2020-08-31, 22:00
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Alltså hur kan en vettig människa rösta på Löfven? Hans mest trognaste väljare måste ju undra vad fan han håller på med nu.
Är helt osynlig i en månad när hela landet destabiliseras av kriminalitet som hotar hela landet men går helt plötsligt ut och säger att klimatet, som just nu är en rätt död fråga, är vår viktigaste fråga när våra städer i princip brinner.
Vad är syftet? Försöka hålla kvar kvinnorna att gå till SD? Dåligt försök att flytta fokus? Makes no sense.
Han och regeringen har verkligen inget att komma med i frågan.

Han och hans rådgivare måste verkligen leva i självvald förnekelse. Som Hitlers sista dagar. MP ligger och pendlar runt 4 % trots att de fick FIs väljare i valet. Varför vill han flörta med den lilla väljargruppen om klimatet? T.o.m. media verkar tappat intresset för klimatet. V hotar med att störta regeringen, islam gör religionskrig, de kriminella har våldsmonopol och Löfven vill snacka klimat?
2020-08-31, 22:15
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashenbacken1
Socialdemokraterna kan göra vad som helst och ändå behålla ett väldigt högt stöd. Kolla bara senaste valet hur de återigen fick nästan 30 procent trots allt skit som är tänkbart hände mandatperioden 2014-2018.

Jag blir extremt nöjd och skulle faktiskt även springa naken om sossarna i nästa val fick 26 procent trots att partiet förtjänar högst 15 procent.

Man får alltid räkna med att S tar tillbaka några % under valåret, jag håller med om att de har en bred maktbas att falla tillbaka på. På samma vis tappar SD lite. I början på 2022 måste SD vara större än S så kanske de blir nästan jämnstora i valet. Jag tror SD får svårt att bli största parti även om jag hoppas. S 25, SD 24 och M 21 % i valet?
2020-08-31, 22:22
Medlem
Jirens avatar
Jag har förvisso överskattat svenska folket flera gånger förut, men..

Visst känns det som att kaoset under de senaste veckorna kommer att ge en rejäl ökning till SD i kommande opinionsundersökningar?

T.ex tortyrvåldtäktsrånet på kyrkogården, stenkastande kaosblattar i Rosengård, muslimer startar bränder och sjunger ut sitt judehat i högan sky. Gäng som sätter upp vägspärrar, o.s.v.. o.s.v. Ja, ni som både är politiskt intresserade och har någorlunda koll på samhället hajar vad jag menar.

Sveriges resa ner i helvetet är långt gången, men det känns som att sensommaren och hösten 2020 är något alldeles extra. Det återstår dessutom att se om detta är en tillfällig eller ihållande acceleration.

Vart ska osäkra välja sig i dessa tider om inte till Jimmie?
Senast redigerad av Jiren 2020-08-31 kl. 22:37.
2020-08-31, 22:26
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jag håller med dig om att SD har ett högre tak än vad M har. Det kan vara förmätet av mig att sitta här och gissa men om jag ändå gör det så anser jag att M:s tak är 23% men att dom går bra just nu är att dom trummar upp mot kanske 22% i höst. Jag har ju också "tippat" att SD i valet 2022 kommer att nå en högre siffra än M men i stort har vi tre jämnstora partier. M:s svaghet har du mycket riktigt påpekat och frågan är ju också vilka falanger som finns i M. Vi har ju trygga personer ute i kommunerna som Sonesson i Staffanstorp men mer sprättiga typer i Stockholm. Och dom sprättiga lockar inga arbetare.
Jag är ganska optimisk nu om att S sjunker och helt klart hamnar en del av dessa röster hos SD. Jag ser fram emot OU i oktober, september blir inte så omkullkastande, kanske en ökning bara med 0,5% totalt.

Ja och anledningen till att M ökat är också för att de är det partiet man flockas till när börsen rasar. Nu är börsen stabiliserad någorlunda och det verkar ha klarat sig rätt bra ändå.

Visst har vi fortfarande den höga arbetslösheten osv men det är ju mest ett invandrarproblem i grunden.

