2020-09-01, 00:00
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Det som retar mig med det dyra artilleriprojektet som pågått i vadå? Snart 20 år..? Mer än 20 år?

Det är att man från officiellt håll verkar vägra att erkänna att man hade kunnat köpa nåt fungerande från hyllan, och fått det levererat och haft det i bruk inom kanske fem år, från att avtal skrivits..

Nu har Norge, Finland och Estland köpt in K9 och börjat få leveranser.

Litauen har köpt Pzh2000.

Men här i Sverige har vi bestämt att våra pjäser ska kunna flyga flygplan av nån jäkla anledning. Det var ju Archerns stora USP tydligen, att den till skillnad från andra kunde flygfraktas vid internationella insatser gubevars. Det trummades det på!

Är det nån som vet hur mycket man flugit med Artilleriystem 08 sedan Artreg började få sina pjäser? Som skattebetalare skulle jag vara bra intresserad av hur mycket man utnyttjat den enormt viktiga möjligheten.

Varför kunde man bara inte lyft över våra 48 FH77B på ombyggda dumprar? Då hade vi fått 48 Haubits 77BD på två-tre år kanske. Och den svenska armén hade haft ett artilleri under den strategiska time-outen.

Eller kanske 12-24 begagnade Pzh2000 från Nederländerna eller Tyskland?

I stället fick vi nu 24 Archers där personalen satt splitterskyddad. I teorin that is! Eftersom de pjäserna bara existerade i just teorin, inte på riktigt. Keep it simple brukar va ett bra ledord i livet, men när FMV och industrin går samman blir det inte alltid så.

Haubits 77BD hade kunnat fungera som en hyfsat billig interimslösning ”tills vidare”. Sen hade man kunnat börja titta på nyare pjäser nu runt 2020.
En av de stora usp med Archer var den lilla andelen soldater som behövdes kontra FH77A/B.
Med svindyra anställda soldater och väldigt få soldater ansågs hög automatisering viktig.

Givetvis hade det varit bättre att byta eldrör på FH77B och sätta dessa 50 st på dumper.
FH77A hade kunnat ställas i förråd så länge.
Citera
2020-09-01, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
En av de stora usp med Archer var den lilla andelen soldater som behövdes kontra FH77A/B.
Med svindyra anställda soldater och väldigt få soldater ansågs hög automatisering viktig.

Givetvis hade det varit bättre att byta eldrör på FH77B och sätta dessa 50 st på dumper.
FH77A hade kunnat ställas i förråd så länge.

Absolut, det köper jag och det är en ganska viktig aspekt, men det kan väl inte va det enda som betyder nåt i krig tänker jag.

Finns ju för och nackdelar med mindre besättning.

Inte enbart av godo till 100%, men kanske det mest vettiga alternativet ändå.

Sen beställdes väl Archern innan vi gått över till anställda soldater?
Citera
2020-09-01, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaskadmust
Där ingår 6 st K10 ammunitionsfordon också.

För varje Archer har man en containermonterad ammunitionshanteringsenhet också som är inräknad i priset.

Om NyTeknik har rätt med de obekräftade uppgifterna har den svenska delen av Archerprojektet som givit oss Artillerisystem 08 kostat cirka 1,3 miljarder för att införa 24 fordon och sedan får man betala 900 miljoner kronor för de norska systemen samt tillhörande utrustning. Alltså cirka 54 miljoner kronor för de svenska och 38 miljoner kronor för de norska. Det blir ganska mycket simulatorer och utbildning om man ska upp till priset för nya K9 system.

https://www.nyteknik.se/fordon/forsvaret-far-24-extra-archer-haubitsar-6788151
Citera
2020-09-01, 13:02
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Absolut, det köper jag och det är en ganska viktig aspekt, men det kan väl inte va det enda som betyder nåt i krig tänker jag.

Dock var antalet soldater och förband redan rejält reducerade och var på väg ned ytterligare.
Så att det som under kalla kriget skulle finnas gott om soldater var knappast en förutsättning man räknade med.
Citera
2020-09-01, 13:28
Medlem
Citat:

Vilka är nackdelarna med mindre besättning?
Citera
2020-09-01, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Dock var antalet soldater och förband redan rejält reducerade och var på väg ned ytterligare.

