Citat:
Ursprungligen postat av
flashenbacken1
Det är inte olagligt att sparka en koran. De blev omhändertagna på grund av att de inte hade något demonstrationstillstånd och att deras uttalanden är föremål för åsiktsbrottet hets mot folkgrupp.
Även om ditt antagande skulle stämma så tycker jag fortfarande att polisens agerande är mycket märkligt. Ungefär samma sak borde väl ha hänt Stram Kurs medlemmarna även om de saknat demonstrationstillstånd. Att alltså redan efter några minuter hade demonstrationen blivit upplöst och tre av medlemmarna blivit gripna samt därefter hade de övriga beordrats att samla ihop sina pinaler och skingra sig.
Nej, polisens beteende går inte riktigt ihop i ditt "scenario" heller, tycker jag. Varför besvära sig med att låta poliser postera sig med jämna mellanrum runt torget och sätta upp avspärrningar i form av vit-blå band. Vidare ses ytterligare förstärkning i form av fler avspärrningsband sättas upp ut när demon redan pågått i uppåt tio minuter. Sammanlagt fick alltså en demonstration som sägs varit helt otillåten vara ifred i uppåt en halvtimme innan man stoppade den.
Att en grund att gripa tre av dem skulle ha varit att de gjort uttalanden som strider mot lagen om Hets Mot Folkgrupp skulle jag i så fall fan i mig vilja se bevis på. En t-tröja med "Fuck Islam" tryckt på bröstet ?, en (1) vers av kampsången "De skal ikke integreres, De skal hjem" ?. Sammantaget såg jag inget beteende som inte förekommit under de många tiotals möten Stram Kurs hållit runt hela Danmark. I så fall så skiljer sig Sveriges och Danmarks HMF-lagstiftningar åt ?. Och är det så så vet jag ju vilken jag valt om man kunde det. Men en ledtråd kan jag ge: Det vore
inte Sveriges.
Citat:
Ursprungligen postat av
borriz
En naturlig följdfråga....
Vi har redan förstått att man absolut inte får bränna koranen!
Frågan är vad man hanterar ett exempel av nämnda bok som blivit trasigt/utslitet, på ett korrekt sätt.
Hur gör man sin egen Koran-kompost ??. Trädgårdsmästare Drule Rasmussen ger sina bästa tips.