Sen får just nu kriminaliteten och invandringen mest genomslag i media vad jag kan se.

Aja vi får vänta på Demoskop i veckan (Fredag?) för att se
2020-08-31, 22:26
Medlem
greta75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Tror att (S) har egen majoritet bland förtidspensionärer. Tror nog att gruppen förtidspensionärer har rätt starka skäl att rösta (S). Detsamma gäller grupper som analfabeter, långtidssjuka, folk som inte vill arbeta på grund av lättja, folk som lever på bidragsbedrägerier, etc.

Man kan raljera över det men som samhället ser ut har rätt stora grupper rationella skäl att rösta (S).

Du har nog helt rätt i att alla utsatta borde rösta S (eller V) om de endast tänkte på sitt eget bästa. Men dessvärre tror jag inte det är så enkelt utan det är ofta i dessa kategorier vi hittar ovanligt mycket SD stöd. Man vet inte bättre och går på populistiska alternativ.
2020-08-31, 22:29
Medlem
Citat:
Jag håller med dig om att SD inte bör utan SKALL vara tuffare mot M. Tyvärr kommer M att gå ganska bra nu på grund av att man trummar "lag och ordning" varje dag, varje minut och varje sekund. SD bör nog jobba på att få in fler debattartiklar ifrån Mattisson heter han väl samt Jonas Andersson plus från Jimmie himself.
Jag håller med dig om att S kan mobilisera men det brukar bli först 4 månader före valet. Men pattarna är tröttare än tidigare, ursäkta jag menar partiet är tröttare. Du får betänka vilken "djävla" situation som Sverige är i nu. Vi har 165000 långtidsarbetslösa och när Danmarks arbetslöshet ligger på 5,2% är vi nu uppe på mellan 8,6---9,2% arbetslöshet och många invandrare är inte ens inskrivna som arbetslösa. Kriminaliteten ser ut att växa. SD kan växa utan att göra så mycket men jag hoppas att partiet försöker komma med lite förslag som sticker ut. SD behöver tyvärr spetsa förslagen lite extra annars kommer inte debattartiklarna att uppmärksammas.
Min känsla är att vi kommer att få 3 nästan lika stora partier, och frågan är vem som tar vem. SD är fortfarande inte riktigt färdiga, det är ju ett relativt nytt parti.

Om KD-M vill dra Allianssvängen har de bara att säga lycka till! SD kan i princip börja kräva att sitta med i regeringen. Vill inte M-KD det kan de försöka med Socialdemokraterna. En KD-M-S regering med Socialdemokraterna som regeringschef.

SD kan spetsa till ordentligt nu. Ta fram lite SD 2010. De behöver inte ens fler unga kvinnliga väljare. De kan med 22-23 procent i valet tvinga andra partier att bilda regeringsodugliga alternativ och fortsätta på inslagen väg att växa. Dessutom förmodar jag att M-KD kommer att värdera Sverigedemokraterna på ett helt annat sätt om Jimmie sätter hårt mot dem. Bara låt dem dansa efter Sverigedemokraternas pipa. Låt Sverigedemokraterna ha sin politik i första rummet.

Socialdemokraterna ska verkligen inte underskattas. Slugheten personifierad. Jag räknar med att Göran Persson kommer bistå med ledarskap och frammana att Socialdemokraterna är de som historiskt har byggt Sverige. Denna gång kommer invandring/integration och kriminalitet att bli en nöt för Socialdemokraterna att knäcka. Men de kommer att lyckas. Det kommer att gå. Svenskarna kommer att lockas till dem i några procentenheter samt bidragsmigranterna har de garanterat röster från.

Den våldsspiral som sprider sig i landet drabbar mestadels de kriminella. Trots allt har Sverige sedan flera år tillbaka varit drabbade av skjutningar, våldtäkter & rån. Det här har inte fått svenskarna att reagera nämnvärt. De kan fortfarande köra bil & ha sina nöjen. Att arbetslösheten ökar innebär att folk nog röstar mer på Socialdemokraterna.

