2020-08-29, 10:21
Bannlyst
Hur ser det ut beträffande lediga jobb? SJ, ser tunnsått ut. GC, ser inte mycket bättre ut där heller.
Senast redigerad av MagnusBengtsen 2020-08-29 kl. 10:28.
Citera
2020-08-29, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagnusBengtsen
Hur ser det ut beträffande lediga jobb? SJ, ser tunnsått ut. GC, ser inte mycket bättre ut där heller.

Ja det verkar för tillfället inte vara gott om lokförarjobb, inte i södra delen av landet iallafall, pendeln i Stockholm som nästan alltid behövt lokförare har t.o.m fullt nu, så det är nog tyvärr inte lätt för alla som går YH i Stockholm att få jobb i just Stockholm efter examen.
Citera
2020-08-31, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagnusBengtsen

Just nu verkar det vara ganska avvaktande tyvärr. SJ har fortfarande flera avgångar inställda och scheman läggs ut vecka per vecka för sina förare.

GC söker förare främst i norr där det fortfarande saknas en del förare på åkstationerna i Ånge, Vännäs, Boden med mera men en ny lokförarutbildning startar till årsskiftet i Ånge med 15 platser som förväntas lösa de vakanserna.
Citera
2020-08-31, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CardanoProffset
En skön tanke som slog mig under testets gång - borde väl finnas nån app som me kameran scannar av uppgifterna och löser direkt? Fake it til you make it!
👉😎

Du tycker det är "en skön tanke" att fuska?

Hoppas du aldrig blir lokförare.
Citera
2020-08-31, 13:34
Medlem
Är det någon mer här som sökt till TCC i Hallsberg, start i februari 2021?

Och - är det någon som vet hur SJ har det i Hallsberg? Det är ju en stor knutpunkt men hur många lokförare har det som "bas" att utgå från? Har någon det?
Citera
2020-08-31, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rackhamraz
Är det någon mer här som sökt till TCC i Hallsberg, start i februari 2021?

Och - är det någon som vet hur SJ har det i Hallsberg? Det är ju en stor knutpunkt men hur många lokförare har det som "bas" att utgå från? Har någon det?
Ja, rätt stor åkstation, tror de är närmre 100 st. Vet dock inte hur behovet i framtiden ser ut.
Citera
2020-08-31, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vanwall
ny lokförarutbildning startar till årsskiftet i Ånge med 15 platser som förväntas lösa de vakanserna.

Ja, och TCC startar väl YH 7 Boden nu i September om inte något har blivit ändrat.
Dessa två borde täcka en del av behovet i norr.

Min känsla är att Almega borde dra lite i handbromsen då skillnaden i behov har ändrats en hel del. (Dock min åsikt bara)
Citera
2020-08-31, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhiteHorse
Ja, och TCC startar väl YH 7 Boden nu i September om inte något har blivit ändrat.

Min känsla är att Almega borde dra lite i handbromsen då skillnaden i behov har ändrats en hel del. (Dock min åsikt bara)

Tror inte arbetsgivarna säger stopp för överskott på lokförare, det gynnar ju bara deras avtalsförhandlingar. Det är ju arbetstagarorganisationerna eller MyH som ska dra i nödbromsen nu och inte utbilda fler just nu, det är inte samma lokförarbrist som för några år sedan, och tror det dröjer innan vi är där igen. Trist om det utbildas till arbetslöshet, inte för att vara för dyster, men jag tror att det är på väg ditåt.
Citera
2020-08-31, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andersson5035
Ja, rätt stor åkstation, tror de är närmre 100 st. Vet dock inte hur behovet i framtiden ser ut.

Jaså såpass, det är ju betryggande om det nu är så att man tar sig hela vägen och börjar jobba för just SJ. Blev lite orolig där en stund för att det skulle vara förlagt till sthlm alt. gbg i mellansverige. Nej framtiden kan ju ingen förutspå, även om det ser rätt dystert ut för tillfället.
Citera
2020-08-31, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rackhamraz
Jaså såpass, det är ju betryggande om det nu är så att man tar sig hela vägen och börjar jobba för just SJ. Blev lite orolig där en stund för att det skulle vara förlagt till sthlm alt. gbg i mellansverige. Nej framtiden kan ju ingen förutspå, även om det ser rätt dystert ut för tillfället.

Jag tror att det blir svårt att få jobb söder om Ånge generellt närmaste tiden. Vet att vid lågkonjunkturen 2008-2009 var det väldigt svårt att få jobb i södra halvan av Sverige, men strax efteråt var det lättare, så man får nog vara beredd på att ta jobb där det finns först och främst så att man blir helt färdig och examinerad som lokförare.
Citera
2020-09-01, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhiteHorse

Ja, men min uppfattning är att utbildningarna i Boden inte förmått att täcka behovet i södra delarna av Norrland som Ånge, därav en utbildning i Ånge igen där GC har viss brist på lokförare.

Men jag delar din åsikt ang. utbildningar, man borde dra i handbromsen och av flera skäl.
Citera
2020-09-01, 12:22
Medlem
Clive-Hasses avatar
Någon lokförare med koll på branschen som kan ge lite feedback på behovet av lokförare framöver?
Senast redigerad av Clive-Hasse 2020-09-01 kl. 12:27.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in