2020-09-01, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kranskalle
Så du tänker dig att föräldrarna tyckte att barnen hade så dåliga förutsättningar att göra karriärer, att de bestämde sig för att döda dem, eftersom barnens karriär i föräldrarnas ögon var det enda som kunde göra livet värt att leva? Och när de väl bestämt sig för detta insåg de att de inte själva ville leva vidare? Detta trots att föräldrarna var i psykiskt ok skick och hade kunskap om att barnen snart skulle bli friska?

Har jag förstått dig rätt eller missuppfattat något?
Förutom detta så mådde de lika utmärkt som Tore Hedin från Turva gjorde när han dränkte sig. Case closed.
Citera
2020-09-01, 17:00
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Så du tänker dig att föräldrarna tyckte att barnen hade så dåliga förutsättningar att göra karriärer, att de bestämde sig för att döda dem, eftersom barnens karriär i föräldrarnas ögon var det enda som kunde göra livet värt att leva? Och när de väl bestämt sig för detta insåg de att de inte själva ville leva vidare? Detta trots att föräldrarna var i psykiskt ok skick och hade kunskap om att barnen snart skulle bli friska?

Har jag förstått dig rätt eller missuppfattat något?

Ja, inte var det för att barnen inte skulle kunna leva ett gott framtida liv, i alla fall inte som prognosen för barn-ME ser ut.
Knappast heller för att föräldrarna visat några tecken på svår psykisk sjukdom, som inte hittats enligt polisen.
Några andra omständigheter i form av socioekonomisk karaktär, incest eller andra ljusskygga omständigheter har ju inte heller framkommit.

Kvar blir att polisen uppgifter baserat på intervjuer med omgivningen kanske inte gav en korrekt bild av verkligheten - föräldrarna var egentligen mycket psykiskt sjuka.
Eller så var deras elitistiska uppfattning om hur värdefullt liv barnen kunde få avgörande, där den kommande framtiden för barnen inte dög som en framtida liv i "egentlig mening".

Mycket talar för att detta sneda synsätt på vad ett "egentligt framtida liv" innebar, kan vara orsaken,
hur obehagliga dessa fakta helt frankt än framstår.
Senast redigerad av Solglittret 2020-09-01 kl. 17:08.
Citera
2020-09-01, 17:01
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Den suicidala faktorn kommer du aldrig ifrån.
Föräldrarna vill dö.
Det står klart och tydligt i avskedsbrevet.
De bildar uppenbart en självmordspakt (gemensamt samråd) och de dödar sina barn.

De vill inte leva.

Om de önskat leva hade barnen med stor sannolikhet levt än idag.

"obehagliga eufemismer" är bullshit.
Forskningen fördjupar sig kring begrepp som Extended Self och överidentifikation vare sig du vill eller inte.
Samt suicidfaktorn eftersom det särskiljer föräldrar från andra barnamördare.

Den absolut viktigaste frågan (för professioner) vid familicide och filicide relaterat till prevention är om de planerar att döda sina barn om de tangerar su.
Där är forskning överens.

Jag ifrågasätter på intet sätt forskningen som sådan eller värdet av att i sådan använda interna begrepp och fackuttryck, vilket framgick mycket tydligt av mitt inlägg du citerar.

Det är däremot klart obehagligt att alls tala om utökade självmord, därför att i ett brottsofferperspektiv och i den allmänna debatten handlar det om mord först och främst. Motivet är underordnat handlingen till skillnad från om man betraktar den som psykologiserande över gärningsmannen.
Citera
2020-09-01, 17:21
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Ja instämmer.
Framförallt kanske man även måste beakta det faktum att två jurister sannolikt inte vill leva vidare som mördare efter att de dödat sina barn.
Det är inte fastlagt att de själva egentligen primärt ville dö - det kan ha blivit en följd av att de beslutade sig för att barnen inte skulle få leva, utan det föräldrarna ansåg var ett tillräckligt bra framtida liv.
Därför haltar beskrivningen "utvidgad självmord".

Vi vet inte hur föräldrarna formulerat sig i avskedsbrevet. Det finns inget som motsäger att de inte primärt ansåg att barnens framtida liv var utan egentlig mening - och att de som en följd av morden på barnen inte heller ville fortsätta leva själva.

Om motiv kan man enbart ha mer eller mindre underbyggda teorier, medan det i frågan om någon har dödat någon annan det ofta går att nå mycket stor sannolikhet. Strängt taget är det sedan ur ett juridiskt perspektiv beroende på uppsåtet hur dödandet skall klassificeras, som mord, dråp osv.

Att det här skulle klassificerats som tre mord vad gäller pappan framstår som så gott som klarlagt. Högst troligen har mamman gjort sig skyldig till mord som det bedömts i en hypotetisk rättsprocess. Möjligen hade det rört sig om medhjälp till mord. Eftersom vi inte fått några klara bevis på att hon var skyldig finns det också en möjlighet att hon skulle bedömts som oskyldig.