Vi måste vara realistiska här och inte utgå från att ökande kriminalitet & arbetslöshet leder till att SD ökar. SD har ett tak på 25 procent denna mandatperiod & Socialdemokraterna har en vilja till makt och de har en valorganisation & medier att mobilisera. Jag skulle inte alls bli förvånad om Socialdemokraterna har 29 procent, V 11 procent & C 11 procent. Lööf är duktig retoriker & vet också hur man går hårt åt gängkriminella. Socialdemokraterna & Centerpartiet kan ändra sina positioner kraftigt och få fram ett regeringsdugligt och effektivt valsamarbete.
Senast redigerad av hefti 2020-08-31 kl. 23:29.
2020-08-31, 23:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Man får alltid räkna med att S tar tillbaka några % under valåret, jag håller med om att de har en bred maktbas att falla tillbaka på. På samma vis tappar SD lite. I början på 2022 måste SD vara större än S så kanske de blir nästan jämnstora i valet. Jag tror SD får svårt att bli största parti även om jag hoppas. S 25, SD 24 och M 21 % i valet?
Det stör mig lite att folk i den här tråden tenderar att underskatta S och överskatta SD rätt ordentligt. Tycker vi bör lära oss av de senaste valen trots allt kaos.

Ska jag vara helt ärlig så blir jag inte förvånad om vi i valet 2022 får ett resultat där SD: 20 M: 21 S: 26

Och som grädde på moset L: 4,0 MP: 4,1

Folk måste vara beredda på att 2022 kommer bli en riktigt stor besvikelse. Svenskar är fortsatt ett hjärndött pissfolk som inte bryr sig ett skit om landet och politiken. Inte ens om det brann däck och var upplopp och plundring framför sossen eller moderatens hus i något villaområde så hade personen fortsatt rösta som denne gjort.

Verkligheten är tyvärr inte att den vanlige svensken sitter och läser samhällsnytt varje kväll eller kommenterar i ren ilska emot utvecklingen i Sverige på aftonbladets kommentarsfält. Så länge svensken får sin lön den 25e och kan supa varje lördag så är denne nöjd.

När folk i denna tråd börjar prata om att SD ska få 23 procent, M ska få 23 och S ska få 23 så måste de ju inse att S aldrig i helvete hamna så lågt som på 23 procent och att M inte kommer göra någon stor ökning. SD kommer tyvärr enbart härja vid 20-sträcket.

Jag ber vid Gud att jag givetvis har fel.

Det optimala ur en realistisk synvinkel är att SD återigen tar väljare från S och M. De tar 2 procent från S och 2 procent från M. Förlusten för M kompenseras av att de tar 1 procent från L vilket ändå stabiliserar M på runt 18,5. S hamnar då på 26 procent vilket är min prognos för valet 2022. SD får då 21,5. KD tar 1 procent från C och hamnar på en stabil sjua.

Nyckeln är fortsatt att L och MP hamnar ur riksdagen för att garantera konservativ seger.
Senast redigerad av flashenbacken1 2020-08-31 kl. 23:17.
2020-08-31, 23:32
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Det stör mig lite att folk i den här tråden tenderar att underskatta S och överskatta SD rätt ordentligt. Tycker vi bör lära oss av de senaste valen trots allt kaos.

Ska jag vara helt ärlig så blir jag inte förvånad om vi i valet 2022 får ett resultat där SD: 20 M: 21 S: 26

Folk måste vara beredda på att 2022 kommer bli en riktigt stor besvikelse. Svenskar är fortsatt ett hjärndött pissfolk som inte bryr sig ett skit om landet och politiken. Inte ens om det brann däck och var upplopp och plundring framför sossen eller moderatens hus i något villaområde så hade personen fortsatt rösta som denne gjort.

Verkligheten är tyvärr inte att den vanlige svensken sitter och läser samhällsnytt varje kväll eller kommenterar i ren ilska emot utvecklingen i Sverige på aftonbladets kommentarsfält. Så länge svensken får sin lön den 25e och kan supa varje lördag så är denne nöjd.

