Citat:
Ursprungligen postat av
flashenbacken1
Det stör mig lite att folk i den här tråden tenderar att underskatta S och överskatta SD rätt ordentligt. Tycker vi bör lära oss av de senaste valen trots allt kaos.
Ska jag vara helt ärlig så blir jag inte förvånad om vi i valet 2022 får ett resultat där SD: 20 M: 21 S: 26
Och som grädde på moset L: 4,0 MP: 4,1
Folk måste vara beredda på att 2022 kommer bli en riktigt stor besvikelse. Svenskar är fortsatt ett hjärndött pissfolk som inte bryr sig ett skit om landet och politiken. Inte ens om det brann däck och var upplopp och plundring framför sossen eller moderatens hus i något villaområde så hade personen fortsatt rösta som denne gjort.
Verkligheten är tyvärr inte att den vanlige svensken sitter och läser samhällsnytt varje kväll eller kommenterar i ren ilska emot utvecklingen i Sverige på aftonbladets kommentarsfält. Så länge svensken får sin lön den 25e och kan supa varje lördag så är denne nöjd.
När folk i denna tråd börjar prata om att SD ska få 23 procent, M ska få 23 och S ska få 23 så måste de ju inse att S aldrig i helvete hamna så lågt som på 23 procent och att M inte kommer göra någon stor ökning. SD kommer tyvärr enbart härja vid 20-sträcket.
Jag ber vid Gud att jag givetvis har fel.
Det optimala ur en realistisk synvinkel är att SD återigen tar väljare från S och M. De tar 2 procent från S och 2 procent från M. Förlusten för M kompenseras av att de tar 1 procent från L vilket ändå stabiliserar M på runt 18,5. S hamnar då på 26 procent vilket är min prognos för valet 2022. SD får då 21,5. KD tar 1 procent från C och hamnar på en stabil sjua.
Nyckeln är fortsatt att L och MP hamnar ur riksdagen för att garantera konservativ seger.
Det är fel att gnälla på svenska folket för att det lyssnat på SD:s budskap. En röst på SD är en röst på en moderatregering istället för en sosseregering. Väljarna har lärt sig att maktpartierna säger en massa saker i valrörelserna, men sedan gör som de brukar.
"S eller M? Meh."
Finns det något skäl att tro på M som garant för lag och ordning och "konservatism" i jämförelse med S? Tydligen svävade Kristersson i Agenda inte ens på målet om SD i regeringsställning, utan erbjuder på sin höjd rollen som regeringsunderlag. Samtidigt som dörren är öppen för C, trots deras svek. Meanwhile snackar CUF och MUF ihop sig om fri invandring och KDU hetsar mot Kina, allt i det liberala amerikanska imperiets sak.
Ett "blågult", "konservativt" block är än så länge bara projicerade drömmar utan verklighetsförankring. Drömmar som paradoxalt nog motverkar sitt eget förverkligande eftersom det ger M chansen att bluffa om att man är något man inte är och gör SD så litet som möjligt, vilket saboterar för de moderater som verkligen vill förändra. Ju beskedligare SD är mot M, desto lättare för dess liberala krafter att nätverka vidare.
Det SD:s sympatisörer bör kräva är att partiet tvingar M att bekänna färg innan valet med om man menar allvar eller bara fortsätter ljuga:
Pausad kvotflyktingmottagning efter dansk modell. Om M inte ens vill gå med på detta enkelt genomförbara bottenkrav - hur allvarligt tar man på Sveriges integrationskris? Om Sverige har resurser att ta emot en av världens största FN-kvoter, då finns väl egentligen ingen kris? När debatten då styrs över till att handla om hjälp-i-närområdet istället för Sverige, aktualiseras dessutom återvandring-till-närområdet som bättre än utanförskap-i-Sverige.
Detta skulle skapa konflikter inom M och KD och på ett konkret sätt kommunicera att det finns skillnad på att rösta S och M eller SD. Om M konstrar kommer man börja blöda väljare till SD, med "nackdelen" att SD dessutom vinner över invandringskritiska sossar i utbyte mot en rännil liberaler från M/KD till C.