot SE, det är definitivt inte glasklart. Vid en sammanvägd bedömning håller jag fortfarande honom som en trolig gärningsman.
LL har som du själv tidigare påpekat inte kommenterat språngmarschen i något tidigare förhör, så att säga att det inte stämmer med tidigare förhör tycker jag är fel. Han fick endast en fråga om han sett en man med blå rock keps och glasögon i platsens omedelbara närhet då mordet skedde, alltså i skottögonblicket. På detta svarade LL ”nej, jag kan inte säga att jag sett honom”
Och du ser ju själv här att LL inte registrerat SE:s närvaro innan han själv gick ur bilen.
Man ska inte dra för hårda växlar på den fråga han fick i förhöret, det är inte alls självklart att han borde ha gjort den kopplingen.
Citera
2020-09-02, 08:43
Medlem
Citat:
Kan tilläggas att LL också är säker på att CP är gärningsmannen.
Ja, det är många vittnen som tror det, men det är egentligen helt irrelevant. SE var aldrig ens påtänkt som gm under tingsrättsförhandlingarna.
Citera
2020-09-02, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
LL har som du själv tidigare påpekat inte kommenterat språngmarschen i något tidigare förhör, så att säga att det inte stämmer med tidigare förhör tycker jag är fel. Han fick endast en fråga om han sett en man med blå rock keps och glasögon i platsens omedelbara närhet då mordet skedde, alltså i skottögonblicket. På detta svarade LL ”nej, jag kan inte säga att jag sett honom”
Och du ser ju själv här att LL inte registrerat SE:s närvaro innan han själv gick ur bilen.
Man ska inte dra för hårda växlar på den fråga han fick i förhöret, det är inte alls självklart att han borde ha gjort den kopplingen.

Jag ställer mig frågande till trovärdigheten hos LL men visst är det ett argument som kan tala för att SE är oskyldig. Tycker ändå att mer lutar åt att han är skyldig.
Citera
2020-09-02, 10:53
Medlem
sankmarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
Tack för ditt svar.
Jag noterar att du anser att det inte går att bevisa SEs oskuld det är iaf mer insiktsfullt än många andra som skriver här,

Vi tolkar alla dessa underkligheter kring honom olika.
Vissa tolkar det faktum att SE var ostraffad och aldrig dömts för våldsbrott som ett tecken på att han nog var oskyldig.
Andra som tex jag noterar att det är en punkt i GMP att mordet sannolikt var GMs enda grova våldsbrott.
Vissa hävdar att SE inte kan vara skyldig då hans ålder inte stämmer med vittnesmålen.
Jag hävdar att eftersom INGEN såg mördarens ansikte så är det väldigt svårt att bedöma mördarens ålder.
Baserat på hur han sprang i Rapport inslaget så skulle jag utifrån det uppskatta SEs ålder till ja ca 40.
Då stämmer det plötsligt med vittnesuppgifterna.

SE sökte själv upp Rapport liksom kontaktade tidningen Skydd%Säkerhet vilket ledde till den berömda intervjun där 1992.

Det vittne som SE hånade var ju AH.
Detta in en intervju tror jag nåt år efter mordet.
Han hånade hennes försök att återuppliva OP bla.
Det har varit uppe i råden förut.

De flesta vittnen la mordet bakom sig efter en tid inte SE.
Enligt hans exfru Margareta så ville han jämt prata om mordet hon blev less på detta-
OCH vid sitt sista samtal med sin FÖRSTA exfru(som han var gift med på 60-talet) kort före sin död talade SE om vadå?
Jo Palmemordet såklart.
Drygt 14 år! efter mordet så¨jo nog kom hans liv att präglas stort av mordet även många åt senare.
Några av alla märkliga beteenden kan man förklara.

MEN när det börjar bli så många saker tvåsiffrigt antal så blir det svårförklarligt,

Några saker går att förklara men finns vettiga förklaringar till ALLT.
NEJ då måste man verkligen ha en förutbestämd mening att detta måste jag förklara.

Tänker man logiskt så kommer man fram till att det är ytterst märkliga saker som är svårförklarliga.
Skulle SE däremot vara GM ja då faller bitarna på plats.

Finns det källa på det hånet mot AH? Eller, menar du att han typ tyckte det var lönlöst med livräddande försök. Det är väl i så fall inget hån, kanske mer ett rationellt konstaterande.

Apropå exfru så sa väl hon att SE inte ens kunde döda en fluga. Det säger väl tusen gånger mer om personligheten än en allmänt hållen gmp. GMP utesluter oftast i princip ingenting.

Hur vet du att andra vittnen släppt mordet? Skulle gissa att de flesta som var i korsningen har präglat deras liv på något sätt. Många har ju varit i media och uttalat sig långt efter mordet t.ex. olika Grandvittnen, sen närmare mordplatsen, IM, LJ, LL, YN, AH och även skrivit böcker.

Nu var det väl så att de som såg mördaren springa iväg, så är beskrivningen ofta, inte bråttom, lunka, vaggande, som en elefant...stämmer inte så där jättebra mot SE.

Tycker nog att ingenting av det du framför i inlägget håller. Det är en total avsaknad av tyngd i argumenten. :-)
Senast redigerad av sankmark 2020-09-02 kl. 10:55.
Citera
2020-09-02, 11:13
Medlem
sankmarks avatar
Citat:
Som man brukar säga råder det delade meningar om argumenten.

Jo så är det. Men man hade hoppas det funnits lite tyngre argument än de som framförts av PU/KP och även av s.k privatspanare för att peka ut SE som statsministermördare.
Citera
2020-09-02, 11:40
Medlem
Citat:
Jag ställer mig frågande till trovärdigheten hos LL men visst är det ett argument som kan tala för att SE är oskyldig. Tycker ändå att mer lutar åt att han är skyldig.
Hur ser du på trovärdigheten hos väktaren Henry O?
Speciellt det fetade.

