Citat:
Ursprungligen postat av
rj1992
Varför ska vi lösa på detta sätt genom att bränna kronan eller bibel bara för att vi inte tror på det? Kan man inte lösa detta på andra sätt? Som att sprida kunskap osv så att religoner blir endast privat och inget annat.
Hur skulle du tycka om dem bränner vetenskapliga böcker och tvinga dig tro i deras böcker istället? Om du tycker att det är okej att bränna koranen eller bibel så är det också okej för dem att göra så, right?
Ibland behöver man tänka från deras perspektiv och tänka varför gör dem och hur viktigt är det och kanske kan man förstå dem och inte bara vara envis och bara stå till sin ställning.
Jag förstår just inte varför vi svenskar hatar muslim? Vad har dem gjort i Sverige? Kan någon förklara
Som sagt vem som helst, även såklart en muslim får bränna en bibel så länge det är ens privata och inget kulturhistorisk värdefullt som tex Silverbibeln. Jag blir inte sårad eller skulle bry mig. Min tro behöver inte manifesteras genom böcker eller symboler. Den har jag i hjärnan och i hjärtat.
Och det är väl just den här skillnaden som åskådliggörs så tydligt vid sådana här tillfällen. Om någon bränner en bibel så reagerar ingen och det är framförallt inte tal om någon "hets mot folkgrupp" med all rätt. Men det är just den här skillnaden som är så groteskt sinnsesjukt. I Sverige ska alla vara lika inför lagen. Om det är hets mot folkgrupp att bränna en koran så ska det banne mig vara det om man bränner en bibel också men så är det inte. Fanns inte den här skillnaden och helst då i den mening att det inte är straffbart för något av fallen vore det meningslöst att bränna böcker för det är när allt kommer omkring ganska sunkigt.
Annars håller jag med om vad du säger. Upplysning och reformation är den bästa vägen att gå vad gäller att modernisera och sekularisera islam. Jag tror att många muslimer i Sverige faktiskt mognar en del genom att leva i Sverige även om de lever segregerat och åtskild majoritetsbefolkningen. Annars skulle vi ha sett mycket större demonstrationer. Det är min teori och den inger ett visst hopp om den nu stämmer.
Men åter igen, muslimer lever så tight i sin egen lilla värld och bubbla så de måste konfronteras med verkligheten ibland. De blir strukna medhårs av all etablissemang, ingen ifrågasätter. Ingen kritik. Ingen satir. Inga skämt. Allt vad gäller muslimer ska vara så jävla prinsessan på ärten känsligt och det är det man tröttnar något så fruktansvärt på. Vi ska alltid visa respekt, förståelse och hänsyn till dem men själva behöver de inte visa respekt, förståelse eller hänsyn till någon annan. Där har du förklaring på din fråga sist i stycket.