När folk i denna tråd börjar prata om att SD ska få 23 procent, M ska få 23 och S ska få 23 så måste de ju inse att S aldrig i helvete hamna så lågt som på 23 procent och att M inte kommer göra någon stor ökning. SD kommer tyvärr enbart härja vid 20-sträcket.

Det optimala ur en realistisk synvinkel är att SD återigen tar väljare från S och M. De tar 2 procent från S och 2 procent från M. Förlusten för M kompenseras av att de tar 1 procent från L vilket ändå stabiliserar M på runt 18,5. S hamnar då på 26 procent vilket är min prognos för valet 2022. SD får då 21,5. KD tar 1 procent från C och hamnar på en stabil sjua.

Nyckeln är fortsatt att L och MP hamnar ur riksdagen för att garantera konservativ seger.
Jo. Det viktigaste i detta nu är nog att vi blir av med ett eller två partier i Riksdagen än vilken procent dom 3 stora får. Det är först då spelplanen kan bli lite intressant.
2020-08-31, 23:32
Medlem
Jag är lite mer optimisk vad det gäller SD:s siffror 2022. Några 20% "känns" det inte som. Gängkriminaliteten spelar SD och M i händerna.

Tyvärr får sossarna skylla sig själva att dom inte vill samarbeta med SD. Tuffe Uffe är lurigare och utesluter inte stöd från SD.

Senaste framträdandet från den tuffe tolkade jag på så sätt att han helt tröttnat på C. Däremot vill han ha en borgerlig regering med M, KD och L. Han räknar med SD:s godkännande, han sade det inte rent ut naturligtvis, men vi förstår...

Det är tidigt ännu men SD:s hjärntrust fattar nog att det kan vara döden för partiet att släppa fram L till makten. Skall man stödja en M och KD-regering istället, en klar minoritetsregering, måste det bli en omvänd JÖK där på papper utlovas 0 i asylinvandring och snabbare utvisning av illegala migranter. Kanske blir dock inte L densvåra nöten att knäcka, eftersom mycket tyder på att dom inte når 4%.

SD måste försöka komma upp till 22% för att kunna agera med större kraft.
2020-08-31, 23:52
Bannlyst
Citat:
Jag är lite mer optimisk vad det gäller SD:s siffror 2022. Några 20% "känns" det inte som. Gängkriminaliteten spelar SD och M i händerna.

Tyvärr får sossarna skylla sig själva att dom inte vill samarbeta med SD. Tuffe Uffe är lurigare och utesluter inte stöd från SD.

Senaste framträdandet från den tuffe tolkade jag på så sätt att han helt tröttnat på C. Däremot vill han ha en borgerlig regering med M, KD och L. Han räknar med SD:s godkännande, han sade det inte rent ut naturligtvis, men vi förstår...

Det är tidigt ännu men SD:s hjärntrust fattar nog att det kan vara döden för partiet att släppa fram L till makten. Skall man stödja en M och KD-regering istället, en klar minoritetsregering, måste det bli en omvänd JÖK där på papper utlovas 0 i asylinvandring och snabbare utvisning av illegala migranter. Kanske blir dock inte L densvåra nöten att knäcka, eftersom mycket tyder på att dom inte når 4%.

SD måste försöka komma upp till 22% för att kunna agera med större kraft.
Min beräkning är att SD med enkelhet kommer nå 22-23 procent om de ökar med +330.000 röster förutsatt att valdeltagandet ligger på 85-87 %.
2020-09-01, 00:02
Medlem
Citat:

Här har vi realiteterna. Sverigedemokraterna har en väljarskara som inte lämnar dem till valet. Socialdemokraterna har en stor bas som bara väntar på att få trycka ned en socialdemokratisk valsedel i valurnan. När de får ingivelsen några månader innan valet att Socialdemokraterna garanterar välfärd, höga pensioner, har sättit kriminella i anstalterna runt om i landet, har de skäl nog att trycka ned en socialdemokratisk valsedel i valurnan.