F: Kommer du ihåg vad han mer berättade om just det här när han korn in i receptionen. Hade han gjort någon åtgärd där ute eller på annat sätt hjälpt till på gatan då?
O. Nej, vad jag kommer ihåg så fick jag intrycket av att han
hade , först när han pratade att han hade tydligen gått fram
och hjälpt till att vända den här mannen som hade blivit skjuten tillrätta, lagt honom på rygg så att säga. Men senare när han, ett par minuter senare när han var mer redlig så att säga så fick jag inte alls det intrycket, att han var en bit ifrån när det hände och han gick fram och tittade vem det var medan de personerna som tog hand om Olof Palme som hade blivit skjuten, hade vänt honom rätt och försökt ge konstgjord andning. Och, ja..
F: Du fick det intrycket att han inte hade varit framme och vänt då?
O. Nej, just det utan han var en bit ifrån när det hände och så hade han gått fram och tittat på vem det är. Det är en sådan sak som man gör automatiskt även om man inte är så intresserad av det.

Kl 23.40. Hur kunde SE berätta detta???
Senast redigerad av MacMackay 2020-09-02 kl. 11:50.
Citera
2020-09-02, 12:16
Medlem
Citat:
Hur ser du på trovärdigheten hos väktaren Henry O?
Speciellt det fetade.

F: Kommer du ihåg vad han mer berättade om just det här när han korn in i receptionen. Hade han gjort någon åtgärd där ute eller på annat sätt hjälpt till på gatan då?
O. Nej, vad jag kommer ihåg så fick jag intrycket av att han
hade , först när han pratade att han hade tydligen gått fram
och hjälpt till att vända den här mannen som hade blivit skjuten tillrätta, lagt honom på rygg så att säga. Men senare när han, ett par minuter senare när han var mer redlig så att säga så fick jag inte alls det intrycket, att han var en bit ifrån när det hände och han gick fram och tittade vem det var medan de personerna som tog hand om Olof Palme som hade blivit skjuten, hade vänt honom rätt och försökt ge konstgjord andning. Och, ja..
F: Du fick det intrycket att han inte hade varit framme och vänt då?
O. Nej, just det utan han var en bit ifrån när det hände och så hade han gått fram och tittat på vem det är. Det är en sådan sak som man gör automatiskt även om man inte är så intresserad av det.

Kl 23.40. Hur kunde SE berätta detta???

Ja, det är frågan. Han kan ha återvänt som passiv åskådare? Snappat upp det på något sätt? Det finns många oklarheter. Åt båda hållen.
Citera
2020-09-02, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sankmark
Jo så är det. Men man hade hoppas det funnits lite tyngre argument än de som framförts av PU/KP och även av s.k privatspanare för att peka ut SE som statsministermördare.

KP säger att SE är misstänkt, han säger inte att han är mördaren.
Citera
2020-09-02, 12:20
Medlem
Citat:
Ja, det är frågan. Han kan ha återvänt som passiv åskådare? Snappat upp det på något sätt? Det finns många oklarheter. Åt båda hållen.

Summering:
KP ljuger om utstämplingen och flyttar fram hans utpassering.

KP lyfter upp väktaren ALG s berättelse om att SE varit ute tidigare på kvällen och redan innan Palme kommit till bion. Han kan inte redogöra för vad händelsen har för koppling till mordet.

KP lyfter upp att SE hade bråttom till tåget, men kan inte redogöra för vad det kan ha för koppling till mordet.

KP lyfter fram två vittnen, och fyller själv i deras berättelser för att få det att se ut som de pekat ut SE som den springande mannen.
Keps och hala kontorsskor.

Han omtolkar observationen av LJ så att det ska verka som om det är mer sannolikt att han sett honom i samband med huvudvridningen från trappkrönet i ställer för mordplatsen, som egentligen är den enda möjligheten. 5-6 sekunder mot den svagt upplysta väggen som
Inte ens var synlig från trappkrönet.

Han misstolkar språngmarschen och vill inte inse att SE i samma veva ger en helt fullständigt korrekt beskrivning av det kronologiska förloppet.

Han sågar trovärdigheten hos i stort sett samtliga vittnen på mordplatsen.

https://www.google.se/amp/s/amp.svt.se/nyheter/inrikes/vittnena-det-var-inte-stig-engstrom-som-skot-olof-palme

Han sågar Henry O:s berättelse avseende samtalen 23.20 och samtalet 23.40.

Till detta ska läggas det fullständigt osannolika i att SE som gm
återkommer till Skandia efter mordet och berättar detaljerat om vad som hänt efter mordet.

Inget mordvapen, inget erkännande, ingen övrig teknisk bevisning, ingen motivbild förutom att han var moderat och bodde i Täby, och ingen gärningsbeskrivning värd namnet.

Ser du/ni inte själva hur sjukt och galet detta är?
Vakna!
Citera
2020-09-02, 12:23
Medlem
Citat:
Återvänt som passiv åskådare?
Upplivningsförsöken ägde rum två minuter efter mordet.
Citera
2020-09-02, 12:25
Medlem
Citat:
Återvänt som passiv åskådare?
Upplivningsförsöken ägde rum två minuter efter mordet.

Jag menar att han kanske snappat upp det efteråt.
Citera
2020-09-02, 12:30
Medlem
sankmarks avatar
Citat:
KP säger att SE är misstänkt, han säger inte att han är mördaren.

Jo, det är deras misstänkte som statsministermördare. Under två timmar försökte de även övertyga alla andra om det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in