Absolut!
Citera
2020-09-01, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Vilka är nackdelarna med mindre besättning?

Typ..

När nån i gruppen blir sårad
När nån i gruppen blir sjuk
När man ska vårda fordonet
När man ska... felsöka och reparera nånting.

Vid vedhuggning, förläggningstjänst, vård, förplägnadstjänst, vakt och bevakningsuppgifter, och naturligtvis vid avsutten strid m.m.

Ja i princip för det mesta! 99% av tiden ungefär...
Senast redigerad av Macke85 2020-09-01 kl. 14:23.
Citera
2020-09-01, 15:36
Medlem
Eller när man ska gå en längre eller kortare sträcka och man av effektiviseringsskäl nu bara är fem man i stället för sju, åtta eller elva.. Som ska medföra grupp och plutonsmateriel som radiobatterier, pansarskott, bår ammunition etc.

Men på det stora kanske det är bättre att vara få. Armén vinner kanske på det, på pappret i alla fall.

Kan såklart tänka mig att det finns nån lagomnivå på en grupps storlek också.
Senast redigerad av Macke85 2020-09-01 kl. 15:42.
Citera
2020-09-01, 22:12
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Typ..

När nån i gruppen blir sårad
När nån i gruppen blir sjuk
När man ska vårda fordonet
När man ska... felsöka och reparera nånting.

Vid vedhuggning, förläggningstjänst, vård, förplägnadstjänst, vakt och bevakningsuppgifter, och naturligtvis vid avsutten strid m.m.

Ja i princip för det mesta! 99% av tiden ungefär...
Fast det finns väl ingen nackdel i att utforma ett vapensystem så att det kan hanteras av minimal styrka?
Ett fältförband kan utrustas med en pansarbil med lite reserver om så önskas.
Citera
2020-09-01, 22:37
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Fast det finns väl ingen nackdel i att utforma ett vapensystem så att det kan hanteras av minimal styrka?
Fast det händer inte, svenska bataljoner är knappt halva styrkan kontra kalla kriget.
Citera
2020-09-01, 22:40
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor

Absolut. Jag har för mig att Frankrike har gjort så med Leclerc.

Och med Archer (som har tre mans besättning, men klarar av både att skjuta och omgruppera med en person) så skulle man mycket väl, kunna ha dubbla besättningar, för att kunna hålla igång systemet dygnet runt. I Tyskland körde man med dubbla besättningar till FlakPanzer Gepard, som skulle byta av varandra med ungefär 12 timmars mellanrum och där den avlösta besättningen sedan fick ta sin terrängbil och vila upp sig samtidigt bemannade ett Stingersystem vid något lämpligt punktmål, tills nästa besättningsbyte.

Med ett mera manskapskrävande system, så är inte detta aktuellt, samtidigt som dessa system tappar minst lika mycket i stridsvärde, med samma procentuella personalbortfall som på Archer.
Citera
2020-09-01, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
Absolut. Jag har för mig att Frankrike har gjort så med Leclerc.

Och med Archer (som har tre mans besättning, men klarar av både att skjuta och omgruppera med en person) så skulle man mycket väl, kunna ha dubbla besättningar, för att kunna hålla igång systemet dygnet runt. I Tyskland körde man med dubbla besättningar till FlakPanzer Gepard, som skulle byta av varandra med ungefär 12 timmars mellanrum och där den avlösta besättningen sedan fick ta sin terrängbil och vila upp sig samtidigt bemannade ett Stingersystem vid något lämpligt punktmål, tills nästa besättningsbyte.

Med ett mera manskapskrävande system, så är inte detta aktuellt, samtidigt som dessa system tappar minst lika mycket i stridsvärde, med samma procentuella personalbortfall som på Archer.

Jo absolut, jag skrev att det fanns för och nackdelar.

Men du nämner Leclerc och är det inte så att i länder där man har stridsvagnar med bara tre mans besättning så har man erfarit detta. Att tre man är lite väl lite när man ska göra ”allt annat” som att maskera vagnen, göra tillsyn och fylla på olja, ladda ammunition, resa tält och annat. Cheferna måste lägga oproportionerligt mycket tid på att hjälpa till med vård och vardagssysslor i stället för att exempelvis planera och skapa sig lägesöverblick..

?

Nu har Archern fem man så där tror jag iofs det är ganska lagom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in