Jag tror vi är relativt överens om det. Men jag tycker inte att beskrivningen utvidgat självmord haltar främst pga de specifika omständigheterna i fallet, utan för att det generellt är en omskrivning för vad det handlar om och som du skriver fokuserar på gärningsmannens motiv och sinnestillstånd.

Sedan vet jag inte om det går så bra att särskilja i vilken mån det fanns en egen önskan att ta livet av sig hos föräldrarna och viljan att ta livet av barnen. Ni har ju utförligt polemiserat kring den frågan här, men jag har ingen klar uppfattning om hur samspelet kan ha sett. Men jag förstår att det berör och intresserar många.
Citera
2020-09-01, 17:29
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Jag ifrågasätter på intet sätt forskningen som sådan eller värdet av att i sådan använda interna begrepp och fackuttryck, vilket framgick mycket tydligt av mitt inlägg du citerar.

Det är däremot klart obehagligt att alls tala om utökade självmord, därför att i ett brottsofferperspektiv och i den allmänna debatten handlar det om mord först och främst. Motivet är underordnat handlingen till skillnad från om man betraktar den som psykologiserande över gärningsmannen.
Jag har inte skrivit ordet utökade självmord så den debatten om ordval får du ta nån med nån annan.

Jag refererade till exakt det jag i huvudsak skrev om:
Riskfaktorn med överidentifikation hos föräldrar vilket inom psykologi även kan betecknas Extended Self.

Debatten berör mord på två barn.
Forskningen tittar på bakomliggande orsaker, riskfaktorer.
För att prevention är viktig i den "allmänna debatten".
Viktigare än konspirationer.

Därav är kombinationen med överidentifikation av vikt om föräldrar ger uttryck för självmordstankar eller om det kan misstänkas på annat sätt.
Såsom att oro och omsorg om barn blivit patologisk.

.
Citera
2020-09-01, 17:35
Bannlyst
Citat:
Ja, inte var det för att barnen inte skulle kunna leva ett gott framtida liv, i alla fall inte som prognosen för barn-ME ser ut.
Knappast heller för att föräldrarna visat några tecken på svår psykisk sjukdom, som inte hittats enligt polisen.
Några andra omständigheter i form av socioekonomisk karaktär, incest eller andra ljusskygga omständigheter har ju inte heller framkommit.

Kvar blir att polisen uppgifter baserat på intervjuer med omgivningen kanske inte gav en korrekt bild av verkligheten - föräldrarna var egentligen mycket psykiskt sjuka.
Eller så var deras elitistiska uppfattning om hur värdefullt liv barnen kunde få avgörande, där den kommande framtiden för barnen inte dög som en framtida liv i "egentlig mening".

Mycket talar för att detta sneda synsätt på vad ett "egentligt framtida liv" innebar, kan vara orsaken,
hur obehagliga dessa fakta helt frankt än framstår.

Ok, tack för svar.

Det måste finnas många grundläggande brister hos ett föräldrapar som bestämmer sig för att döda sig själva och sina barn på sådana grunder, att man måste tala om djupt störda människor. Grav impulskontrollbrist, sjukligt låg framförhållning och tålamod, total oförmåga till empati, avsaknad av självbevarelsedrift, starka psykopatiska drag, okänsliga för att trampa över våra största tabun, oförmåga att känna rädsla, inga föräldrainstinkter mm.

Visar deras liv i övrigt upp ett mönster som tyder på dessa personlighetsdrag?
Citera
2020-09-01, 17:44
Medlem
Citat:
Ok, tack för svar.

Det måste finnas många grundläggande brister hos ett föräldrapar som bestämmer sig för att döda sig själva och sina barn på sådana grunder, att man måste tala om djupt störda människor. Grav impulskontrollbrist, sjukligt låg framförhållning och tålamod, total oförmåga till empati, avsaknad av självbevarelsedrift, starka psykopatiska drag, okänsliga för att trampa över våra största tabun, oförmåga att känna rädsla, inga föräldrainstinkter mm.

Visar deras liv i övrigt upp ett mönster som tyder på dessa personlighetsdrag?
Ja, Oskar sa åt Moa att hon skulle vara tyst hos pianofröken en gång.
Citera
2020-09-01, 18:16
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Ja, Oskar sa åt Moa att hon skulle vara tyst hos pianofröken en gång.
Oh...

Du menar det motsägelsefulla snacket för att få fram att han hade kontrollbehov.

Som förvanskas i tråden över tid och når ett klimax i Höglunds bok.
Ju mer de sladdar ju mer förfasan. Det påminner om ett kafferep med två gamla kärringar.

