2020-09-01, 20:15
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tissetiss
Nu förstår jag inte riktigt vad du menar. Men oavsett - vem vill ha en man som sätter en på plats ? Låter lite som två parter som står i ett rejält motsatsförhållande till varandra - och där den ena parten blir kränkt och måste ryta ifrån rejält. Tecken på ett dåligt förhållande och inte en hållbar relation.
Det håller jag med dig om.

Det jag menar är, att om en kvinna försöker ändra på sin man (och jag tycker också mig se att det är vanligt) så behöver han "stå emot". Ingen har rätt att försöka ändra på en annan människas jag, vilket är detsamma som att försöka äga någon annan. I den situationen bör mannen sätta kvinnan på plats.
Förhoppningsvis förstår hon då felet hon gjort, så de kan fortsätta tillsammans i kärlek.

Tråkigt dock att sådant ska behövas.
Citera
2020-09-01, 20:23
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dolche
Så det är klart att det måste motverkas, civilisationen bygger ju på att människor är produktiva.

Monogami är ju onaturligt biologiskt, vi är väl snarare biologiskt benägna att inrätta klansamhällen mm.

Så de traditionella värderingarna har ju tagit oss dit vi är idag. Utan dessa - kaos, som endast väldigt få tjänar på.
Ja, till kroppen är vi som djur, det är anden kan ha kontakt med Gud och vilja leva enligt "traditionella värderingar".

Öl och TV- spel är nog ändå bättre än ingenting. Någonting behöver man väl sysselsätta sig med medan vi fortfarande är kvar i denna världen
Citera
2020-09-01, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden

Det jag menar är, att om en kvinna försöker ändra på sin man (och jag tycker också mig se att det är vanligt) så behöver han "stå emot". Ingen har rätt att försöka ändra på en annan människas jag, vilket är detsamma som att försöka äga någon annan. I den situationen bör mannen sätta kvinnan på plats.
Förhoppningsvis förstår hon då felet hon gjort, så de kan fortsätta tillsammans i kärlek.

Fast om det ligger i den kvinnans naturliga rätta jag att försöka ändra mannen blir det inte lika fel av honom att försöka ändra på henne genom att sätta henne på plats?

Det slutar med att dom blir ståendes och ömsom försöker ändra och ömsom sätta varandra på plats, i all evighet, Amen.
Citera
2020-09-01, 20:28
Medlem
Citat:

Ja, någon kommandora som hela tiden jagar på honom allt som hon tycker ska fixas orkar väl ingen leva med i längden

Men på ett annat plan kan det ibland kan det vara nyttigt för båda att låta sig påverkas av den andra/-e. Man kan utvecklas. Om det görs på ett positivt sätt.
Citera
2020-09-01, 20:32
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poludnitsa
Fast om det ligger i den kvinnans naturliga rätta jag att försöka ändra mannen blir det inte lika fel av honom att försöka ändra på henne genom att sätta henne på plats?

Det slutar med att dom blir ståendes och ömsom försöker ändra och ömsom sätta varandra på plats, i all evighet, Amen.
Det ligger inte i hennes rätta natur, utan i hennes fallna natur. Eva och ormen du vet... Det är därför män kommer underfund med att kvinnor faktiskt "gillar när man ryter ifrån". Vi får se vart det tar vägen med den kunskapen utan att Gud är med, jag bävar...

Hur som:
Det här med att göra slut pga olika sexdrifter:
Är parterna inte troende är det bättre att göra slut. Håller med.
Citera
2020-09-01, 20:32
Medlem
Citat:

Du får tänka i termer av agressor och offer.

Den som blir angripen har rätt att försvara sig.
Citera
2020-09-01, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dolche
Du får tänka i termer av agressor och offer.

Den som blir angripen har rätt att försvara sig.

Nej min tankegång verkar ha gått dig över huvudet. Jag fick förklaringen av ladyswede, allt är som vanligt Evas verk.
Citera
2020-09-01, 21:27
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Nej min tankegång verkar ha gått dig över huvudet. Jag fick förklaringen av ladyswede, allt är som vanligt Evas verk.
Nope. Ormens verk sa Eva...
Citera
2020-09-01, 21:31
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:

Fast detta är komplicerat. Jag tror att det är ganska vanligt att man går in i en relation med någon som man initialt ser upp till som närmast perfekt, förblindad av förälskelse, för att sedan ägna allt mer tid åt att försöka korrigera de delar som inte lever upp till den idealbild av partnern som man skapat i ett tidigt skede. Jag har varit med om att kvinnor ägnat sig åt detta i två av mina förhållanden. Det är svårt i ett sådant läge att "sätta henne på plats", när man inser att det rör sig om mestadels omedvetna sätt att påverka i rätt riktning (ur hennes perspektiv). I det läget ligger det närmast till hands att göra som man så ofta gör i relationer — man kompromissar. Vill hon inte höra talas om vissa saker tar man inte upp dem. Man döljer dem och tonar ned den sidan. Detta kan man göra av respekt eller, som det heter, för husfridens skull. Och jag gissar ju att även många kvinnor gör så. Jag vet dock inte säkert emedan jag är man.
Citera
2020-09-01, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Du förtjänade och förtjänar mycket bättre! Jag blir illa berörd när jag läser din text. Jag får narcissistiska vibbar från ditt ex. Människor med narcissistiska drag hanterar inte att bli ifrågasatta eller kritiserade, hur konstruktivt det än är. De skjuter ifrån sig "det är inget fel på mig" "men du däremot"... De lägger gärna över sitt eget ansvar på andra och ger andra skulden för de egna bristerna.

Det är också "silent treatment". Hon gjorde sig fullständigt onåbar känslomässigt, fysiskt, verbalt, försatte dig i en situation där du tog på dig att försöka fixa situationen, du funderade "vad är det som har hänt", "hur kan jag fixa detta", "hur kan jag hjälpa henne", "vad kan jag göra" osv osv. En form av psykisk misshandel. Där den utsatte för silent treatment utplånar sig själv för att anpassa sig efter den andre, mycket skadligt.

Det var HENNES ANSVAR att hantera sitt psykiska mående och negativa förändring. Hennes ansvar att tala klarspråk och avsluta relationen eller försöka fixa den. Du gjorde vad du kunde, du fumlade i mörkret eftersom du inte nådde fram till henne. Det var HON som slutade kommunicera med dig.

Utan kommunikation, ingen rörelse framåt. Du gjorde inget fel. Jag hoppas att din självkänsla/självförtroende/egenvärde inte tog för stor skada. Skönt att du lämnade henne till slut. Du förtjänar det bästa, inte bli behandlad nonchalant och slarvigt. Kärlek.

Tack för alla dina fina ord! Jag blir verkligen rörd av det du skriver!

Jag tog tyvärr skada under relationen och tappade bort mig själv, det är lättare att se det såhär retrospektivt. Försöker bygga upp mig själv åter. Återtar mina intressen och mina kontakter. Exet hade sina ideér om det också, så det blev att jag slutade träffa polare och slutade med sådant jag tycker om att göra, för att försöka hålla exet på gott humör. Jag vet att det låter helt absurt och fruktansvärt dumt gjort av mig, men det tog alldeles för mycket energi från mig att försöka sätta emot exet. Det tog mindre energi att inte göra det och gå efter exets pipa. Men i slutändan så tog det mer energi att i princip sluta träffa polare och sluta med vissa intressen. Man blir lite som ett skal, utan innehåll. Träningen höll jag dock hårt i. Och att se till att barnen har det bra. Det var/är väl det jag har stridit mest för, att barnen ska ha det bra. Men jag har väl mer och mer insett att de också därmed behöver se att jag mår bra och att medföräldern/exet mår bra. SÅ nu bygger jag upp mig själv åter och ser till att vi alla ska må bra, men utan att rucka på mig själv/förminska mig själv.

Tack åter fina du!
Citera
2020-09-01, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JordenIsPlatt
Ja märklig kvinna det där, man får alltid sina "wtf moments" med dom små liven. Från helt on till helt off är ju något mer än bara trötthet eller lust eller vafan som helst och har ju knappast ens med dig att göra utan hänger ju ihop med barnet på något plan. Märkligt när det inte finns någon vilja alls att lösa det.

Tack för alla dina peppande ord! Det värmer!

Ja, det är märkligt. Jag försöker fortfarande förstå vad fan det var som hände. Från störtförälskelse och att allt är hur bra som helst, till att personen tar över all ens luft och det inte finns mer än artificiell luft att andas och där varje andetag får man kämpa sig blå för att få. Från att ha varit i paradiset, till att känna det som att jag försöker gå efter vatten till fots (utan sandaler) i öknen.

Haha, känns som jag har kapat feministforumet för att diskutera sådant som mer hör relationsforumet till. Jag får tacka moderatorerna för att ni står ut med mina utläggningar!
Citera
2020-09-01, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Tack för alla dina peppande ord! Det värmer!

Ja, det är märkligt. Jag försöker fortfarande förstå vad fan det var som hände. Från störtförälskelse och att allt är hur bra som helst, till att personen tar över all ens luft och det inte finns mer än artificiell luft att andas och där varje andetag får man kämpa sig blå för att få. Från att ha varit i paradiset, till att känna det som att jag försöker gå efter vatten till fots (utan sandaler) i öknen.

Haha, känns som jag har kapat feministforumet för att diskutera sådant som mer hör relationsforumet till. Jag får tacka moderatorerna för att ni står ut med mina utläggningar!
Det låter som en ganska klassisk antisocial personlighetsstörning du stött på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in