Jag skulle säga att Socialdemokraterna har 26 procent i juni månad 2022. Sen mobiliserar Socialdemokraterna rejält fram till valdagen. Socialdemokraterna skickar ut sina sms till boende i ghettona. Åldringarna körs ut med rullsol från ålderdomshemmen till vallokalerna. En socialdemokratisk röstsedel trycker de som vanligt ned i valurnan. Löfven är antagligen inte partiledare och den nye partiledaren har en betydligt mer skärpt retorik. Åkesson kommer få svettas. Jag hoppas att Åkesson är beredd på fulspelet. Det kommer inte bli nådigt.

Min prognos för valet 2022. Socialdemokraterna 28 procent, Centerpartiet 9 procent, V 9 procent & MP 4,2 procent. Tillsammans har de då 50.2 procent & egen majoritet.

Sverigedemokraterna ökade i förra valet med (17,53 / 12,86) 36,3 procent. Valet dessförinnan ökade de med (12,86 / 5,70) 125 procent. Man måste nog dra ned Sverigedemokraterna ökningstakt ytterligare till valet 2022. Säg hälften mot ökningen 2014-2018, det vill säga ett valresultat på (1.18*17.53) 20.7 procent. Över det överpresterar Sverigedemokraterna. Moderaterna hamnar på 21 procent & KD på 5 procent. Tillsammans har de 46.7 procent. Liberalerna klarar inte riksdagsspärren med 2,2 procent. 0.9 procent övriga.
Senast redigerad av hefti 2020-09-01 kl. 00:32.
2020-09-01, 04:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hefti
Här har vi realiteterna. Sverigedemokraterna har en väljarskara som inte lämnar dem till valet. Socialdemokraterna har en stor bas som bara väntar på att få trycka ned en socialdemokratisk valsedel i valurnan. När de får ingivelsen några månader innan valet att Socialdemokraterna garanterar välfärd, höga pensioner, har sättit kriminella i anstalterna runt om i landet, har de skäl nog att trycka ned en socialdemokratisk valsedel i valurnan.

Jag skulle säga att Socialdemokraterna har 26 procent i juni månad 2022. Sen mobiliserar Socialdemokraterna rejält fram till valdagen. Socialdemokraterna skickar ut sina sms till boende i ghettona. Åldringarna körs ut med rullsol från ålderdomshemmen till vallokalerna. En socialdemokratisk röstsedel trycker de som vanligt ned i valurnan. Löfven är antagligen inte partiledare och den nye partiledaren har en betydligt mer skärpt retorik. Åkesson kommer få svettas. Jag hoppas att Åkesson är beredd på fulspelet. Det kommer inte bli nådigt.

Min prognos för valet 2022. Socialdemokraterna 28 procent, Centerpartiet 9 procent, V 9 procent & MP 4,2 procent. Tillsammans har de då 50.2 procent & egen majoritet.

Sverigedemokraterna ökade i förra valet med (17,53 / 12,86) 36,3 procent. Valet dessförinnan ökade de med (12,86 / 5,70) 125 procent. Man måste nog dra ned Sverigedemokraterna ökningstakt ytterligare till valet 2022. Säg hälften mot ökningen 2014-2018, det vill säga ett valresultat på (1.18*17.53) 20.7 procent. Över det överpresterar Sverigedemokraterna. Moderaterna hamnar på 21 procent & KD på 5 procent. Tillsammans har de 46.7 procent. Liberalerna klarar inte riksdagsspärren med 2,2 procent. 0.9 procent övriga.

Att förklara SDs miljöpolitik och utveckla den kan locka väljare över är jag säker på.
Att lägga pengarna på att sänka utsläppen i länder där det gjorts lite är ju effektivt, mera sånt.
Bra miljöpolitik är nödvändigt för att ett konservativt block ska växa.

Förbättra dom yrkesinriktade gymnasieutbildningarnas lärlingssystem och höj lärlingslönen.
För skoltrötta ska det vara möjligt att gå 2 år och sedan gå som lärling och få bra lärlingslön.
Titta på hur Norge och Danmark gör.
Det sänker arbetslösheten och ungdomarna blir motiverade att lära sej yrket ordentligt om
lärlingslönen är bra.
Det kan även minska kriminaliteten bland unga.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in