(FB) Stor polisinsats i Bjärred utanför Lund - 2018-01-09 (fyra döda)
Citera
2020-09-01, 18:19
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jag har inte skrivit ordet utökade självmord så den debatten om ordval får du ta nån med nån annan.

Jag refererade till exakt det jag i huvudsak skrev om:
Riskfaktorn med överidentifikation hos föräldrar vilket inom psykologi även kan betecknas Extended Self.

Debatten berör mord på två barn.
Forskningen tittar på bakomliggande orsaker, riskfaktorer.
För att prevention är viktig i den "allmänna debatten".
Viktigare än konspirationer.

Därav är kombinationen med överidentifikation av vikt om föräldrar ger uttryck för självmordstankar eller om det kan misstänkas på annat sätt.
Såsom att oro och omsorg om barn blivit patologisk.

Nej, det handlade alltså om vad du skrev här : (FB) Stor polisinsats i Bjärred utanför Lund - 2018-01-09 (fyra döda) om att vissa forskare ansåg att man norde vända på ordningen murder - suicide till suicide - murder. Det är ett utslag av samma tankesätt som ligger bakom eufemismen utvidgat självmord.

Det är olämpligt och skadligt för att man även här måste utgå från ett brottsofferperspektiv och se mördandet som det primära och att terminologin då är viktig även här. Jag kan inte tänka mig att man skall avlägsna sig från brottsofferperspektivet ens om man fokuserar på mördarnas drivkrafter. I första hand är det ju intr dig jag argumenterar mot utan dess forskares uppfattning du refererar till.

Att forskningen som sådan är viktig inte minst i preventivsynpunkt håller jag med dig om och att det då är viktigt att titta på sådant som överidentifikation och extended self. Och det är säkert sådana faktorer som ligger bakom föräldrarnas svårförståeliga agerande när de beslutat att mörda barnen här.
Citera
2020-09-01, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Jag kollade Lisa Billö. Hennes familj lider tydligen av något hon kallar MSC. I min vildaste fantasi kan jag inte förstå hur du får henne "mögel och kemikalieskadad" till ME. Har du någon som helst aning om vad du skriver om eller är du bara obildad? Hon har inte botat sina barn från ME, hon har flyttat från ett mögelhus! Ditt inlägg är i klass med några som skrevs för ett par år sedan om att familjens hus kanske hade mögel i källaren. Huset har inte ens en källare....

Käften tönt jag har följt henne länge, diskuterat med henne och hon har skrivit rätt mycket om Bjärredsfamiljen.
Citera
2020-09-01, 19:02
Medlem
Citat:
Problemet är väl att dessa föräldrar inte ens verkar ha försökt. Inte tagit ledigt för att åka till sol och värme sedan båda barnen blev sjuka, inte tagit tjänstledigt och prioriterat att umgås med barnen.
Inte låtit barnen ta ledigt från skolan och för att satsa på att må bättre - vilket är fullt möjligt att göra trots skolplikten om ett barn är mycket sjukt.
Även socialt liv är en del av lärandet - det verkar man inte prioriterat. Barn blir lyckliga av socialt liv och mår sämre av brist på umgänge med kompisar, av att inte få gå ut i naturen, inte få frisk luft, inte få skitiga fötter och myggbett, inte få testa sina egna vingar.
Inte heller har man varit beredd att vänta några månader på en sannolik möjlig förbättring för Agnes.

Dessa mord handlar inte om barnens framtida liv - för det skulle med största sannolikt bli riktigt bra. Dessutom troligen redan i närtid för Agnes.
Morden handlar troligen om föräldrarna och hur de uppfattade sin egen framtid.
En framtid som kanske inte motsvarade deras uppställda kravspec, därför att de sannolikt uppfattade sina barn som "misslyckad andrasorterings avkomma". Hos föräldrar som själva är vana att prestera och själva alltid lyckas, blev nog de sjuka barnen ett direkt misslyckande.

Därför är orsaken såväl som det brutala genomförandet av morden riktig förfärlig!

Det ligger tyvärr mycket i det du skriver. Sedan kan såklart sömnbrist, kris osv trigga psykisk sjukdom. Men jag tror att i grund och botten finns de skäl du nämner med som en starkt bidragande orsak till att tragedin inträffade.
Citera
2020-09-01, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Käften tönt jag har följt henne länge, diskuterat med henne och hon har skrivit rätt mycket om Bjärredsfamiljen.
Vad har det för betydelse när hon inte har något alls med ME eller familjen i Bjärred att göra? Du skulle inte kunna försöka hålla dig till trådens ämne även om det krävs lite ansträngning? Du kanske kan berätta på Facebook i stället om vilka bloggare du följer och diskuterar med, det finns tantgrupper där för sånt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in